17 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Reklamın gücünü bilimin emrine sunmalıyız
Haberler

Reklamın gücünü bilimin emrine sunmalıyız

Marketing Türkiye
26 Mart 2023
4 dk okuma

“Ah talihsiz ölümlüler! Ah şu acınası yer! Ah korku içinde yaşayan tüm ölümlüler! Faydasız acıların ebediyen sürüp giden! Ve hatalı filozoflar, haykırarak, “her şey iyidir” diyen, Haydi, gelin de dikkatle seyredin bu korkunç yıkıntıları, Küllerini şu talihsizin, şu döküntüleri, şu kalıntıları, Birbirinin üstüne yığılmış şu kadınları ve çocukları…”
* Poème sur le désastre de Lisbonne – Voltaire

Reklamın gücünü bilimin emrine sunmalıyız
Aslıhan Anarat Çötelioğlu
Reklamcılık Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı

Yazımı yazmaya oturdum. Marketing Türkiye ekibine sözüm var, mutlaka yazacağım… Zaten müthiş bir konu, çok fena bir gündem, iki hafta­dır başka ne düşünüyoruz ki? Oturdum, taslağı kafamda çıkarmaya çalışırken Hatay’da art arda 6.4 ve 5.8 iki deprem oldu, zarar nedir bilmiyo­ruz henüz. Ancak ambulanslar vızır vızır işliyor, ekranlarda görüyoruz. Bir yandan elde Twitter, bir yandan gözler TV’de. Bu korku yetmezmiş gibi bir de 50 santim yükselebilecek deniz sevi­yesine karşı tsunami uyarısı da yapıldı (Neyse ki bu uyarıyı sonra kaldırdılar). Durum fena… Biraz destek almadan kaldıramayacağımız şiddette bir yük bindi omuzlara geçen haftalarda. Hani böyle dertleri, küçük şeyleri içinize ata ata bir yer gelir dayanamaz patlarsınız ya… Patlama yakın. Patla­ma büyük, patlama çok büyük. Öyle olmalı, öyle hissediyor insan.

Yazıma başlarken alıntıladığım şiiri Voltaire 1755 Lizbon Depremi’nin ardından yazmış. 8.5- 9 büyüklüğünde olduğu tahmin edilen bu felaket ardından din sorgulanmış, kaderciliğe kaş kalk­maya başlamış, felsefik yeni yaklaşımlar gelişmiş, sosyal yaşam ve doğa bilimleri açısından bir dö­nüm noktası kabul edilmiş on binlerce kişiyi öl­düren bu elim olay. Doğa olaylarına yaklaşım ise kadercilikten uzaklaşıp bilime yaklaşmış, Lizbon Depremi yer bilimleri için de milat kabul edilen bir felaket olmuş. Filozof Immanuel Kant olay sonrası depremle ilgili tüm bilgileri toplamış, üzerine düşünmüş, bir yaklaşım geliştirmiş ve yayınlamış, konuyu dini olarak açıklamaya ça­lışmayan bilimsel temellere, akla yaklaştıran bir çalışma ortaya koyup, mantıklı şeyler söylemeye başlayınca, sağlam düşünceler ortaya koyunca da değişim başlamış.

Immanuel Kant ne yapmış, hatırlayalım: Tüm veriyi toplamış, üzerine uzun uzun düşünmüş, mantıklı bir yaklaşıma ihtiyaç duyanlara hitap eden bir araştırma ve raporla kitlesel bir etki ya­ratmış. Hep deriz ya reklamın gücü diye, bunca aklıselimin olduğu endüstrimizin de benzer bir değişime öncülük etmesi şart.

Fayda yaratmaya hızla devam etmeliyiz

Depremden sonraki ilk haftam büyük bir acizlik, kalp sıkıştıran bir üzüntü ve müthiş bir sinirle geçti. Sizden farklı olmasam gerek, benden farklı hissetmemiş olsanız gerek. Ardından ilk şoktan sonra sektörümüzün kayıtsız kalamayan güzel insanlarıyla nerede faydalı olabileceksek kendi­mize alanlar bulmaya başladık, hepimiz bir veya birçok STK için neler yapabileceğimizi araştırma­ya başladık. Bu bir ders gibi, toplumsal, sektörel bir öğrenim gibi kesinlikle yaygınlaşmalı. Sadece reklamcılık için değil, okullarda da yaygınlaşmalı, yine sadece lise veya ilk öğretim değil, üniversite­ler de dahil edilmeli bu harekete. Düşünebiliyor musunuz bizi bilime yaklaştırmaya çalışan insan­lar için strateji bilgimizi, dijital bilgimizi, kriz anı iletişim planlarımızı çalıştırdığımızı? Uzmanların kitlesel mecralardaki haykırışlarına bizim kitlele­ri etkileyebilecek pozitif manipülatif katkımızla fayda sağladığımızı, olası bir felaket sonrası dev­reye hızla alınabilecek şekilde, kriz gerçekleşme­den bu konuda organize ve düzenli bir katkıda bulunabilmiş olmamızı?

Bu defa da “vah”lamanın alemi yok, açıkça daha iyi olabilirdik, daha hazır olabilirdik. Buna kafa yormamız, daha organize olarak bilgimizi, biri­kimimizi sosyal faydaya yöneltebilmemiz, kriz olmadan neyi önleyebileceğimizi çalışmamız gerek. Ve elbette bu çalışmalara ajanslar olarak alan açmamız gerek. Bunu yüreklendiren ajans başkanlarını, yöneticileri görmek, dayanışmaya çok ihtiyacımız olan şu günlerde gerçekten paha biçilemez. Onlara ve gönüllülükle gece gündüz fayda yaratmaya çalışan harika insanlara bura­dan kendi adıma, bir vatandaş olarak teşekkür ediyorum, iyi ki varsınız! Hep birlikte ancak böy­le iyileşebiliriz, şikayet ettiğimiz her şeye ancak böyle somut çözümler bulabiliriz. Sürdürülebilir katkıya, fayda yaratmaya hızla devam etmeliyiz.

Bugünden, daha fazla hayat kurtarabilmenin yollarını aramak gerek

Yakın zamanda Reklamcılık Vakfı olarak afetler­le yaşama bilincine yönelik sektör olarak sorum­luluklarımızı konuşacağımız bir çalıştay organize etmeyi planlıyoruz. Detaylı bir hazırlık sonrası hayata geçecek bilinçlendirme kampanyalarıyla bugünden daha fazla hayat kurtarabilmenin yol­larını aramak gerek. Ülkemiz bir deprem bölge­si, bu gerçekle yaşamayı öğrenmek, hazırlıkları buna göre yapmak şart. Riskleri değerlendir­memiz ve birkaç somut konu belirleyerek hayat kurtarabilecek bilinçlendirme çalışmalarına baş­lamamız gerekli. İnanın bu, bugünden hepimize iyi gelecektir.

Deprem bölgesinde iletişim ve güzel sanatlar fa­kültesi olan iki üniversitemiz mevcut. En kısa za­manda fakülte dekanlarımızla buluşup bölgedeki öğrencilerimizi desteklemek için yapabilecekleri­mizi birlikte değerlendireceğiz.

Reklamcılık Vakfı’nın freelance çalışan veya freelance hizmet arayan ajanslarımızı buluştur­mayı hedefleyen “talent4agency” platformunda, deprem bölgesinde yaşayan ve freelance servis verebilecek arkadaşlarımızın mevcudiyetlerini artırma ve yetenek havuzunda kendilerini ön pla­na çıkarmaya yönelik geliştirme çalışmalarımız da gönüllülerimizin desteğiyle devam ediyor.

Toplam 13,4 milyon insanımızın yaşadığı deprem bölgesinde, doğal afetin büyük ihmallerle buluş­masıyla, on binlerce insanımızı kaybettiğimiz, yine on binlerce insanımızın yaralandığı, evini, işini kaybeden muazzam büyük sayılarda insa­nımızın olduğu, 11 ili etkileyen bu büyük afetin Türkiye ekonomisine etkisinin negatif olacağı aşikâr. Uzmanlar bu negatif etkinin sayısal karşı­lığının iyi ihtimalle 84 milyar TL, en ağır senaryo ile ise 465 milyar TL’ye kadar olabileceğini öngö­rüyor. Ekonomistler en akla yatan senaryolarla depremin milli gelire etkisini 0,6 – 2 puan ara­sında kayıp olarak hesaplıyor. Rakam muazzam büyükmüş gibi hissettirmese de büyümek isteyen Türkiye için hayli kötü. Akılla ortaya koyulan planlarla yeniden ayağa kalkmak için daha fazla çalışmak gerek.

Çok çalışmamız lazım

Biz geride kalanların aramızdan ayrılan canlara, bize emanetleri çocuklarına sözümüz olmalı; eko­nomiyi, hayatı, eğitimi, şikayet ettiğimiz ne varsa ayağa kaldırmamız şart. Reklama da çokça görev gömleği giydirmek mümkün, hepsini layığıyla ta­şıyabileceğimize de inancım tam. Var oluş ama­cını bulmuş markalarla hem ekonomiyi ayağa kaldırmak hem yeni umutlar yaratmak hem deği­şim için çabalamak hem de biraz umut dağıtmak lazım. Özetle çok çalışmamız lazım, ama bundan korktuğumuzu da hiç hatırlamıyorum. Hiç!

Sizi unutmayacağız hiç tanışmadığımız güzel in­sanlar! Biz üzerimize düşen görevleri aldık, size büyük ama birlikte altından kalkabileceğimize inandığımız iyi niyetli, keskin, güzel, unutmaya­cağımız sözlerimiz var!

Not: Bilenler bilir ben aslında bir maden mühen­disiyim. Bugün ekranlarda gördüğünüz hemen her değerli bilim insanı hocam. Depremde yine yer bilimcilere, madencilere bolca alkış tuttuk, “yaşayın var olun, iyi ki varsınız” dedik. Lütfen onları sadece afet anlarında hatırlamayalım. Bi­lim insanlarımızın haklı yakarışlarına kulak ve­relim. Onlar çokça yer yüzünde değiller belki, karanlık galerilerdeler. Yardıma ihtiyaçları oldu­ğunda, emekleri için hak aradıklarında yanların­da olabilsek ne güzel. Bunları yapamadık mı, o zaman en azından 4 Aralık’ta Dünya Madenciler Günü’nde güzel bir jest ile hatırlayalım bu aslan yürekli insanları, aklımızda olduklarını unuttur­mamaya gayret edelim. İyi ki varlar!

Marketing Türkiye 11 ili etkileyen büyük felakette basılı yayınlara ulaşmanın zorluğunu da göz önünde bulundurarak Mart sayısını web sitesi üzerinden tüm okurlarının erişimine açtı.
Görselin üstünü tıklayarak Marketing Türkiye Mart sayısını okumaya başlayabilirsiniz…

featured
1 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
2 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
3 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
4 Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
5 YouTube Rating Report: En sevilen "lezzet avcıları"
YouTube Rating Report: En sevilen “lezzet avcıları”
Güncel Haberler
Cannes Lions'ta Türkiye'ye ilk ödül geldi!
Cannes Lions’ta Türkiye’ye ilk ödül geldi!
Cannes Lions 2025'in ilk Grand Prix'leri sahiplerini buldu...
Cannes Lions 2025’in ilk Grand Prix’leri sahiplerini buldu…
WhatsApp, "Güncellemeler" sekmesini sosyal medya alanına dönüştürüyor
WhatsApp, “Güncellemeler” sekmesini sosyal medya alanına dönüştürüyor
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Türkiye'de üretken yapay zeka yükselişte
Haberler
Türkiye’de üretken yapay zeka yükselişte
İrem Alimoğlu
26 Nisan 2025
Kültür-sanat: Sponsorluk mu, sosyal sorumluluk mu?
Haberler
Kültür-sanat: Sponsorluk mu, sosyal sorumluluk mu?
Marketing Türkiye
1 hafta önce
Türkiye yapay zeka kullanımı yeterliliğinde 109 ülke arasında 55. sırada
Haberler
Türkiye yapay zeka kullanımı yeterliliğinde 109 ülke arasında 55. sırada
Nafizcan Önder
3 gün önce
Robotlar ringe çıkıyor: İlk boks maçı yolda!
Haberler
Robotlar ringe çıkıyor: İlk boks maçı yolda!
İrem Alimoğlu
14 Nisan 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.