Reklamcılar sendikalılaştığından bu yana neler oldu?
12 Kasım’da kuruluş bildirgesini yayınlayan Reklamcılar Platformu, o tarihten bugüne dek yürütülen çalışmaları ve sendikanın güncel faaliyetlerini paylaştı. Yaklaşık üç aylık süre zarfı içinde 2 binden fazla kişiyi ön başvuru sürecini tamamladıktan sonra üyeye çeviren sendika yönetimi, yapılan başvuruları değerlendirmeye devam ediyor.
Önümüzdeki dönemlerde enflasyon verileri üzerinden ücret artış oranları açıklayabilmek adına; araştırma kuruluşlarıyla ön görüşmeler gerçekleştiren Reklamcılar Platformu’nun, kaydettiği gelişmeleri şöyle özetlemek mümkün:
- Ön başvuru gerçekleştiren tüm sektör emekçilerine, Sinema Televizyon Sendikası ile birlikte, üyelik işlemlerini tamamlamaları için geri dönüşte bulunuldu. 2.000’i aşan ön başvuru talebini, aşamalı olarak resmi sendika üyeliğine çevirildi ve kalan başvurular için çalışmalar devam ediyor.
- Resmi üyeliklerle beraber “Temsilciler Meclisi” çalışmaları 2023 yılında tamamlamak için yapı planı kesinleştirildi.
- Başta Reklamcılar Derneği olmak üzere sektörde önemli yer tutan kurum ve kişilerle kurucu yönetim kurulu arasında platformun ve amaçlarını anlatan görüşmeler yapıldı.
- Gelen talepler doğrultusunda, sektörün önemli network ve lokal ajanslarıyla bireysel düzeyde görüşmeler gerçekleştirildi.
- Ulusal Meslek Standardı’na uygun meslek tanımlarını yapmak için ilgili resmi makamlarla çalışmalar yürütüldü.
- Sektörün, iş yapış standartlarını ve normlarını belirlemesi hedefiyle yola çıkan “Çalışma İlkeleri Komisyonu”nun yıl içerisinde hayata geçmesi için faaliyetlere başlandı.
Gelecek planlar neler?
Tüm bu gelişmeler doğrultusunda yol haritasını belirleyen Reklamcılar Platformu, atılacak ilk adımları ise yaptıkları açıklamada şöyle sıralıyor:
“Kuruluş bildirgesinde de yer aldığı üzere, sektördeki ücret politikasına dair atılacak tüm adımlar titiz bir süreçle yürütülecek. Ancak söz konusu artış oranları ve taban ücretler konusunda çalışmalar devam ederken içinde bulunduğumuz ekonomik girdabı da göz ardı edemeyiz. Türkiye’de TÜİK’e göre yıllık enflasyon verileri yüzde 64,27, İTO’ya göre yüzde 92,27, ENAG’a göre ise yüzde 137.55 olarak açıklanmış, İstanbul’da ortalama ev kirası 10,299 TL’ye dayandı. Reklam ajanslarının, kadrolu çalışanlarına ve freelance hizmet aldığı sektör emekçilerine yapacakları artışlarda ve paralelde reklam verenlerden talep edecekleri güncellemelerde söz konusu bu rakamları göz önünde bulundurmaları, reklam emekçilerinin enflasyona karşı korunması noktasında hayati.
9 Kasım 2022 tarihinde yürürlüğe giren ve 30 Haziran 2023 tarihine kadar geçerli olan aylık 1.000 TL tutarındaki, çalışanlara ısınma düzenlemesine tüm ajansların katılımını bekliyoruz. Vergi istisnasıyla sağlanan bu çalışan dostu düzenlemeyi talep etmeyi hak görüyoruz.
Devlet tarafından belirlenen yemek ücreti oranı 2023 yılı için günlük 110 TL + KDV olarak açıklandı. Bu oranın, istisnasız tüm ajanslar tarafından uygulanması gereken asgari rakam olduğunu önemle belirtiriz. Yine devlet tarafından vergiden muaf tutulan yol masrafı aylık 1.456TL olarak belirlenmiştir. Bu rakamın da çalışan ücretlerine yansıtılmasını talep ediyoruz.
Birçok ajansta hayata geçirilen banka promosyon bedellerinin çalışanlara yansıtılması uygulamasını destekliyoruz. Her bir çalışanın hakkı olan bu uygulamanın, 2023 yılı içerisinde tüm ajanslarda hayata geçirilmesini, açık bir şekilde talep ediyoruz. Yukarıda belirttiğimiz 5 madde; içinden geçtiğimiz bu zor dönemde, sektör çalışanlarının nefes almasını sağlayacak. Hem ajanslar hem de çalışanlar şüphesiz daha fazlasını hak etmektedir. Bu amaç doğrultusunda, sektörün değerine tekrar kavuşması adına; el birliğiyle, çalışmaya, örgütlenerek etkimizi büyütmeye devam edeceğiz.”
Reklam sektörü çalışanları, gidişata “Dur!” demek için harekete geçiyor