PR sektörü hizmetinin karşılığını alamıyor
Uluslararası İletişim Danışmanlığı Birliği (ICCO)’nin 2012 yılı 2. çeyrek sonuçlarını kapsayan Trends Barometer anketine göre, PR ve iletişim sektörü hizmetinin karşılığında aldığı ücretten memnun değil fakat 2012 yılından umutlu. Bu umutlu yaklaşıma rağmen danışmanlık hizmeti karşılığında alınan düşük ücretlerde yaşanması beklenen artış çeşitli nedenlerden dolayı bir türlü gerçek olmuyor. Trends Barometer araştırmasına katılan iletişim danışmanlarının büyük bir çoğunluğu gelecek çeyrekte de sektörün büyüyeceğini düşünüyorlar. Anketin sonuçları Ocak ayında sonuçları açıklanan ilk çeyrek Trends Barometer öngörülerini doğrular nitelikte. Anketi yanıtlayanların % 94’ü gelecek çeyrekte iletişim danışmanlığının büyüyeceğine veya aynı kalacağına inanıyor. Yalnızca %6’sı gelirlerde düşüş bekliyor. Sektörün en büyük sorunlarından biri ücretler gibi görünüyor. Verilen hizmet karşılığında firmalardan alınan ücretler düşük bulunuyor. Anketi yanıtlayanların %42’si bu durumu büyük bir sorun olarak belirtirken, %10’u ücretlendirmeyi endüstrinin en büyük zorluğu olarak tanımlıyor. Katılımcıların %36’sı düşük ücretleri orta dereceli bir sorun, %10’u küçük bir sorun olarak görürken yalnızca %3’ü işlerine herhangi bir sorun olarak yansımadığını belirtiyorlar.
Ölçülemeyen hizmetin karşılığı yok
Anket katılımcılarına müşterilerinden ücretlendirme ile ilgili sürekli bir baskı yaşayıp yaşamadıkları sorulduğunda %69’u “evet” cevabını veriyor. Bu baskının kaynakları sorulduğunda ise yanıtlar aşağıdaki gibi sıralanıyor:
– Müşteriler tarafından aynı bütçeler karşılığında daha fazla talep geliyor (%84)
– Daha düşük kalitede hizmet veren rakipler fiyatları düşürüyor (%56)
– Müşterilerin toplam pazarlama bütçeleri azalıyor (%50)
– Bireysel hizmet veren uzmanlar ve PR dışındaki firmaları da içeren rakipler artıyor (%48)
– Diğer iletişim disiplinleri ile karşılaştırıldığında PR’a ayrılan bütçeler azalıyor (%30)
– Ekonominin seyrindeki olumsuzluk nedeniyle hizmet sektöründeki ücretler genel olarak düşüyor (%28)
– Kamudan yeni iş talebi gelmiyor (%12)
– Özel sektörden daha az yeni iş talebi geliyor (%12)
Ölçümleme yöntemlerindeki eksiklik de ücretlerin düşük olmasının nedenlerinden biri olarak görülüyor. Çünkü verdikleri hizmeti yeterince ölçemeyen ajanslar, verdikleri hizmetin karşılığını firmalardan talep edemiyorlar.
Araştırmadan çıkan olumlu sonuçlar da var. Bunlardan biri katılımcıların yüzde 61’nin stratejik PR hizmetlerinin karşılığını alabilmeleri. Bu konuda müşteri tarafının tutumu da olumlu. Şirketlerin çoğunluğu stratejik hizmetlerin değerini biliyor ve bunun karşılığını verme konusunda istekli davranıyor.
Güncel Haberler