
“Peşin ödeme yapan” pazarlamacıların sayısı azalıyor!
Pazarlamacılar, dijital ve TV yatırımlarında geleneksel upfront (peşin) anlaşmalara yönelik harcamalarında önemli değişikliklere gidiyor. Digiday’in yayınladığı yeni araştırma global pazarlama yöneticilerinin bu alandaki yeni yaklaşımlarına ışık tutuyor.
Digiday+ Research tarafından ikinci çeyrekte yaklaşık 80 pazarlama profesyoneliyle gerçekleştirilen araştırma, çarpıcı bir gerçeği ortaya koyuyor: Yılın başında peşin ödeme yaparak mecralardaki yerini önceden alan pazarlamacıların sayısı önemli ölçüde azalıyor.
2025 yılı için upfront harcaması (peşin ödeme) planladığını belirten pazarlamacıların oranı sadece yüzde 36. Bu rakam düşük sayılmasa da geçen yıla kıyasla arada ciddi bir fark var. 2024 yılında pazarlama profesyonellerinin yüzde 51’i peşin ödemeyle mecralardaki yerini ayırttığını belirmişti.
Bu noktada önemli bir trend değişimine dikkat çekmek gerekiyor. Upfront harcaması planlayan pazarlamacıların oranı 2022’de yüzde 29, 2023’te yüzde 37 ve 2024’te yüzde 51 şeklinde bir yükseliş trendindeydi. Bu durum, 2025 için görülen yüzde 36’lık oranın ne kadar önemli bir düşüşü temsil ettiğini gösteriyor.
Harcama miktarlarında da düşüş görülüyor
Öte yandan peşin ödeme yapacağını söyleyen pazarlamacılar arasında geçen yıla göre daha fazla harcama yapacağını söyleyenlerin oranında da düşüş var. Araştırma sonuçlarına göre, pazarlama profesyonellerinin sadece yüzde 22’si bu yıl geçen yıldan daha fazla peşin ödeme yaparak mecralarda yer almayı planlıyor. Geçen yıl ise bu oran yüzde 48’di.
Aynı zamanda, geçen yıla göre daha az harcama yapacağını söyleyenlerin oranı da yüzde 18’den yüzde 32’ye yükseldi. Bu verilere göre pazarlama dünyasında peşin ödemeye yönelik bir ihtiyatlılık eğilimi baş gösteriyor.
Yatırım dağılımında ilginç değişimler
Peşin harcamaların dağılımına bakıldığında ise bazı süreklilikler ve değişimler dikkat çekiyor:
- Pazarlamacıların yüzde 57’si, geçen yıla benzer şekilde (yüzde 58), streaming platformlarına televizyon ağlarından daha fazla bütçe ayıracaklarını belirtiyor.
- Ancak, televizyon ağlarına streaming platformlarından daha fazla bütçe ayıracak olanların oranı yüzde 14’ten yüzde 21’e yükselmiş durumda.
- Harcamalarını eşit olarak dağıtacağını söyleyen pazarlamacıların oranı ise yüzde 27’den yüzde 21’e düştü.
Kaynak: Digiday