26 Ekim Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Pazarlamanın dili, gerçekle bağını nasıl kopardı?
Haberler

Pazarlamanın dili, gerçekle bağını nasıl kopardı?

Nafizcan Önder
26 Temmuz 2025
3 dk okuma

Pazarlamacılar, yazarlar ve yaratıcılar herkesten daha iyi bilir ki “dilin” gücü vardır… Ancak ne olduysa bir yerde tembelleşti tüm dünya. Aynı kelimeleri tekrar tekrar kullanmaya başladı iletişimciler. “Etkileşim”, “sadakat”, “hedef kitle” gibi kavramlar, düşünmeden sarf ettiğimiz birer ezbere dönüştü. Sonuç? Gerçeklikle bağı zayıf, temeli olmayan stratejiler, yaratıcı fikirler ve pazarlama planları… Perfect Storm’dan Matt Rennie’nin de dediği gibi: “Pazarlamacıların jargona olan bağımlılıklarını yeniden gözden geçirmesi gerekiyor.” Peki, neleri sorgulamalıyız? Yanıtlar Matt Rennie’nin The Drum’da yer alan makalesinden geliyor…

Kitle: Pasif seyirci mi, hayatın içindeki birey mi?

Pazarlamanın dili, gerçekle bağını nasıl kopardı?

Gerçek hayatta bir “seyirci”, bir konseri ya da gösteriyi izlemek için oradadır. Aktiftir, katılımcıdır. Ancak pazarlamada bu kavram tersine döner. Onları eğlendirmemizi bekleyen, pasif bir topluluk gibi görürüz.

Ama dünya böyle işlemiyor. Kimse bir markanın çıkacak yeni kampanyasını dört gözle beklemiyor. (Belki Algida’nın yaz şarkısı hariç… O da artık şüpheli.)

Kullandığımız dil, karşımızdakini nasıl gördüğümüzü şekillendirir. Eğer karşımızdakini “seyirci” olarak görürsek, iletişim biçimimiz de o yönde evrilir. Ama pazarlama bir performans değil, bir bağ kurma biçimidir.

Etkileşim: Bir tıklama gerçekten etkileşim midir?

Pazarlamanın dili, gerçekle bağını nasıl kopardı?

Bir düğmeye basmak… Bir gönderiyi kaydetmek… Gerçekten bir “etkileşim” mi?

Bu küçük dijital eylemlere bazen haddinden fazla anlam yüklüyoruz. Oysa gerçek katılım, daha derin bağlar ister. Anlamlı etkileşim; zaman, dikkat ve bazen de duygusal yatırım gerektirir.

Bu “sadakat” tanımını sevgilinize söylemek ister misiniz?

Pazarlamanın dili, gerçekle bağını nasıl kopardı?

İnsanlar ailelerine, eşlerine, dostlarına sadıktır, markalara değil. Evet, bazı markaları tercih ederler ama çoğu zaman bu tercih, kolaylık veya fiyat gibi basit nedenlere dayanır.

Marigolds Tüketici Trendleri Endeksi 2025‘e göre, insanların yüzde 80’i bazı markalara bağlılık duyduğunu söylese de, daha ucuz veya pratik bir alternatif karşısında çoğu bu “sadakati” bir kenara bırakıyor. Böylesi bir sadakat sadakat midir?

Eşinize sadık olduğunuzu söyleyin ama “başka biri daha uygunsa değiştiririm” diye ekleyin. Ne olacağını tahmin edebiliyorsunuz, değil mi?

“Biz şimdi neyiz?”

Pazarlamanın dili, gerçekle bağını nasıl kopardı?

Müşterinizle bir “ilişkiniz” olduğunu düşünebilirsiniz. Ama muhtemelen onlar aynı fikirde değil.

Bir çamaşır suyu markasıyla ilişki yaşadığını düşünen kimse yok. Her markayı insan gibi konuşturmak, “yakın arkadaş” gibi iletişim kurmak her zaman sempatik değil.

Ve belki de “tüketici” kelimesinden bile uzaklaşmalıyız. Tüketici, sanki kendisine zorla bir şey yedirilen biri gibi hissettiriyor. Oysa insanlar pazarlamanın zorladığı değil, davet ettiği bireyler olmalı.

Gerçek hayattan kopmuş bir dille, gerçek insanlar ikna edilemez

Pazarlama diliyle olan ilişkimiz artık sorgulanmalı. Ezbere kullanılan, anlamını yitirmiş, samimiyetsiz sözcüklerle değil; dürüst, açık, insani bir dille konuşmalıyız.

Çünkü karşımızdaki insanlar, sadece bir “tüketici” ve “hedef kitlemiz” değil. Gerçek hayatın içinde, kendi gündemleri olan bireyler. Onların dikkatini kazanmanın yolu ise gerçek bir şeyler söylemekten geçiyor.

Kaynak: The Drum

featured Insıghts pazarlama
1 WhatsApp'tan chatbotlara yasak!
WhatsApp’tan chatbotlara yasak!
2 adidas’tan “denizaltı” koleksiyonu: SpongeBob’un ikonik ayakkabıları sneaker formunda karada!
adidas’tan “denizaltı” koleksiyonu: SpongeBob’un ikonik ayakkabıları sneaker formunda karada!
3 Ülker’den İstanbul’dan ilham alan yeni çikolata: Ülker Çikolata İstanbul
Ülker’den İstanbul’dan ilham alan yeni çikolata: Ülker Çikolata İstanbul
4 DDB Network için yolun sonu: Omnicom yeni dönemde TBWA, McCann ve BBDO ile devam edecek
DDB Network için yolun sonu: Omnicom yeni dönemde TBWA, McCann ve BBDO ile devam edecek
5 TV’de kartlar yeniden dağıtılıyor!
TV’de kartlar yeniden dağıtılıyor!
Güncel Haberler
Z kuşağı için yapay zeka vazgeçilmez! Peki ama neden?
Z kuşağı için yapay zeka vazgeçilmez! Peki ama neden?
Türk genci işin rotasını değiştiriyor: Artık kâr değil, fayda peşindeler...
Türk genci işin rotasını değiştiriyor: Artık kâr değil, fayda peşindeler…
Türkiye'nin "koku" haritası
Türkiye’nin “koku” haritası
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Türkiye'de gezginlerin yüzde 40'ı seyahat planında yapay zekayı kullanıyor: Memnuniyet yüzde 95!
Haberler
Türkiye’de gezginlerin yüzde 40’ı seyahat planında yapay zekayı kullanıyor: Memnuniyet yüzde 95!
Sena Tufan
24 Ağustos 2025
Reels’in yeni çağı: İçerik üreticileri yapay zeka ile dil bariyerini aşıyor
Haberler
Reels’in yeni çağı: İçerik üreticileri yapay zeka ile dil bariyerini aşıyor
Nafizcan Önder
23 Ağustos 2025
Pizza Hut'tan uluslararası pazarlara özel yeni logo
Haberler
Pizza Hut’tan uluslararası pazarlara özel yeni logo
Sena Tufan
21 Ağustos 2025
Hangi sektör ChatGPT'yi daha çok kullanıyor?
Haberler
Hangi sektör ChatGPT’yi daha çok kullanıyor?
İrem Alimoğlu
4 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.