16 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Pazarlamada “Yapan Zeka” Çağı Başladı: Bölüm 1 - Teknoloji & Geliştiriciler  
Haberler

Pazarlamada “Yapan Zeka” Çağı Başladı: Bölüm 1 – Teknoloji & Geliştiriciler  

Marketing Türkiye
10 Mart 2024
6 dk okuma

Markalar ve ajanslar söz konusu olduğunda, “dijital dönüşüm” dillerden düşmeyen kavramlardan biri… Ancak madalyonun öteki yüzünde, dönüşümün yaratıcısı olan teknoloji üreticileri var! Peki, geliştirici markaların temsilcileri, yapay zekâ teknolojileriyle ilgili hangi öngörülerde bulunuyor? İş süreçlerinde ve pazarlama disiplininde, yapay zekâ teknolojileri nasıl bir role sahip olacak? Gelin, Pazarlamada “Yapan Zeka” Çağı Başladı dosyasının ilk bölümü olan “Teknoloji & Geliştiriciler” ile yapay zekâ konusunu teknolojiyi bizzat geliştirenlerden dinleyelim…

Haber: Alp Hazar Büyükçulhacı, Duygu Su Ocakoğlu

Türkiye’nin ilk büyük dil modelini geliştirdik

Pazarlamada “Yapan Zeka” Çağı Başladı: Bölüm 1 - Teknoloji & Geliştiriciler  
Dr. Arif Furkan Mendi

Dr. Arif Furkan Mendi
HAVELSAN Bilgi Teknolojileri İş Geliştirme Direktörü

✓ Son yıllarda, dil modelleri doğal dil işleme (NLP) alanında gerçek bir devrim yarattı. GPT-4 gibi modeller; metin üretimi, çeviri ve duygu analizi gibi konularda insan benzeri başarılar gösterdi. Bu ilerlemeler, makine ile insan arasındaki iletişimi daha akıcı ve anlamlı hale getiriyor. Özellikle açık kaynak teknolojilerinin son dönemde yaygınlaşması, yazılım dünyasında yapılan çalışmaların daha verimli hale gelmesini sağladı. Birçok uygulama, açık kaynak kodlardan özelleştirilerek geliştiriliyor. Bu da herkes için zaman ve kaynak tasarrufu sağlayarak, her geçen gün daha gelişmiş uygulamaların ortaya çıkmasını sağlıyor. Açık kaynak platformlarında yayınlanan yeni yapay zekâ modelleri de hızla gelişiyor. Birkaç ay önce üzerinde çalışmaya başladığınız bir model, bugün bile eski versiyonlara dönüşebilir. Bu hızlı gelişimin olduğu bir ortamda, açık kaynak teknolojilerinden faydalanmak ve katkı sağlamak, teknolojinin hızla ilerlemesi için son derece önemlidir.

✓ Yapay zekâ modellerinin gelişimi ve parametre sayısının artması, yapay zekânın daha geniş bir alanda kullanılmasını sağlarken, donanım bağımlılığını da artırıyor. Yazılım dünyasındaki hızlı gelişme, maalesef donanım dünyasında aynı hızda ilerlemiyor. Hammadde sıkıntıları ve küresel politik savaşlar, tedarik zincirlerinde ciddi aksaklıklara neden oluyor. ICT şirketlerinin bir diğer sorunu ise donanım yetersizliği. Donanım ihtiyacının artması ve donanım tedarikinin azalması, artık daha düşük donanımlarla verimli çözümler üretmeyi hedeflememize yol açıyor. Bu doğrultuda yaptığımız AR-GE çalışmaları sonucunda, 9 milyar parametreli Türkiye’nin ilk büyük dil modelini geliştirdik. MAIN Yapay Zekâ Platformumuz, kurumların ve şirketlerin özel ihtiyaçlarını çözerek, daha düşük donanımlarla yapay zekâ uygulamalarını erişilebilir hale getiriyor. Hedefimiz, parametre sayısını azaltarak verimliliği artırmak ve yapay zekâ uygulamalarını sadece bir dizüstü bilgisayarda bile çalışabilir hale getirmektir.

Reklam sektöründe kuralları yeniden yazacak

Pazarlamada “Yapan Zeka” Çağı Başladı: Bölüm 1 - Teknoloji & Geliştiriciler  
Mehmet Keteloğlu

Mehmet Keteloğlu
Google Türkiye Ülke Direktörü

✓ Yapay zekânın temel ve dönüştürücü bir teknoloji olduğuna inanıyorum. Bu teknoloji, insan emeğinin yer aldığı hemen hemen her alanda insanlara ve topluma fayda sağlama kapasitesi sayesinde insanları destekleme, tamamlama, güçlendirme ve ilham verme yeteneği aracılığıyla önemli avantajlar sunacak. Pazarlama alanında da kişiselleştirilmiş pazarlama kampanyaları oluşturmak, müşteri davranışlarını analiz etmek, otomatize edilmiş chatbot’ları kullanmak gibi alanlarda yapay zekânın etkisinin artacağını düşünüyorum.

✓ Elbette yapay zekâ tabanlı sistemler pek çok alanda etkisini artıracak ancak bu değişikliklerle birlikte yeni iş fırsatları da ortaya çıkabilir. İnsanların, yapay zekâ geliştirme, yönetme, etik sorunları ele alma ve insan-makine iş birliğini optimize etme gibi konularda uzmanlık geliştirmesi önemli olacak.

✓ Yapay zekâ, internetin ortaya çıkışından ve mobil cihazların yaygınlaşmasından bu yana reklam sektöründe kuralları yeniden yazacak en önemli teknoloji. Önümüzdeki dönemde de yapay zekânın disiplinler arası bir etkileşimle önü daha fazla açılacak; bilimden teknolojiye, sağlıktan tarıma pek çok alanda ön planda olacağını düşünüyorum. Yapay zekâ etki alanını genişlettikçe ve daha fazla insan onu deneyimledikçe, kendini geliştirmeye ve daha fazla fayda sağlamaya başlıyor. Google olarak biz de yapay zekânın sorumlu bir şekilde geliştirilmesi ve sorumlu kullanımı üzerine çalışmalar sürdürmeye devam ediyoruz.

✓ Google olarak bugüne kadar oluşturduğumuz en yetenekli genel yapay zekâ modeli olan Gemini’yı duyurduk. Ultra 1.0 modeliyle Gemini Advanced; kodlama, mantıksal akıl yürütme, talimatları takip etme ve yaratıcı projelerde iş birliği yapma gibi son derece karmaşık görevlerde çok daha yetenekli. Şu dönemde yapay zekânın işlerimizi kolaylaştırma ve destek olma kabiliyetine odaklanmamız gerektiğine inanıyorum. Yapay zekâ teknolojisi, kayda değer özellikler sunar ancak gerçek kişilerin uzmanlığı ve stratejik düşünce ile birleştirildiğinde başarıya ulaştırır. Yapay zekâ insan yaratıcılığına rakip olmasa da yaratıcı sürecin kolaylaştırılmasına yardımcı olabilir. İnternetin doğuşunu hatırlayalım. Yapay zekânın da onun gibi uzun bir yolculuğu olacak.

İnsan gücü nitelikli işlere kanalize olacak

Pazarlamada “Yapan Zeka” Çağı Başladı: Bölüm 1 - Teknoloji & Geliştiriciler  
Aslı Arbel

Aslı Arbel
Microsoft CEMA Bölgesi Büyüyen Pazarlardan Sorumlu Pazarlama Yöneticisi

✓ 90’lı ve 2000’li yıllarda pazarlama satışı tetiklerdi. Bugün ise sunulan müşteri deneyiminin ve ürünün değerinin daha fazla ön plana çıktığını görüyoruz, dolayısıyla ürün kendi kendini satıyor diyebiliriz. Pazarlama alanında ürün deneyimini geliştirmek ve fırsatları kaçırmamak için teknoloji odaklı düşünüp yapay zekânın sunduğu online ve offline tüm avantajlardan faydalanmanın, hatta bunları pazarlamanın merkezine koymanın etkili olacağına inanıyorum.

✓ Yapay zekâ teknolojilerinin iş gücünde büyük bir dönüşüme zemin hazırlayacağı şüphesiz. Bu noktada upskilling / reskilling dediğimiz yetenek kazanma becerisi ön plana çıkıyor. Bir süre sonra günlük çalışma akışımız için angarya olarak niteleyebileceğimiz işlerin büyük bir kısmının yapay zekâ tarafından halledilmeye başlanacağını düşünüyorum; böylece insan gücünü daha nitelikli, yaratıcılık isteyen alanlara kanalize etmek kolaylaşacak.

✓ Yapay zekâ veriden beslendiği için tabiatı gereği her geçen gün, hatta her geçen saniye kendi içinde büyüyen bir yapı. Beklentiler saymakla bitmez ama giderek daha fazla alanda kullanılmaya başlanacağını ve daha güvenilir hale geleceğini öngörüyoruz.

✓ Az önce bahsettiğimiz gibi, hepimizin mevcut iş yeteneklerinin üzerine yapay zekâ yeteneklerini de ekleyerek yola devam etmesi gerekiyor. Yapay zekâ işlerimizi elimizden alacak diyerek endişelenmek yerine yapmamız gereken “yapay zekâ teknolojilerini nasıl öğrenebilirim; bu konuda kendimi geliştirerek işimde nasıl katma değer yaratabilirim?” diye sormak.

Otomasyona ihtiyaç duyulan alanlarda etkin olacak

Pazarlamada “Yapan Zeka” Çağı Başladı: Bölüm 1 - Teknoloji & Geliştiriciler  
Selin Ergin

Selin Ergin
Adin AI Co-founder & COO

✓ Yapay zekânın pazarlama sektörünü özellikle şeffaflık, ölçümlenebilirlik ve yönetilebilirlik alanlarında besleyeceğini ve geliştireceğini ön görüyorum. Pazarlama konseptinde kanal çeşitliliğinin her geçen gün artması, kanallar özelinde mikro yönetimi komplike hale getirirken makro çerçevede yapılan pazarlama aktivitelerinin etkinliğini görmek de bir o kadar zorlaşmaktadır. Yapay zekâ veriden aldığı güç ile pazarlama süreçlerinde yer alan her bir kanalın ne kadar etkin olduğunu ve verimli kullanıldığını ayrı ayrı değerlendirme fırsatı sunarken tüm bu granüler yapının bir arada ne anlam ifade ettiğini ve markanın pazarlama hedeflerine nasıl ulaşması gerektiğine ışık tutacaktır.

✓ Yapay zekâ teknolojilerinin genel kanının aksine insanların ellerinden işini alacağını değil, yaptıkları işi daha verimli hale getireceğini ve insanların daha stratejik rollerde yer almaya yönelik kendilerini geliştirmelerine olanak sunacağına inanıyorum. Yapay zekânın özellikle otomasyona ihtiyaç duyan, hala fazlasıyla manuel olarak ilerleyen medya planlama, raporlama, veri analizi ve tahminleme alanlarında etkin olarak kullanılacağını düşünüyorum.

✓ Özellikle doğal dil işleme modellerindeki gelişimin baş döndürücü hızı beni fazlasıyla heyecanlandırıyor. ChatGPT’nin yapay zekânın kitle adaptasyonuna öncülük ettiği bu teknoloji, hayatımızın her alanına kolay ve hızlı bir şekilde adapte olma potansiyeli ile en sıradan günlük işleri saniyeler içerisinde yapmamızı mümkün kılacak seviyeye evrilecektir.

✓ Bu teknolojilerin kullanımına yaklaşımım, onların potansiyellerini ve kısıtlamalarını doğru anlamaktan geçiyor. Az önce bahsettiğim gibi yapay zekâ, veri analizi, tahminleme ve belirli görevlerin tam otomasyonuna geçişi sağlayabilir, fakat şu anki teknolojiyle tam otomatizasyon genellikle sınırlıdır çünkü yaratıcı problem çözme, duygusal zekâ ve etik karar verme gibi insan özellikleri gerektiren durumlar için insan kritik rolünü koruyacaktır.

Hibrit bir çağa geçiyoruz

Pazarlamada “Yapan Zeka” Çağı Başladı: Bölüm 1 - Teknoloji & Geliştiriciler  
Vorga Can

Vorga Can
Novus Co-founder & CRO

✓ Pazarlamayı müşterinin ne istediğini anlama, bu isteğe yönelik doğru mesajları oluşturma olarak ele alırsak, müşteriyi tanıma fonksiyonuyla yapay zekâ başlı başına ciddi bir konu. Pek çok girişim ve şirket şimdiden bu pazardan pay kapmaya başladı. Önceleri makine öğreniminin başı çektiği bu alan yıllarca emekledi ve artık yapay zekâ isminin hakkını veren modellere evrildi.

✓ Pazarlama bağlamında yapay zekâ modellerini bilgi birikimleriyle harmanlayan ajansların şansının çok büyük olduğunu düşünüyorum. Kreatif know-how bir yere gitmiyor, yalnızca sanayi devrimi gibi otomasyonla tanışması gerekiyor.

✓ Özellikle makine öğrenimi ve yapay zekâyı aktif kullanacak alt sektörler nezdinde ciddi değişimler yaşanıyor. Mühendislik cephesinde yalnızca yapay zekâdan anlayan ancak kodlama konusunda zayıf teorisyenler zorlanmaya devam ediyor. Ancak yapay zekâ alanında kendini geliştirmek istemeyen ve salt kod becerilerine güvenen mühendisleri de pek parlak bir gelecek beklemiyor. Bu aslında pek çok departman için geçerli; satış, pazarlama, operasyon, İK… Hibrit bir çağa geçiyoruz. Bu araçları kullanmakla ilgilenmiyorsanız, özellikle teknoloji sektörü için ciddi anlamda zor bir gelecek sizi bekliyor.

✓ Hakim olduğumuz semantik analiz dalında her gün yeni bir makale yayınlanıyor. ChatGPT, Midjourney, Pika vb. uygulamalar metin, görsel ve video gibi içerik alanlarında B2C etkiler yarattı. Bizim de üzerine çalıştığımız AI agent ve agent orkestrasyonu gibi konular popüler olacak. Türkçesi; ChatGPT gibi bir agent ile birebir konuşmanızın ötesinde bir gerçekliğe ilerliyoruz. Farklı AI agent’ların görselleri anladığı, birbirleriyle konuşabildikleri, bir takım gibi belli rapor, içerik vb. üretebildikleri eşiği çoktan geçtik. Sıra bunun yaygınlaşmasında.

✓ Otomasyon ve tamamıyla insansızlaşmanın yakın zamanda gerçekleşeceği pek çok sektör, iş ve operasyon olduğu bir gerçek. Aynı şekilde pek çok iş kolunun dönüşeceğini ve yeni iş kollarının oluşacağını düşünüyorum. Sanayi devrimi yok ettiğinden daha çok mesleği yarattı. Bu mesleklerin büyük bölümünü bahis konusu devrim öncesi öngörmek imkansızdır.

✓ Tüm operasyonların insansızlaşacağı bir dünyaya çok uzak olduğumuzdan eminim. Ancak bu süreçte yapay zekâyı bir dost olarak kabul etmek zorundayız. Geç kaldım diye düşünmemek ve sektöre adapte olmak oldukça mühim. Yapay zekâyı elektrik devrimine benzetiyorum. Evimizi ahşap saplı süpürgeyle süpürmüyorsak, pazarlama faaliyetlerimizi de salt insan gücüyle yapmayacağız.

“Pazarlamada ‘Yapan Zeka‘ Çağı” Dosyasında Gelecek Bölümler  

  1. Teknoloji & Geliştiriciler  
  2. Dijital   
  3. Çözüm ortakları ve platformlar  
  4. Medya planlama          
  5. PR ve iletişim
  6. Kreatif çalışmalar
  7. Marka ekipleri  
  8. Medya kuruluşları      
  9. Yapay zekâ modülleri

Brandverse Awards bu yıl REPİD’in desteğiyle gerçekleşecek

featured pazarlama Teknoloji
1 Online alışverişin 2025 trendleri: Türk tüketiciler nasıl bir deneyim arıyor?
Online alışverişin 2025 trendleri: Türk tüketiciler nasıl bir deneyim arıyor?
2 Instagram, TikTok, YouTube… Sosyal medya yarışında hangi platform önde?
Instagram, TikTok, YouTube… Sosyal medya yarışında hangi platform önde?
3 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
4 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
5 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
Güncel Haberler
"Küçük lüksler" teorisinin mimarı, Estée Lauder’ın sahibi Leonard Lauder hayatını kaybetti
“Küçük lüksler” teorisinin mimarı, Estée Lauder’ın sahibi Leonard Lauder hayatını kaybetti
Sürdürülebilirlik artık takım oyunu!
Sürdürülebilirlik artık takım oyunu!
Z kuşağının favori oyunları, 19 milyondan fazla siber saldırı girişiminde yem olarak kullanıldı 
Z kuşağının favori oyunları, 19 milyondan fazla siber saldırı girişiminde yem olarak kullanıldı 
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Tüketicinin size ayırdığı 47 saniyeyi iyi değerlendirmenin 5 yolu!
Haberler
Tüketicinin size ayırdığı 47 saniyeyi iyi değerlendirmenin 5 yolu!
Nafizcan Önder
13 Nisan 2025
Üretken yapay zeka, ajan yapay zeka ve silahlandırılmış yapay zeka: Aradaki fark ne? 
Haberler
Üretken yapay zeka, ajan yapay zeka ve silahlandırılmış yapay zeka: Aradaki fark ne? 
İrem Alimoğlu
3 hafta önce
Kültür-sanat sürdürülebilirliğin eylem aracıdır
Haberler
Kültür-sanat sürdürülebilirliğin eylem aracıdır
Marketing Türkiye
4 hafta önce
Kriz dönemlerinde pazarlama: Sessizlik mi, yatırım mı?
Haberler
Kriz dönemlerinde pazarlama: Sessizlik mi, yatırım mı?
İrem Alimoğlu
4 Mayıs 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.