
Pahalı çikolataya markalar inovasyonla cevap veriyor
Çikolata sektöründe işler artık eskisi kadar tatlı değil. Yüksek kakao fiyatları nedeniyle markalar, maliyet artışlarını tüketiciye yansıtmak zorunda kalırken, bir yandan da şekerleme alışkanlıkları değişen genç nesli çekmeye çalışıyor.
Özellikle gençler, çikolatadan ziyade jelibon gibi çikolatasız şekerlemeleri tercih ediyor. Şubat ayında Numerator tarafından yapılan bir ankete göre, doğrulanmış tüketicilerin yüzde 63’ü çikolata ürünlerini “biraz” veya “çok pahalı” bulurken, yüzde 33’ü fiyat artışı nedeniyle çikolata alımlarını azalttığını belirtti.
Markalar tedarik sorunlarını aşmak için çeşitli adımlar atıyor. Örneğin, M&M’s’in üreticisi Mars, daha dayanıklı kakao bitkileri geliştirmek amacıyla tarım gen düzenleme şirketi Pairwise ile lisans anlaşması imzaladı. Buna karşın bazı olumlu gelişmeler de yaşanıyor. Kakao fiyatları geçen yılki zirvelerinden bir miktar düşerken, perakendeciler ve markalar viral Dubai çikolata trendi ile “Summerween” sezonu gibi fırsatları değerlendirerek tüketicilerin dikkatini çekmeyi başardı.
Kakao fiyatlarındaki artış çikolata raflarını etkiliyor
Batı Afrika’daki kakao üreticileri, özellikle Fildişi Sahili ve Gana’da düşük yağış ve yüksek sıcaklık nedeniyle verim kaybı yaşadı. 2023’te ton başına 3 bin dolar olan kakao fiyatı, 2024 başında 12 bin doların üzerine çıktı; şu an ise yaklaşık 7 bin dolar seviyesinde bulunuyor.
Ulusal Şekerlemeciler Birliği‘nin raporuna göre ABD’de çikolata satışları geçen yıl değer olarak yüzde 0,4 artarken, birim satışlar düşmeye devam etti ve 2022’den bu yana her yıl gerileme gösteriyor. Markalar, maliyet artışlarına karşı stoklarını önceden alarak önlem almaya çalışsa da tedarik sıkıntısı raf fiyatlarını etkilemeye başladı.
Hershey, artan maliyetleri tüketiciye yansıtacağını açıkladı, ancak Cadılar Bayramı çikolatalarının fiyatını yükseltmeyeceğini belirtti. Hershey sözcüsü, “Bu değişiklik gümrük veya ticaret politikalarıyla ilgili değil. Artan malzeme maliyetleri, özellikle rekor seviyedeki kakao fiyatları nedeniyle ortaya çıktı. Yıllardır bu maliyetleri içimize sindirmeye çalışıyoruz ve ürün portföyümüzün yüzde 75’ini 4 doların altında tutarak çikolataları aileler için erişilebilir ve uygun fiyatlı kılmayı sürdürüyoruz” dedi.
Numerator’un araştırmasına göre doğrulanmış tüketicilerin yüzde 73’ü bir çikolata barı için 1-3 dolar arasında ödemeyi kabul ediyor. Hershey barları Walmart.com’da şu an 1,32 dolardan satılıyor. Araştırmaya katılanların yüzde 60’ı ise fiyat artışlarıyla ilgili şeffaf iletişimi önemli buluyor.
Lindt & Sprüngli, son altı ayda fiyatlarını yaklaşık yüzde 16 artırdığını açıklarken, Mondelēz International da ikinci çeyrek gelir artışlarını çikolata fiyatlarındaki yükselişe bağlıyor…
Çikolata sektöründe trendler ve yenilikçi hamleler
Yüksek fiyat ortamında markalar, tüketicinin ilgisini canlı tutmak için iş birlikleri ve yenilikçi ürünlere yöneliyor. Mintel analisti Kelsey Girard, “Sezonluk ve sınırlı süreli ürünler çikolata kategorisinin önemli bir bileşeni olmaya devam ediyor. Atıştırmalık boyutlar, uygun fiyatlı paketler ve sınırlı üretim ürünler aracılığıyla markalar, fiyat baskısına rağmen alaka düzeylerini koruyabiliyor” diyor.
Bu kapsamda Hershey’e ait Reese’s ve Mondelēz’in Oreo markası, fıstık ezmeli Oreo ve Reese’s bardaklarına Oreo parçaları ekleyerek ortak bir ürün geliştirdi. Sadece sınırlı süreli bir ürün olmakla kalmayan bu iş birliği, uzun vadeli bir yenilik olarak da konumlanıyor.
Hershey ayrıca Pokémon ile iş birliği yaparak, Pokéball şeklinde Hershey Kisses’ler çıkardı ve koleksiyon kutusuyla tekrar alımları teşvik etti. Spor temalı iş birlikleri de dikkat çekiyor: M&M’s Avustralya Açık’ta pop-up mağaza açarken, KitKat Formula 1’in resmi çikolata barı oldu.
- Dubai çikolatası: Dubai çikolatası, kadayıf ve Antep fıstığı-tahin kremasıyla doldurulmuş bir çikolata barı olarak öne çıkıyor. Sarah Hamouda tarafından geliştirilen ve “Can’t Get Knafeh of It” adıyla bilinen bu ürün, TikTok’ta viral hale geldi. Lindt ve Trader Joe’s gibi markalar da kendi versiyonlarını piyasaya sundu. Kantar’dan Gina Logan, Dubai çikolatasının lüks algısı ve wellness odaklı tüketiciler için “daha sağlıklı” unsurlarıyla dikkat çektiğini belirtiyor.
- Summerween ve Cadılar Bayramı: “Summerween”, popüler animasyon dizisi Gravity Falls’tan esinlenerek yaz aylarında kutlanan bir Cadılar Bayramı konsepti olarak öne çıkıyor. Mars, 2025 Cadılar Bayramı koleksiyonunu erken piyasaya sürerek Snickers ve Twix ürünlerini bu sezona taşıdı. Ancak Cadılar Bayramı, kış tatillerine kıyasla çikolata satışlarında daha düşük bir hacme sahip. 2023’te sekiz haftalık Cadılar Bayramı sezonu 3,9 milyar dolarlık satış yaratırken, kış tatili sezonu 4,2 milyar dolara ulaştı.
- Mini çikolatalar, Z kuşağı ve sağlık trendleri: Çikolata satışları değer olarak artarken, birim satışlar düşüş gösteriyor. Buna karşın çikolatadan farklı şekerlemeler daha hızlı bir büyüme kaydediyor. Gen Z’nin mini çikolata paketlerine ilgisi 2020’den bu yana yüzde 15 artmış durumda. Küçük boy paketler, porsiyon kontrolü ve maliyet avantajı sunarken, bu eğilimin iştahı azaltan GLP-1 gibi kilo verme ilaçlarının etkisiyle de bağlantılı olabileceği düşünülüyor. Markalar, daha küçük boyutlar ve premium içeriklerle çikolata tüketimini “izin verilen bir şımartma” hâline getiriyor. Protein trendine uyum sağlayan Snickers Protein ve One Protein bar gibi ürünler de bu stratejinin öne çıkan örnekleri arasında yer alıyor.
Çikolata devleri portföylerini çeşitlendirmeye odaklandı
Büyük çikolata şirketleri, yüksek fiyatlara karşı riskleri azaltmak için portföylerini çeşitlendiriyor. Hershey, organik atıştırmalık markası LesserEvil’i satın almayı planlarken, Shaquille O’Neal ile iş birliği yaparak Gen Z’ye yönelik bir jelibon serisi çıkardı. Mars ise çikolata dışı ürünlerini artırmak için Kellanova’yı satın alıyor ve lüks çikolata segmentinde Hotel Chocolat ile ilgileniyor.
J.P. Morgan analisti Celine Pannuti’ye göre, global çikolata piyasası fiyat artışları nedeniyle hacim kaybı yaşasa da premium segment büyümeye devam ediyor. Numerator’un araştırması ise doğrulanmış tüketicilerin yüzde 50’sinin artan fiyatlara rağmen premium çikolata almaya devam etmeyi planladığını gösteriyor.
Kaynak: AdAge