18 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Nereden çıktı bu "matcha" çılgınlığı?
Haberler

Nereden çıktı bu “matcha” çılgınlığı?

Sena Tufan
30 Nisan 2025
3 dk okuma

Birkaç ay öncesine kadar kafamızı çevirdiğimiz her yerde Dubai Çikolatası karşımıza çıkıyordu… Bugünlerde ise internetin yeni gözdesi mactha çayı. Sosyal medya sayesinde sınırları aşan bu akımlar, artık sadece trend değil; yaşam alışkanlıklarını da değiştiriyor. Öyle ki marketlerdeki stoklar hızla tüketiyor hatta kimi akımlar üretim krizine bile yol açıyor. Sağlıklı yaşamın altın çağını yaşadığı bu dönemde matcha hem sağlıklı oluşuyla hem de ritüele dönüşen hazırlama biçimiyle tüketiciye hem sağlık hem de yeni bir deneyim sunuyor.

Sağlıklı yaşamın hiç olmadığı kadar zirvede olduğu, daha dengeli beslenmeye her zamankinden daha çok dikkat edilen bu günlerde, kahvenin yerine koyacak bir şey arayanların yolu matcha ile kesişiyor.

Nereden çıktı bu "matcha" çılgınlığı?

Özünde, özel olarak yetiştirilen ve işlenen öğütülmüş yeşil çay tozu olan matcha; Gyokuro cinsi çay ağaçlarından elde ediliyor. Geleneksel olarak klasik Japon çay seremonisinde kullanılan Matcha, antik zamanlardan beri meditasyon ve dini törenlerde kullanılsa da günümüzde sağlıklı yaşamı destekleyen bir içecek olarak öne çıkıyor. Yüksek antioksidan içeriği, enerji verici özellikleri ve zihinsel odaklanmayı artırması, matcha çayını popüler hale getiren başlıca etkenlerden.

Evet, yine TikTok!

Nereden çıktı bu "matcha" çılgınlığı?

Sabır, gelenek ve dinginlikle harmanlanmasıyla bilinen matcha ritüelleri, TikTok’un dokunduğu her şey gibi viral hale geldi. Influencerlar matcha deneme videoları çekti, kafeler menülerine bir bir matchayı ekledi ve “clean girl”lerin sabah rutinlerinde asırlık gelenek estetik bir akım haline geldi.

“Her yer matcha, matcha, matcha”

Japonya’daki matcha üreticileri yoğun talebi karşılamakta zorlanıyor. Dünyanın en kaliteli matchalarını üreten meşhur Uji bölgesindeki çay dükkanları, müşterilerin bir seferde alabileceği miktara sınır getiriyor. Turistler kuyrukta, online talep ise patladı. ABD ve Avrupa’da bile raflarda stok bulmak zorlaştı. Bu popülerlik yeni değil, matcha yıllardır trendler listesinde yükseliyordu. Ancak son aylarda, TikTok’taki viralitenin de etkisiyle talep, üreticilerin beklediğinin çok ötesine geçti. 

The Guardian’a konuşan Kyoto’daki bir çay dükkanı sahibi, “2021’de açıldığımızda bu kadar çok uluslararası ziyaretçi görmüyorduk. Şimdi tamamen değişti. Her yer matcha, matcha, matcha” diyor.

Nereden çıktı bu "matcha" çılgınlığı?

Japonya Tarım, Orman ve Balıkçılık Bakanlığı’na göre, matcha üretimi 2010’da 1.471 tonken, 2023’te 4.176 tona yükseldi. Ancak bu üretimin yarısından fazlası, özellikle Kuzey Amerika’daki talebi karşılamak için ihraç ediliyor. Matcha pazarının 2023’te 1,17 milyar dolardan 2030’da 2,43 milyar dolara çıkması bekleniyor. Üretim artışına rağmen, yaşlanan çiftçi nüfusu ve yeni neslin bu işe ilgisizliği nedeniyle 2023’teki üretim, 2008 seviyelerinin ancak yüzde 78’ine ulaşabildi. 

Vergiler üreticileri zorluyor

Sosyal medyada viral olan ürünlerin bulunmasının zorlaşması yeni bir şey değil. Boba, sriracha ve hatta süzme peynir bile benzer dönemlerden geçti. Ama matchayı bunlardan ayıran şey, seri üretim atıştırmalıklar veya gazlı içeceklerin aksine, hassas ve emek yoğun bir süreçten geçerek üretilmesi.

Markalar da matcha’ya göz kırpıyor

Nereden çıktı bu "matcha" çılgınlığı?

Halihazırda kahve satan zincirlerin, portföylerine matcha eklemesine elbette şaşırmamalı. Öyle ki Starbucks, yaz menüsüne farklı çeşitlerde matcha içeceklerini ekledi bile. Ancak spor ve moda perakende markası Sneaks Up’da Härman Coffee ile matcha işine girdi! Hem kafe hem alışveriş konseptiyle misafirlerini ağırlayan Sneaks Up, matcha trendinden de faydalanmayı ihmal etmiyor.

Zincirlerin yanında bugünlerde köşebaşlarında yalnıza matcha ve matcha hazırlama kitleri satan minik dükkanlar görmeniz de çok olası. Poco, Kyo, Sante, Norre, Hona şimdilik en öne çıkanlar…

Her biri ayrı pazar

Matcha çayı diğer çaylardan farklı hazırlanıyor. Özel kasesi içine konulan 1-2 gram matcha, kaynar olmayan sıcak su ile buluşturuluyor. Bamboo whisk veya çay seremonisindeki ismiyle “chasen” ile soldan sağa doğru karıştırılarak köpürtülüyor.

Nereden çıktı bu "matcha" çılgınlığı?

Matcha seremonisi için tüm bu ürünler ayrı bir pazar da yaratıyor elbette. E-ticaret de bu süreçte önemli bir rol üstleniyor. Özel matcha setleri, bambu whisk’ler ve geleneksel çay kaseleri gibi aksesuarlar, büyük talep görüyor. Kafelerin hazırladığı “matcha starter kit”lerin yanında, geçen günlerde lüks moda markası Miu Miu da matcha hazırlama seti çıkardığını duyurdu. Kalıcı bir pazar yaratmış gibi görünen matchaya, sağlıklı yaşam arayışları ve deneyim odaklı tüketim alışkanlıklarının yükseldiği bu günlerde, markaların bu alanda yatırım yapması şaşırtıcı olmayacaktır.

LinkedIn’de Abone Olun

Kaynaklar: TheStreet, Florence Nightingale, Hardwarelab, Encha

Ofislerin görünmez kahramanları: “Work Mom”lar…

featured matcha
1 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
2 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
3 "LEGO ödeneği" yan hak oldu!
“LEGO ödeneği” yan hak oldu!
4 Marka danışmanı Turgay Adıyaman hayatını kaybetti
Marka danışmanı Turgay Adıyaman hayatını kaybetti
5 Veri kaybı yaşayan şirketlerin ömrü en fazla 2 yıl!
Veri kaybı yaşayan şirketlerin ömrü en fazla 2 yıl!
Güncel Haberler
Yılın en iyileri ödüllerine kavuştu...
Yılın en iyileri ödüllerine kavuştu…
Getir, genç kadın mühendis adaylarını destekliyor
Getir, genç kadın mühendis adaylarını destekliyor
Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Uber’den sürpriz hamle: Trendyol Go’ya talip olduğu iddia ediliyor
Haberler
Uber’den sürpriz hamle: Trendyol Go’ya talip olduğu iddia ediliyor
Nafizcan Önder
18 Nisan 2025
PERYÖN'de bayrak değişimi! Yeni başkan Dr. Eylem Derya Özgür oldu
Haberler
PERYÖN’de bayrak değişimi! Yeni başkan Dr. Eylem Derya Özgür oldu
Marketing Türkiye
3 hafta önce
Araştırma: Toplum boykotlar hakkında ne düşünüyor!
Haberler
Araştırma: Toplum boykotlar hakkında ne düşünüyor!
Marketing Türkiye
2 Nisan 2025
Builder.ai iflas etti: “Yapay zeka” arkasında 700 kişilik yazılım ekibi çıktı
Haberler
Builder.ai iflas etti: “Yapay zeka” arkasında 700 kişilik yazılım ekibi çıktı
İrem Alimoğlu
2 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.