15 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Nereden çıktı bu "matcha" çılgınlığı?
Haberler

Nereden çıktı bu “matcha” çılgınlığı?

Sena Tufan
30 Nisan 2025
3 dk okuma

Birkaç ay öncesine kadar kafamızı çevirdiğimiz her yerde Dubai Çikolatası karşımıza çıkıyordu… Bugünlerde ise internetin yeni gözdesi mactha çayı. Sosyal medya sayesinde sınırları aşan bu akımlar, artık sadece trend değil; yaşam alışkanlıklarını da değiştiriyor. Öyle ki marketlerdeki stoklar hızla tüketiyor hatta kimi akımlar üretim krizine bile yol açıyor. Sağlıklı yaşamın altın çağını yaşadığı bu dönemde matcha hem sağlıklı oluşuyla hem de ritüele dönüşen hazırlama biçimiyle tüketiciye hem sağlık hem de yeni bir deneyim sunuyor.

Sağlıklı yaşamın hiç olmadığı kadar zirvede olduğu, daha dengeli beslenmeye her zamankinden daha çok dikkat edilen bu günlerde, kahvenin yerine koyacak bir şey arayanların yolu matcha ile kesişiyor.

Nereden çıktı bu "matcha" çılgınlığı?

Özünde, özel olarak yetiştirilen ve işlenen öğütülmüş yeşil çay tozu olan matcha; Gyokuro cinsi çay ağaçlarından elde ediliyor. Geleneksel olarak klasik Japon çay seremonisinde kullanılan Matcha, antik zamanlardan beri meditasyon ve dini törenlerde kullanılsa da günümüzde sağlıklı yaşamı destekleyen bir içecek olarak öne çıkıyor. Yüksek antioksidan içeriği, enerji verici özellikleri ve zihinsel odaklanmayı artırması, matcha çayını popüler hale getiren başlıca etkenlerden.

Evet, yine TikTok!

Nereden çıktı bu "matcha" çılgınlığı?

Sabır, gelenek ve dinginlikle harmanlanmasıyla bilinen matcha ritüelleri, TikTok’un dokunduğu her şey gibi viral hale geldi. Influencerlar matcha deneme videoları çekti, kafeler menülerine bir bir matchayı ekledi ve “clean girl”lerin sabah rutinlerinde asırlık gelenek estetik bir akım haline geldi.

“Her yer matcha, matcha, matcha”

Japonya’daki matcha üreticileri yoğun talebi karşılamakta zorlanıyor. Dünyanın en kaliteli matchalarını üreten meşhur Uji bölgesindeki çay dükkanları, müşterilerin bir seferde alabileceği miktara sınır getiriyor. Turistler kuyrukta, online talep ise patladı. ABD ve Avrupa’da bile raflarda stok bulmak zorlaştı. Bu popülerlik yeni değil, matcha yıllardır trendler listesinde yükseliyordu. Ancak son aylarda, TikTok’taki viralitenin de etkisiyle talep, üreticilerin beklediğinin çok ötesine geçti. 

The Guardian’a konuşan Kyoto’daki bir çay dükkanı sahibi, “2021’de açıldığımızda bu kadar çok uluslararası ziyaretçi görmüyorduk. Şimdi tamamen değişti. Her yer matcha, matcha, matcha” diyor.

Nereden çıktı bu "matcha" çılgınlığı?

Japonya Tarım, Orman ve Balıkçılık Bakanlığı’na göre, matcha üretimi 2010’da 1.471 tonken, 2023’te 4.176 tona yükseldi. Ancak bu üretimin yarısından fazlası, özellikle Kuzey Amerika’daki talebi karşılamak için ihraç ediliyor. Matcha pazarının 2023’te 1,17 milyar dolardan 2030’da 2,43 milyar dolara çıkması bekleniyor. Üretim artışına rağmen, yaşlanan çiftçi nüfusu ve yeni neslin bu işe ilgisizliği nedeniyle 2023’teki üretim, 2008 seviyelerinin ancak yüzde 78’ine ulaşabildi. 

Vergiler üreticileri zorluyor

Sosyal medyada viral olan ürünlerin bulunmasının zorlaşması yeni bir şey değil. Boba, sriracha ve hatta süzme peynir bile benzer dönemlerden geçti. Ama matchayı bunlardan ayıran şey, seri üretim atıştırmalıklar veya gazlı içeceklerin aksine, hassas ve emek yoğun bir süreçten geçerek üretilmesi.

Markalar da matcha’ya göz kırpıyor

Nereden çıktı bu "matcha" çılgınlığı?

Halihazırda kahve satan zincirlerin, portföylerine matcha eklemesine elbette şaşırmamalı. Öyle ki Starbucks, yaz menüsüne farklı çeşitlerde matcha içeceklerini ekledi bile. Ancak spor ve moda perakende markası Sneaks Up’da Härman Coffee ile matcha işine girdi! Hem kafe hem alışveriş konseptiyle misafirlerini ağırlayan Sneaks Up, matcha trendinden de faydalanmayı ihmal etmiyor.

Zincirlerin yanında bugünlerde köşebaşlarında yalnıza matcha ve matcha hazırlama kitleri satan minik dükkanlar görmeniz de çok olası. Poco, Kyo, Sante, Norre, Hona şimdilik en öne çıkanlar…

Her biri ayrı pazar

Matcha çayı diğer çaylardan farklı hazırlanıyor. Özel kasesi içine konulan 1-2 gram matcha, kaynar olmayan sıcak su ile buluşturuluyor. Bamboo whisk veya çay seremonisindeki ismiyle “chasen” ile soldan sağa doğru karıştırılarak köpürtülüyor.

Nereden çıktı bu "matcha" çılgınlığı?

Matcha seremonisi için tüm bu ürünler ayrı bir pazar da yaratıyor elbette. E-ticaret de bu süreçte önemli bir rol üstleniyor. Özel matcha setleri, bambu whisk’ler ve geleneksel çay kaseleri gibi aksesuarlar, büyük talep görüyor. Kafelerin hazırladığı “matcha starter kit”lerin yanında, geçen günlerde lüks moda markası Miu Miu da matcha hazırlama seti çıkardığını duyurdu. Kalıcı bir pazar yaratmış gibi görünen matchaya, sağlıklı yaşam arayışları ve deneyim odaklı tüketim alışkanlıklarının yükseldiği bu günlerde, markaların bu alanda yatırım yapması şaşırtıcı olmayacaktır.

LinkedIn’de Abone Olun

Kaynaklar: TheStreet, Florence Nightingale, Hardwarelab, Encha

Ofislerin görünmez kahramanları: “Work Mom”lar…

featured matcha
1 Yazlık piyasasında yaz hareketliliği: En çok değerlenen bölgeler belli oldu
Yazlık piyasasında yaz hareketliliği: En çok değerlenen bölgeler belli oldu
2 Online alışverişin 2025 trendleri: Türk tüketiciler nasıl bir deneyim arıyor?
Online alışverişin 2025 trendleri: Türk tüketiciler nasıl bir deneyim arıyor?
3 Instagram, TikTok, YouTube… Sosyal medya yarışında hangi platform önde?
Instagram, TikTok, YouTube… Sosyal medya yarışında hangi platform önde?
4 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
5 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Güncel Haberler
Markanızın dijital dünyadaki nabzını tutun! İşte en iyi sosyal medya izleme araçları...
Markanızın dijital dünyadaki nabzını tutun! İşte en iyi sosyal medya izleme araçları…
Tüketicinin yaz karnesi: Tatil planları değişti, öncelik tasarrufa geçti
Tüketicinin yaz karnesi: Tatil planları değişti, öncelik tasarrufa geçti
Mayıs ayının en çok konuşulan oyuncuları
Mayıs ayının en çok konuşulan oyuncuları
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Reklam dünyası "tükenmişlik sendromu"nun pençesinde!
Haberler
Reklam dünyası “tükenmişlik sendromu”nun pençesinde!
İrem Alimoğlu
4 hafta önce
PwC, yeni dönemini “So You Can” kampanyasıyla başlattı
Haberler
PwC, yeni dönemini “So You Can” kampanyasıyla başlattı
Nafizcan Önder
30 Nisan 2025
Anneler Günü'nü kutlayan markalar!
Haberler
Anneler Günü’nü kutlayan markalar!
Sena Tufan
10 Mayıs 2025
Yapay zekada ileri adım için "istikrar" şart!
Haberler
Yapay zekada ileri adım için “istikrar” şart!
Sena Tufan
3 Mayıs 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.