17 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Sepetler küçülse de market markalı ürünler büyümesini sürdürüyor
Haberler

Sepetler küçülse de market markalı ürünler büyümesini sürdürüyor

Nafizcan Önder
17 Ocak 2023
4 dk okuma

Enflasyonun doğal bir sonucu olarak toplumun alışveriş alışkanlıkları ve davranışları hızla değişmeye devam ediyor. IPSOS HANE PANELİ araştırma verileri gösteriyor ki ortalama olarak bir sepete ödenen tutar geçen yıla kıyasla yüzde 85 artarken sepetteki ürün sayısı azaldı… Üstelik sepetteki tek değişim bununla da kısıtlı değil, market markalı ürünlerin ulusal zincirlerdeki payı da kademeli olarak artmaya devam ediyor… Peki, 2022’de hanelerin Hızlı Tüketim Ürünleri (HTÜ) harcamaları geçen yıla kıyasla nasıl seyrediyor? Ortalama bir hane yaklaşık olarak kaç günde bir HTÜ alışverişi yapıyor? Önceki yıla oranla alışveriş sıklığı nasıl değişti? Yanıtlar IPSOS HANE PANELİ araştırmasında…

Hızlı tüketim ürünleri harcamaları artarken ana ürün gruplarında alışveriş sıklığı azaldı

Sepetler küçülse de market markalı ürünler büyümesini sürdürüyor

2022’de hanelerin Hızlı Tüketim Ürünleri (HTÜ) harcamaları geçen yıla kıyasla yüzde 80 artış gösterdi.  Ortalama bir hane yaklaşık olarak 2 günde bir kez HTÜ alışverişi yaptı.

Araştırma verileri gösteriyor ki geçen yıla kıyasla alışveriş sıklığı azaldı. Haneler Ocak-Kasım 2022 döneminde 204 kez alışverişe gidip her alışverişte ortalama 85 TL harcama yaptı. Ulusal zincirler ve indirim marketleri dışında tüm satış kanallarında ve ana ürün gruplarında alışveriş sıklığı azaldı.

Market markalı ürünlerin payı arttı

Ortalama bir hane her 100 TL’lik harcamasının yaklaşık 54 TL’sini markalı, 24 TL’sini açık, 22 TL’sini ise market markalı ürünlere ayırdı. Veriler geçen yılla kıyaslandığında market markalı ürünlerin payının arttığı gözlemleniyor.

Sepetler küçülse de market markalı ürünler büyümesini sürdürüyor

Geçtiğimiz yıla göre indirim marketlerinin daha çok tercih edilmesinin de etkisiyle özellikle et, peynir, sıvı yağ gibi genel gıda ürünlerinde market markalı ürünlerin harcama payı artmış durumda. Market markalı ürünlerin ulusal zincirlerdeki payı da kademeli olarak artmaya devam ediyor; özellikle yumurta, toz şeker, makarna, un gibi genel gıda ürünlerinde, kişisel bakım ve temizlik ürünlerinde ulusal zincirlerdeki market markalarına yönelimin arttığı görülüyor.

Gıda ve içeceklerin sepetteki payı arttı

Sepetler küçülse de market markalı ürünler büyümesini sürdürüyor

Ortalama bir hane her 100 TL’sinin 84’ünü “Gıda-İçecek”, 9’unu “Kişisel Bakım”, 7’sini ise “Ev Bakım Ürünleri” için harcadı.

Gıda ürünleri içerisinde süt ürünleri en yüksek alışveriş tutarını oluştururken onu genel gıda ve atıştırmalıklar takip ediyor.

İndirim marketleri ve e-ticaret yükselişte

Sepetler küçülse de market markalı ürünler büyümesini sürdürüyor

Türkiye’de pandemi başladığından beri iki perakende kanalı gündemden düşmüyor: İndirim marketleri ve e-ticaret.

Değişen ekonomik koşullar bu trendi değiştirmese de, koşulların bazı başka değişiklikler getirdiğini söylemek mümkün. Hanelerin hesaplı ürün arayışı indirim marketlerinin büyüme hızını artırdı ve genel olarak haneye giren ürün sayısındaki düşüşe karşın indirim marketlerinden alınan ürün sayısı artış gösterdi (yüzde 4). Böylelikle indirim marketlerinin hane harcamalarındaki payı belirgin artış gösterdi. E-ticaret büyüme hızını korusa da bu kanaldaki trendlere de daha fazla indirim ve fiyat avantajı damga vurdu.

“Market markalı ürünlerin ulusal zincirlerdeki payı kademeli olarak artmaya devam ediyor”

Sepetler küçülse de market markalı ürünler büyümesini sürdürüyor
Sidar Gedik – Ipsos Türkiye CEO’su

2022 yılı, enflasyonun hızla yükseldiği ve maalesef 90’lı yıllar seviyesine döndüğü bir yıl olarak kayıtlara geçti. Vatandaşların bütçesindeki elektrik, ısınma, ulaşım, giyim gibi kalemler ile birlikte hane içindeki tüketim harcamaları da fiyatların hızla yükselmesinden etkilendi.

Pahalılık ile mücadele etmeye çalışan tüketicilerin başvurduğu çözümlerden biri indirim marketlerini daha fazla kullanmak oldu. İndirim marketlerinin hanelerin market harcamalarından aldıkları pay yüzde 3’ten fazla artış gösterdi. Haneye giren ürün adedinde azalma varken indirim marketlerinden yapılan alışverişlerde ürün adedi yüzde 4 arttı.

Geçtiğimiz yıla göre indirim marketlerinin daha çok tercih edilmesinin de etkisiyle özellikle et, peynir, sıvı yağ gibi genel gıda ürünlerinde market markalı ürünlerin harcama payı arttı. Market markalı ürünlerin ulusal zincirlerdeki payı da kademeli olarak artmaya devam ediyor; özellikle yumurta, toz şeker, makarna, un gibi genel gıda ürünlerinde, kişisel bakım ve temizlik ürünlerinde ulusal zincirlerdeki market markalarına yönelimin arttığı görülüyor.

Ortalama bir hane her 100 TL’sinin 84’ünü “Gıda-İçecek“, 9’unu “Kişisel Bakım“, 7’sini ise “Ev Bakım Ürünleri” için harcadı. Yönetilmesi zora giren hane bütçesinde öncelikli olmayan bazı ürünlerden tasarruf edilmesi nedeni ile gıda ve içeceklerin payı arttı.

Haneler Ocak-Kasım 2022 döneminde 204 kez alışverişe gidip her alışverişte ortalama 85 TL harcama yaptı. Enflasyonun etkisiyle bir sepete ödenen tutar geçen yıla kıyasla yüzde 85 artış gösterdi. Ulusal zincirler ve indirim marketleri dışında tüm satış kanallarında ve ana ürün gruplarında alışveriş sıklığı azaldı.

Yapılan alışverişlerde her dört sepetin üçünde 1 ile 3 arasında adette ürün oldu. Aralık ayında yaşanan ve Ocak’ta da devam edeceği beklenen enflasyon düşüşünün ve arkasından açıklanan asgari ücret artışının Şubat’tan itibaren hane harcamalarına nasıl bir etki yapacağını göreceğiz.

Araştırmanın Metodolojisi

Bu dosyada paylaşılan veri ve bulgular Ipsos tarafından gerçekleştirilen “IPSOS HANE PANELİ” çalışmasından derlenmiştir.

Ipsos Hane Paneli: Araştırma Türkiye’yi temsil edecek şekilde seçilmiş 14,000 haneden oluşan bir örneklem olup, hane içi satın alım verilerini içermektedir. Bu dosyadaki veriler Ocak – Kasım 2020, Ocak – Kasım 2021, Ocak – Kasım 2022 dönemi verilerini içermektedir.

Zincir marketler arasında fiyat sabitleme dalgası büyüyor

featured İpsos
1 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
2 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
3 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
4 Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
5 YouTube Rating Report: En sevilen "lezzet avcıları"
YouTube Rating Report: En sevilen “lezzet avcıları”
Güncel Haberler
Sosyal sorumluluktan gerçek etkiye: RüzgarA ÇEVir ile Hatay’da umut yükseldi
Sosyal sorumluluktan gerçek etkiye: RüzgarA ÇEVir ile Hatay’da umut yükseldi
Cannes Lions'ta Türkiye'ye ilk ödül geldi!
Cannes Lions’ta Türkiye’ye ilk ödül geldi!
Cannes Lions 2025'in ilk Grand Prix'leri sahiplerini buldu...
Cannes Lions 2025’in ilk Grand Prix’leri sahiplerini buldu…
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

"Amazon'da ürün değişimi seçeneği kaldırıldı" iddialarına markadan yanıt geldi
Haberler
“Amazon’da ürün değişimi seçeneği kaldırıldı” iddialarına markadan yanıt geldi
İrem Alimoğlu
22 Nisan 2025
Brandverse Awards 2025 finalistleri belli oldu!
Haberler
Brandverse Awards 2025 finalistleri belli oldu!
Sena Tufan
15 Mayıs 2025
"İnsansız" sürdürülebilirlik oksimoronu
Haberler
“İnsansız” sürdürülebilirlik oksimoronu
Nafizcan Önder
20 Nisan 2025
Yapay zeka sanatçı mı yoksa hırsız mı?
Haberler
Yapay zeka sanatçı mı yoksa hırsız mı?
Nafizcan Önder
5 Nisan 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.