Markaların ‘en’leri açıklandı
Brandmaker Brand Value Model 2014 Araştırması, Türkiye’de markaların kişiliklerini ortaya çıkardı. 58 önde gelen marka üzerinde yapılan ve markaların kamuoyu üzerinde bıraktığı etkiyi; marka kişiliğini, marka sevgisini ve marka gücünü ortaya koyan bu araştırma sonucuna göre, Türkiye’nin “Türk Bayrağını Taşıyacak Markası” Arçelik Buzdolabı olurken,” En Heyecanlı Marka” Nike olarak belirlendi. Adidas markası hem “En Global” hem de “En Asi” olarak karşımıza çıkarken, Türkiye’nin “En Geleneksel Markası” BİM olarak görüldü.
Öncülüğünü, Mozaic Worldwide çatısı altındaki markalara uygun strateji ve tasarım hizmeti veren Brandterapi’nin, akademik liderliğini ise Koç Üniversitesi Pazarlama Profesörü Ayşegül Özsomer’in yaptığı Brandmaker Brand Value Model 2014 Araştırması, Türkiye’de markaların nasıl algılandıklarını ve nasıl kişilik özellikleri sergilediklerini belirledi. İş dünyasına yol gösterecek, 10 Ekim – 6 Aralık 2013 tarihleri arasında Adana, Ankara, Antalya, Bursa, Gaziantep, İstanbul, İzmir ve Kayseri’de gerçekleştirilen araştırmada, toplam 2 bin 600 hanede 6 bin görüşme yapıldı.
“Yetkin”, “Heyecanlı”, “Asi”, “Geleneksel” ve “Global” olmak üzere 5 ana kişilik özelliği ile markaların kategorize edildiği bu modelleme araştırması sonucuna göre Arçelik Buzdolabı, En Yetkin Marka olarak belirlendi. Ayrıca araştırmada, Nike En Heyecanlı, Adidas hem En Global hem En Asi ve BİM En Geleneksel Marka olarak görüldü.
Araştırmada, özgüvenli, profesyonel algılarıyla oluşturulan “Globallik” özelliğinde, Adidas, Nike, Iphone, Levis markaları, yabancı global markalar olarak ilk sıralarda yer alırken Turkcell, bu markalarla birlikte ilk beşe giren tek Türk markası olarak dikkat çekiyor. Markaların tüketici nezdinde ne boyutta bir sembol olarak görüldükleri, markaların imajını belirleyen önemli faktörlerden biri olduğundan Brand Value Model araştırmasında markaların, Türkiye’nin sembolü olma ve Türk Bayrağı’nı taşıma potansiyelleri de sorgulandı. Araştırma sonucuna göre Arçelik Buzdolabı her iki kategoride de başı çekti. Arçelik Buzdolabı markasını, Sütaş, Çaykur, Eti ve Ülker’den oluşan bir küme, bu kümeyi de Doğuş, Pınar, Turkcell’den oluşan ikinci bir grup izledi.