Markalar için sosyal medyada paylaşım alışkanlıkları araştırması
Sosyal medyanın en güçlü yanı hiç kuşkusuz paylaşımları. Herkes, paylaşılmaya değer bulduğu içerikleri istediği her ortamda paylaşabiliyor. Peki hangi tür içerikler en çok paylaşılıyor? Hangi platformlar en çok içerik paylaşımının yapıldığı yerler? Paylaşımlar mobil cihazlardan mı yoksa masaüstü bilgisayarlardan mı gerçekleştiriliyor? Hangi saatler arası yapılan paylaşımlar en çok tıklanma sayısına sahip? Tüm bu soruların cevabını ShareThis ve daha birçok paylaşım sitesinden alınan bilgilerle vermek mümkün.
1- Mobil paylaşım ikiye katladı
2014 yılında, kullanıcılar mobil cihazları üzerinden yaptıkları paylaşımları bir önceki yıla göre ikiye katlamış durumda. ShareThis’in yayınladığı Q4 Sosyal Paylaşım Raporu’ndan alınan bilgilere göre mobil cihazlara (tablet ya da akıllı telefon) sahip kullanıcılar, bu cihazlarda geçirdikleri sürenin yüzde 20’sinde paylaşım yapıyorlar. Masaüstü bilgisayarlarındayken ise zamanlarının sadece yüzde 6’sını paylaşımlara harcıyorlar. Masaüstü bilgisayarlardan yapılan paylaşımlar, 2014 yılında yüzde 30.2 azalmış durumda.
Önemli ipucu: Mobil cihazlardan yapılan paylaşımlar gittikçe ön plana çıkmaya başladı. Mobil cihazlarla uyumlu websiteleri, içerikler ve paylaşımlar, büyük kullanıcı kitlelerine ulaşmak için olmazsa olmaz.
2- Facebook, paylaşımlar için en önemli kanal
Aynı araştırma sonucunda, Facebook’un diğer paylaşım kanalları olan Twitter, Pinterest, Tumblr ve diğer kanallara göre çok daha aktif kullanıldığı ortaya çıkıyor. Facebook, e-posta bültenleri dahil diğer sosyal paylaşım platformlarına göre yüzde 81 daha çok kullanılıyor.
Paylaşım bağlantılarının yüzde 81’i Facebook’dan gelirken sosyal devin arkasında Pinterest ve diğerleri bulunuyor. Ülkemizde çok popüler olmayan Pinterest, global anlamda paylaşımlar için çok tercih edilen bir platform. Ancak Instagram, bu ölçümlemede yer almıyor. Yine Facebook’un sahibi olduğu Instagram, diğer sitelere oranla daha yoğun kullanılsa da paylaşım ölçümlemelerine girmemiş durumda. Zira Instagram, bağlantı paylaşım imkanı ve tercihinden ziyade sosyal ya da iletişim amaçlarıyla kullanılıyor.
Nitekim markaların takipçileriyle etkileşimi, Instagram üzerinden diğer platformlara nazaran çok daha yüksek durumda.
TrackMaven’ın İçerik Pazarlaması Paradoksu raporu, 2 yıllık süreçte, 7 farklı paylaşım kanalını, 8 bin 800 markayı ve 13.8 milyon içeriği araştırarak oluşturuldu. Aşağıdaki grafikte, sosyal paylaşımı gerçekleştirilen içerik sayısının arttığı ancak paylaşım ve etkileşimin düştüğü görülüyor. Ne kadar fazla içerik paylaşılırsa, daha fazla paylaşım ve etkileşimin gerçekleşeceği düşüncesinin de yanıltıcı olduğu görülüyor.
2013 Ocak ayında, markaların paylaştığı her içerik, 10 bin takipçide 3 etkileşim alırken Eylül 2014’te bu rakamlar üçte bir oranında düşmüş durumda.
TrackMaven‘ın bir diğer grafiğinde de, markaların paylaşımlarında Twitter’ın en düşük paylaşım aktivitelerine sahip olduğu görülüyor. Facebook ise en öne çıkan paylaşım kanalı. Instagram, hepsinden çok daha fazla etkileşim ve paylaşım oranlarına sahip olduğu için TrackMaven araştırmalarına eklenmemiş durumda. Zira markaların Instagram paylaşımlarının ve etkileşimlerinin (beğenme, yorum yapma) oranları yüzdesel olarak çok daha büyük boyutlarda.
3- En çok paylaşılan içerikler “Listeler” ve “Neden” post’ları
Yeni nesil içerik üretme ve paylaşma şekli olan liste içerikleri, Facebook ve diğer kanallarda en çok paylaşılan türde. “Listicle” kelimesiyle adlandırılan liste içerikleri o kadar popüler oldu ki Oxford İngilizce Sözlüğü’ne dahi girdi. BuzzStream ve Fractl, 2014 yılının Haziran ayından Kasım ayına kadar paylaşılan 220 bin içeriği inceleyerek en çok paylaşılanların liste şeklinde olan içerikler olduğunu belirlemiş durumda. Liste içeriklerin hemen arkasından da “Neden” ile başlayan içerikler geliyor.
Başlığın kendisini basitçe anlattığı türden olan bu içerikler, direkt olarak kullanıcının ilgisini çekip okunuyor ve paylaşılıyor. Aylık 21 bin ila 24 bin paylaşım yapan liste içeriklerini, “neden” başlıklı içerikler çok yakından takip ediyor.
Üç büyük platformun paylaşım çeşitlerini de inceleyen ShareThis, insanların arkadaşlarıyla iletişim için Facebook’u kullandıklarını belirlemiş durumda. Her çeşit konu hakkında paylaşımı Facebook üzerinden yaparlarken diğer platformlarda ise belirli kategoriler çok daha öne çıkıyor. Güzellik, sağlık, yemek, içmek ve alışveriş paylaşımlarında Pinterest liderken spor, haberler, finans ve benzeri konularda ise Twitter ön planda.
Önemli ipucu: Listeler ve neden içerikleri en çok paylaşımı ve etkileşim sağlayan içerikler. Zira bu formatlar, dijital okuyucunun alışkanlıklarına uygun. Kolayca taranarak belleğe alınabilecek bu içeriklerden listeler kullanıcıların dikkatini direkt olarak bir sonraki maddeyi merak ettirerek çekerken, neden yazıları ise kullanıcının internet üzerinde cevabını aradığı bir soru olması sebebiyle okunuyor.
4- Facebook’a öğleden sonra içerik gönderin
Neil Patel, QuickSprout blogunda hazırladığı bir infografikle Facebook’ta paylaşım yapılması gereken en iyi zamanları belirlemiş. Diğer sosyal platformlar için bloguna bakabilirsiniz.
İnfografiklerden alınan bilgilere göre belli başlı sosyal medya platformlarında en iyi içerik paylaşma saatleri ise şöyle:
Twitter: Öğleden sonra 17:00. En yüksek retweet oranının alındığı saatler
Facebook: Haftaiçi öğle vakti 13:00. Öğleden sonraları en çok paylaşım yapılan saatler
LinkedIn: Perşembe sabahı 10-11:00 arası. En fazla görüntüleme ya da paylaşım sayısına ulaşılan saatler
Pinterest: Akşam 21:00. Cuma ve Cumartesi akşamları en fazla kullanıcıya ulaşılabilecek saatler
Instagram: Markaların paylaşımları için akşam saatleri
Önemli ipucu: Bu saatler rastgele gibi görünse de bu infografikleri yayınlayan internet girişimcisi Neil Patel, bu sayede trafiğini yüzde 39 arttırmış durumda.
Paylaşılan tüm istatistikler ve stratejiler, markaların sosyal medyada tanınırlıklarını arttırmak ve etkileşimlerini güçlendirmek amaçlı kullanılabilir. Genç bir takipçi kitlesine sahip markaların Instagram’da daha aktif olmaları araştırmaların en önemli sonuçlarından. Zira internet kullanıcılarının yüzde 53’ünü oluşturan 18-29 yaş arası kitlenin yarısı, diğer platformların aksine günlük olarak Instagram’ı kullanıyor.
kaynaklar:
ShareThis: http://www.sharethis.com/learn/knowledge-center/research-2/q4-2014-consumer-sharing-trends-report/#sthash.ohxY3IQ5.vEY0Zg5B.dpbs
HubSpot: http://blog.hubspot.com/marketing/content-social-media-popularity
Fractl: http://research.frac.tl/social-content-calendar
QuickSprout: http://www.quicksprout.com/2015/01/02/what-are-the-best-times-to-post-on-social-media/
SocialMediaExaminer: http://www.socialmediaexaminer.com/social-sharing-habits-new-research/