Kombide rekabet yeni başlıyor!
Kombide yeni dönem başlıyor… 21 Nisan 2018’de yürürlüğe girmesi beklenen Energy Related Products (Enerji ile ilgili ürünler) yönetmeliğiyle kombi ve kazanlarda artık sadece yoğuşmalı ürünler tüketiciyle buluşacak. Bu da sektördeki rekabetin yeni bir boyut kazanacağı anlamına geliyor. Peki, yeni dönemde rekabet hangi noktalarda yoğunlaşacak? Kombi markalarını nasıl bir süreç bekliyor?
Haber: Beyza Gözeyik
Doğal Gaz Cihazları Sanayicileri ve İşadamları Derneği’nin sağladığı veriler ülkemizde kombi pazarının yıllık 1,2 milyon adet seviyesinde olduğunu gösteriyor. Bu oranın yüzde 40’ını yoğuşmalı cihazlar oluşturuyor ki yeni yönetmelikle birlikte satılan ürünlerin yoğuşmalı olması zorunlu hale geliyor. Elbette yeni yönetmeliğin oldukça önemli bir gerekçesi var. Yoğuşmalı cihazların standart cihazlara göre ortalama yüzde 15 daha verimli olması yakıt tüketimini azaltıyor. Bu değişimle birlikte ülkemizde doğal gaz tüketiminde yıllık yaklaşık 1,3 milyar TL’lik gaz tasarrufu sağlanması bekleniyor. Peki, yeni dönemde nasıl bir rekabet ortamı oluşacak? Sektörün dev markaları hangi stratejilerle yoğuşmalı ürünlerini hedef kitlelerine ulaştıracak? Bu yeni sistem tüketiciye ne tür avantajlar sağlayacak? Sektörün önde gelen markaları iklimlendirmenin geleceğini anlattı.
Dinozor kombinizle vedalaşma vakti geldi
➞ Türkiye’de ekonomik ömrünü tamamlamış 6 milyon kombi bulunuyor. Eski kombilerin yeni ve yoğuşmalı kombilerle değişimi, elbette sektöre belli bir canlılık getirecek ve sektörün önde gelen firmalarını daha yenilikçi ürünler üretmeye itecek.
➞ Reklam kampanyamızda “Dinozor kombinizle vedalaşın” derken aslında bu yönetmeliğe dikkat çekmiştik. Bugünse artık dinozor kombinizle vedalaşma vakti geldi çattı diyebiliriz.
➞ Kamuoyunda konunun sadece yoğuşmalı kombi boyutu öne çıksa da aslında daha da önemli bir gelişme bizi bekliyor: Bu yönetmelik sayesinde sektörün A enerji sınıfına sahip ürünlere ve bu ürünlerin de hibrit cihazlara doğru yönelmesi söz konusu. Biz daha bugünden A+++ hibrit teknolojiye sahip ısı pompaları satışı yapabiliyoruz.
➞ ErP Yönetmeliği’nin çevre ve ülke ekonomisine büyük katkılar sağlayacağı kesin. Kullanıcılar bunu bizzat doğal gaz faturalarına yansıyan indirimle görecekler. Yeni kombi alacak bir kullanıcı belki yoğuşmalı bir cihaz için bin TL fazla ödeme yapacak ama pahalı görünen bu harcama uzun vadede bütçeye tasarruf olarak dönecek.
➞ İstanbul’da yılda ortalama bin 400 TL doğal gaz faturası ödeyen bir kullanıcı cihazını yoğuşmalı cihazla yenilediğinde 350 lirası cebinde kalacak. Doğu, Güneydoğu ve İç Anadolu gibi kışların çok sert geçtiği bölgelerimizdeyse bu tasarruf oranının 1000 TL’yi bulması mümkün olacak.
1 milyar dolar tasarruf sağlanacak
➞ Yoğuşmalı kombi ve kazan pazarında, verimlilikle beraber teknolojiyi tüketici nezdinde faydaya dönüştürebilen, müşteri deneyiminde fark yaratan markalar bu rekabette daha kazançlı olacak.
➞ Ülkemizde henüz yoğuşmalı cihazların faydası tam anlamıyla anlaşılabilmiş değil. Son kullanıcılar özellikle ürünlerin ilk satın alma maliyetine yoğunlaşıyor. Fakat son kullanıcıların özellikle değerlendirmeleri gereken nokta, yoğuşmalı ürünlerin kendilerine sağladığı faydalar, işletme maliyeti ve ürünlerin amortisman süreleri olmalı.
➞ Sektör markaları ilk etapta özellikle yoğuşmalı ürünlerin faydalarını iyi anlatan ve ekonomik anlamda nasıl kazançlı olunacağını gözler önüne seren iletişim stratejileri uygulayacaktır.
➞ Yoğuşmalı ürünlerle elde edilecek yüzde 25’lik tasarrufun Türkiye’ye 1 milyar dolarlık tasarruf sağlaması bekleniyor. Yoğuşmalı ve yoğuşmasız kombiler arasında fiyat farkı 800 ila 1.000 TL arasında. Yoğuşmalı kombiler bir kış sezonunda 500 TL tasarruf sağlayıp, ortalama 2 yılda kendini amorti ediyor. Bir kombinin en az 10 yıl kullanıldığı düşünüldüğünde tüketiciler büyük bir tasarruf edecek.
Kombi satışları artacak
➞ Türkiye kombi pazarı 1 milyon 100 bin adede yaklaştı ve bu pazarın üçte biri yoğuşmalı kombilerden oluşuyor. Bu yıl kombi satışları 2017’ye kıyasla biraz daha artacaktır. Değişimin yanı sıra Türkiye’de yeni doğal gaz verilecek il ve ilçeleri de göz önünde bulundurduğumuzda pazarda büyüme trendini 2019 yılında daha iyi gözlemleyebileceğiz.
➞ Yeni dönem için satış kanalımızda hem ErP Yönetmeliği’ni ve bu değişimin iş yapış biçimimize etkilerini hem de yoğuşma teknolojisini ön plana çıkartacak şekilde yoğun bir eğitim süreci oluşturduk. Böylece tüm ülkede yetkili satıcılarımızın ve satış noktalarımızın bilgi ve beceri seviyelerini arttırdık.
➞ DemirDöküm’ün yoğuşmalı sınıfında sektörün en iddialı ürünleri arasında yer alan Nitron Condense, kompakt boyutlarıyla birlikte üzerinde barındırdığı yenilikçi teknolojiler sayesinde ısınma ve sıcak su ihtiyacında maksimum verim sağlıyor. Yüzde 103 norm enerji verimliliği sağlayan Nitron Condense yoğuşmalı kombi, istenildiğinde güneş enerji sistemiyle birlikte de kullanılabiliyor.
➞ Bir kombinin en az 10 yıl kullanıldığı düşünüldüğünde tüketiciler büyük bir tasarruf sağlayacak. Yönetmeliğin yürürlüğe girmesi ve yoğuşmalı kombilerin kullanımının artmasının çevre konusunda da ülkemize büyük katkıları olacak
Yüksek verimlilik sunan öne çıkacak
➞ Türkiye’deki ısıtma, soğutma ve havalandırma sektörünün yaklaşık 5.4 milyar TL olduğunu söyleyebiliriz. Biz de yaptığımız çalışmalarla sektörümüzün büyümesine önemli katkılarda bulunuyoruz.
➞ Bu yıl Nisan ayında yürürlüğe girecek ErP yönetmeliğiyle birlikte konvansiyonel olarak nitelendirdiğimiz cihazların üretimine izin verilmiyor olacak. Bosch Termoteknik olarak bu yönetmeliğe uygun olarak tüm hazırlıklarımızı tamamladık.
➞ Yoğuşmalı kombilerin konvansiyonel kombilere göre ilk yatırım maliyetleri daha yüksek olmakla beraber, işletim ömrü göz önünde bulundurulduğunda bu farkı amorti eden, ekonomik olarak daha avantajlı çözümlerdir. Ayrıca sistem enerji etiketlemesi, kombi + oda kumandası, kazan + boyler + güneş enerjisi gibi “sistem” çözümlerini ve sistem çözümleriyle daha yüksek verimlilik sunabilen markaları rekabette öne çıkaracaktır.
➞ Enerji etiketi uygulamasının pratik faydalarından bir tanesi son kullanıcılara ürün seçimi esnasında daha şeffaf bir karar olanağı sağlanmasıdır. Yani kullanıcılar direktife göre aynı şartlarda test edilmiş verim, ses seviyesi gibi değerleri etiketlerde, showroom’larda ve web sitelerinde görebilecekler.