5 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Kapitalizmde “fikrî mülkiyet” kutsaldır
Haberler

Kapitalizmde “fikrî mülkiyet” kutsaldır

Ali SAYDAM
5 Kasım 2023
4 dk okuma
Kapitalizmde “fikrî mülkiyet” kutsaldır
Ali Saydam

Aslında Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı’nın (TPAO) verdiği ilanı görmezseniz, gazetelerde yer alan şu haberin derinliğini tartışma şansı elde edemezsiniz: “Türkiye Voleybol Federasyonu, Filenin Sultanları’nı kutlayan TPAO’ya ihtarname göndererek, ‘Kutlama paylaşımlarında bize ait görseli kullandınız. Millî takımın sponsoruymuş gibi izlenim yarattınız. Herhangi bir bedel ödenmeden haksız kazanç sağladınız’ dedi. TPAO ise ‘Federasyonu onore etmek istedik. Bu durumu şaşkınlıkla karşılıyoruz. Artık sizin logonuzu kullanmayacağız’ şeklinde cevap verdi.”

Oysa, ilana baktığınız zaman en alttaki logo paylaşımı, olayı aydınlatıyor. Üç kurumun amblemi eşit büyüklükte ve yan yana yerleştirilmiş: TPAO, TVF (Türkiye Voleybol Konfederasyonu) ve CEV (Avrupa Voleybol Konfederasyonu). Bu kullanım şekline ancak sponsorluk durumunda izin verilir. TPAO’nun Millî Kadın Voleybol Takımımızı kutlaması iyi bir şeydir. Ancak oyunu kurallarına göre oynamak kaydıyla…

Kapitalizmde “fikrî mülkiyet” kutsaldır

Fikrî mülkiyet hakkı ve markanın koruma altına alınması, kapitalizmin en temel ve en sofistike meselelerinden biridir. Uluslararası terminolojisiyle “infringement” denen “ihlal” eylemi, ciddi rakamlar ödeyen resmî sponsorların hakkına tecavüzdür. Burada, Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı’nın yapması gereken; olayı eğip bükmemek, “Şecaat arz ederken sirkatin söyleyen merdikıpti” durumuna düşmemektir. Yoksa kutlama niyetinde olması elbette doğru ve güzel olmanın yanı sıra beklenen de bir davranıştır. Ancak bu niyetin arkasına sığınıp fikrî mülkiyetin sınırlarını zorlamak yakışmamış.

Polat çiftinin hayatından iletişimcilere kalan…

Kapitalizmde “fikrî mülkiyet” kutsaldır

Dilan ve Engin Polat olayı aslında katma değeri büyük bir “iletişim vakası” olarak değerlendirilebilir. Üniversitelerimizin iletişim fakülteleri, Polat çiftinin medya faaliyetlerini başlangıcından final sahnesine kadar öğrencileriyle birlikte analiz edebilirler.

Olayın kriminal kısmı, iddiaları bir yana… Publicity’nin (medyada görünürlük) tek başına hiçbir işe yaramadığını, üstelik itibar yönetilmediği sürece, tanınma arttıkça beğeninin düşeceğini, bunun da sonucu olarak hedef kitlenin ilgisinin bir anda negatife döneceğini bundan daha iyi hangi vaka anlatabilirdi?.. Bilemiyoruz…

PR ve reklam ajanslarını “Markamızı, şahsımı parlatın” diye darlayan pek çok müşteriyi “işin oluruna” ikna etmek için uğraşan iletişimciler, Polat çiftinin, gömleğin ilk düğmesinin yanlış iliklenmesiyle başlayan dramını örnek gösterebilirler.

O nedenle şunları akılda tutmakta yarar var: PR’ın stratejik boyutuyla zenginleştirilmeyen, beğeniye ve itibara yönelik olmayan “publicity” faaliyetleri hiçbir işe yaramaz. Hatta “sansasyonel” sosyal medya postları gibi kısa vadeli uygulamalarla, çeşitli spin doctor numaralarıyla elde edildiği zannedilen başarı(!), orta ve uzun vadede tersine bile dönebilir.

Tanınma, popüler kültürde çoğu zaman iş yapsa da kalıcı olmaz ve uzun vadede başarıyı sağlamaz. Onun için ihtiyacınız olan itibardır. İtibar da kolay kazanılmaz. Üstelik telgraf telindeki kuşlar gibidir. Bir kez kaçırdınız mı; tekrar geri gelmeleri hiç de kolay değildir. Ancak, itibarınız sağlamsa hem kişi hem de kurum olarak kendinize krizlere karşı bir “ısı kalkanı” inşa etmişsiniz demektir. O zaman da kolay kolay sarsılmazsınız. Kısacası, Polat çiftinin “bize izletilen” hayatından iletişim boyutunda çıkarılacak çok ders var…

Dezenformasyon yine azdı!..

Kapitalizmde “fikrî mülkiyet” kutsaldır

Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı (CİB) “Dezenformasyonla Mücadele Merkezi” bir süredir yayınladığı bültenlerle yayılmaya çalışılan yalan, yanıltıcı, manipülasyon amaçlı bilgi ve haberleri deşifre ediyor. Bu kez de hazırladıkları Filistin özel sayısıyla sosyal medyadaki durumun ne kadar vahim olduğunu gözler önüne sermişler.

CİB’den yapılan açıklamaya göre; sosyal medyada dolaşan İsrail-Hamas çatışmasıyla ilgili görüntülerin pek çoğunun sahte olduğu anlaşılmış.

Bu yalanların bir ikisi bile, sebep olacağı toplumsal sonuçlar nedeniyle son derece tehlikeliyken onlarcasına birden maruz kalmanın büyük hasarlara yol açacağını anlamak hiç de zor olmasa gerek. Bu yalanları ve hakikatleri sıralayınca ne demek istediğimiz daha iyi anlaşılacaktır:

  • ABD’li haber kuruluşu NBC’nin bir haberinde, öldürülen bir Hamas direnişçisinin üzerinden çıkan gizli belgelere göre 7 Ekim saldırısı sırasında kasıtlı olarak İsrail’deki ilkokulların ve çocukların hedef alındığı iddiası yer almış. Oysa 7 Ekim Cumartesi okullar tatil olduğu gibi İsrail Savunma Kuvvetleri İç Cephe Komutanlığı, ardından da Millî Eğitim Bakanlığı, 7 Ekim’de İsrail’de okulların kapatıldığını açıklamış.
  • Bazı sosyal medya hesaplarında “Hamas’ın kaçırdığı çocuk” başlığıyla yayınlanan video, çatışmanın başlamasından 1 ay önce medyada yer almış başka bir olaya aitmiş. ABD Başkanı Biden “Çocukların kafasının kesildiği fotoğrafları göreceğimi hiç düşünmezdim” demiş. Öte yandan Beyaz Saray yetkilileri ellerinde böyle bir bilgi ya da belge olmadığını belirtmişler.
  • Bir başka haberde “Hamas direnişçileri festivalde yakaladıkları kızı diri diri yaktı” deniliyormuş. Bu haberle servis edilen görüntü, Mayıs 2015’te Meksika’da yaşanmış bir olaya aitmiş.
  • The Times “İsrail, ağır yaralanan bebekleri gösterdi” diye haber yapmış. Hâlbuki o görüntüler, İsrail bombardımanında yaralanan Filistinli çocuklara aitmiş.
  • İstanbul’daki İsrail Başkonsolosluğu önünde “Mehmetçik Gazze’ye” sloganları atıldı yönündeki haber, 10 Mayıs 2021’de İsrail Mescid-i Aksa’ya saldırdığı sırada yaşanan olaydanmış.
  • “Savaştan kaçan 1671 İsrailli sığınmacı gemiyle Alanya’ya geldi” bir başka yalan habermiş. İddia doğru olmadığı gibi haberde kullanılan fotoğraf, 6 Ekim günü Alanya’ya gelen kruvaziyer gemisinden inen turistlere aitmiş…

“Dezenformasyonla Mücadele Merkezi”nin 94 sayılı Filistin özel sayısında bunlar gibi 25 iddia yer alıyor. Muhtemelen dergimiz basılana kadar bu sayı daha da artacaktır. Bilindiği üzere yalan haberin yayılma hızı altı kat daha fazla olduğu da uzmanlarca ifade ediliyor. O nedenle bu yalanların yayılmasına aracılık etmemek için temkini hiçbir zaman elden bırakmamakta büyük yarar var.

Neil Postman, meşhur “Televizyon Öldüren Eğlence” kitabında “Dezenformasyon, yanlış enformasyon demek değildir… Dezenformasyon, yanıltıcı (yersiz, ilgisiz, parçalı ya da yüzeysel) enformasyon, yani insanda bir şey hakkında bilgi sahibi olma illüzyonu yaratan, aslında insanı bilmekten uzaklaştıran enformasyon demektir” der. ABD Başkanı Biden’ın “Görünen kadarıyla hastanedeki patlamayı diğer taraf düzenledi, İsrail değil” açıklamasını da bu bağlamda okumak ve dezenformasyonun kaynağının nerelere kadar gidebileceğini daha iyi anlamak gerek…

Marketing Türkiye Kasım sayısını okumak için TIKLAYIN

featured kasım
1 Genç kuşak çalışanların gözünden en iyi iş yerleri!
Genç kuşak çalışanların gözünden en iyi iş yerleri!
2 Beyaz yakalının sessiz çığlığı: "Tükenmişlik"ten kaçış var mı?
Beyaz yakalının sessiz çığlığı: “Tükenmişlik”ten kaçış var mı?
3 Çalışanlar, yapay zeka kullandığını yöneticilerinden neden gizliyor?
Çalışanlar, yapay zeka kullandığını yöneticilerinden neden gizliyor?
4 Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
5 Starbucks’ı Çin’de tahtından indiren Luckin Coffee, şimdi ABD pazarında
Starbucks’ı Çin’de tahtından indiren Luckin Coffee, şimdi ABD pazarında
Güncel Haberler
YouTube Premium'un "ücretsiz deneme" kampanyasına Reklam Kurulu'ndan ceza...
YouTube Premium’un “ücretsiz deneme” kampanyasına Reklam Kurulu’ndan ceza…
İş dünyasında haftanın atamaları (27 Haziran-4 Temmuz)
İş dünyasında haftanın atamaları (27 Haziran-4 Temmuz)
GetirBüyük'ten tazeliği yeniden tanımlayan kampanya...
GetirBüyük’ten tazeliği yeniden tanımlayan kampanya…
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Cannes Lions'ta Türkiye'ye ilk ödül geldi!
Haberler
Cannes Lions’ta Türkiye’ye ilk ödül geldi!
Sena Tufan
3 hafta önce
UEFA Uluslar Ligi, futbolseverlerin internet aramalarına yansıdı
Haberler
UEFA Uluslar Ligi, futbolseverlerin internet aramalarına yansıdı
Sena Tufan
3 Haziran 2025
Hazır giyim ve ayakkabı, ihracatın ardından iç piyasada da alarm veriyor
Haberler
Hazır giyim ve ayakkabı, ihracatın ardından iç piyasada da alarm veriyor
İrem Alimoğlu
26 Mayıs 2025
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (16-22 Mayıs)
Haberler
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (16-22 Mayıs)
Sena Tufan
22 Mayıs 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.