30 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
"Kalabalık yalnızlar" kalabalıklaşıyor
Haberler

“Kalabalık yalnızlar” kalabalıklaşıyor

Nafizcan Önder
27 Şubat 2025
2 dk okuma

2024’ün Aralık ayında TDK yılın kelimesi/kavramını belirlemek için bir anket başlatmış ve “Kalabalık Yalnızlık” da ankette yer almıştı. Yaklaşık 1 milyon kişinin katılımıyla sonuçlanan ankette yılın kavramı seçilmişti “Kalabalık Yalnızlık”. Kavramın psikolojik olarak temas ettiği noktalar bir kenara, ülkede yaşanan demografik değişim de bir biçimiyle kalabalıklar içerisinde yalnızlaştığımızı gösteriyor. Öyle ki Enstitü Sosyal’in Ocak 2024’te gerçekleştirdiği rapor Türkiye’de yalnız yaşamın yükseldiğine işaret ediyor ve bu işareti verirken de TÜİK rakamlarına referans veriyor… Peki, tüm bu dönüşüm “Türkiye’de Tek Kişilik Hanehalklarının Profili”ni nasıl şekillendiriyor? Dahası bu dönüşüm pazarlama evreni için ne ifade ediyor?

Ülkenin uzunca zamandır içinden geçtiği ekonomik kriz pek çok araştırma sonucuna yansıyor ve ailelerin kalabalıklaşıp çekirdek ailelere aile büyüklerinin de eklemlendiğini ve daha kalabalık hane profilleri oluşturduğunu gösteriyor. Ancak bir de spektrumun diğer ucu var ki orada da Türkiye’de tek kişilik hanehalklarının sayısının giderek arttığını görüyoruz.

Enstitü Sosyal’in Ocak 2025’te yayımladığı rapora göre, son 10 yılda tek kişilik hanehalklarının oranı yüzde 13,9’dan yüzde 19,7’ye yükselerek toplamda 5,2 milyona ulaştı. Bir başka deyişle her 5 daireden birinde tek kişilik bir hayat sürülüyor.

Peki neden tek kişilik hanelerin sayısı artıyor?

Bu eğilim; küresel düzeyde geç evlilik, boşanma oranlarının yükselmesi, bireyselleşme, kentleşme ve ekonomik dinamiklerle ilişkili. Türkiye’de ise doğurganlık oranındaki düşüş, göç hareketleri ve değişen sosyal normlar, tek kişilik hanelerin yaygınlaşmasını hızlandırıyor.

İstatistiksel olarak da görülüyor ki; evlilik yaşının yükselmesi, boşanma oranlarının artması tek kişilik hanelerin sayısını artırırken, bireyselleşme eğilimi de burada sosyolojik bir etken olarak karşımıza çıkıyor.

Demografik ve coğrafi dağılım

  • Yaş ve cinsiyet: Genç erkekler eğitim ve iş için bağımsız yaşamayı tercih ederken, kadınlarda yalnız yaşama eğilimi yaş ilerledikçe artıyor.
  • Bölgesel farklılıklar: Büyükşehirlerde ve Batı bölgelerinde tek kişilik haneler daha yaygınken, Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da oran daha düşük. Göç dinamikleri bu farklılığı şekillendiriyor.

Ekonomik ve sosyal sonuçlar

Raporda; tek kişilik hanehalklarının büyük bir kısmı iş gücüne katılıyor olsa da asgari ücretin altında gelir elde edenlerin sayısının artışı özellikle vurgulanıyor. Konut sahipliği, sağlık hizmetlerine erişim ve sosyal güvenlik gibi faktörler, bu bireylerin yaşam kalitesini doğrudan etkiliyor.

Daralan bütçelerse bireylerin sosyal izolasyonuna doğrudan işaret ederken, ev içi aktiviteler ve eğlencelerde artış gözlemleniyor.

Marka evreni tek kişilik haneleri nasıl yorumlamalı?

Tek başına yaşayan bireylerin tüketim alışkanlıkları kuşkusuz geleneksel aile yapısına sahip hanehalklarından farklılık gösteriyor. Daha küçük porsiyonlu gıda ürünleri, pratik/hazır yemek çözümleri bu grup için olmazsa olmazlar arasında yer alıyor. Tam da bu nedenle hızlı tüketim ürünleri ve gıda sektöründe daha küçük porsiyonlu ambalajlar ya da kilitli poşet gibi inovatif ambalajlı ürünlerle fark yaratmak mümkün.

Küçük metrekareli konutlara olan talep artıyor. Bu da kompakt ve çok işlevli mobilyalar, akıllı ev teknolojileri ve bireysel yaşamı kolaylaştıran ürünlere olan ilgiyi artırıyor. Hal böyleyken bu gruba yönelik hedefli iletişim stratejisi yürütmek sektörde farklılaşmak adına önemli bir adım olabilir.

Tek başına yaşayan bireyler, dijital eğlenceye (Netflix, Spotify, oyun platformları vb.) ve kişisel gelişime yönelik online kurslara daha fazla harcama yapıyor. Markalar, kişiselleştirilmiş içerikler ve bireysel kullanım odaklı abonelik modelleriyle bu segmenti hedefleyebilir.

Sonuç olarak

Tek kişilik hanehalklarının artışı, bireyselleşen tüketici alışkanlıklarını göz önünde bulunduran pazarlama stratejilerini zorunlu kılıyor. Markalar, daha kişiselleştirilmiş, pratik ve bireysel yaşamı kolaylaştıran çözümler sunarak bu segmentte rekabet avantajı yakalayabilir.

Enstitü Sosyal’in “Yalnız Yaşamın Yükselişi Türkiye’de Tek Kişilik Hanehalklarının Profili” raporunun tamamını incelemek için TIKLAYIN!

Tüketici ekonomik karantinada

featured Insıghts
1 Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
2 Refik Anadol imzalı "Messi'nin en sevdiği golü" 1 milyon 865 bin dolara satıldı!
Refik Anadol imzalı “Messi’nin en sevdiği golü” 1 milyon 865 bin dolara satıldı!
3 Ticaret Bakanlığı'ndan Yataş oda kokusu için toplatma kararı!
Ticaret Bakanlığı’ndan Yataş oda kokusu için toplatma kararı!
4 Nestlé Türkiye, İstanbul’un iki yakasında iki ofis açtı
Nestlé Türkiye, İstanbul’un iki yakasında iki ofis açtı
5 Krispy Kreme x Crocs'tan "lezzetli" iş birliği: Donut tadında adımlar
Krispy Kreme x Crocs’tan “lezzetli” iş birliği: Donut tadında adımlar
Güncel Haberler
Amazon Books, kitaplara hayat veriyor...
Amazon Books, kitaplara hayat veriyor…
"Media First" ile 6 milyon organik izlenme: Lenovo ve Alara X'ten medya dünyasında yapay zeka devrimi
“Media First” ile 6 milyon organik izlenme: Lenovo ve Alara X’ten medya dünyasında yapay zeka devrimi
Güzellik salonları evlere taşınıyor!
Güzellik salonları evlere taşınıyor!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Bir dönem bitiyor: Anna Wintour, 37 yıl sonra Vogue Genel Yayın Yönetmenliği görevinden ayrılıyor
Haberler
Bir dönem bitiyor: Anna Wintour, 37 yıl sonra Vogue Genel Yayın Yönetmenliği görevinden ayrılıyor
İrem Alimoğlu
27 Haziran 2025
Perakendenin geleceğini şekillendirecek 6 mega trend...
Haberler
Perakendenin geleceğini şekillendirecek 6 mega trend…
Sena Tufan
2 hafta önce
2000'ler estetiği Rhode ile geri döndü...
Haberler
2000’ler estetiği Rhode ile geri döndü…
Sena Tufan
3 hafta önce
Young Lions, Marketers kategorisinde Türkiye'ye ilk Altın ödül!
Haberler
Young Lions, Marketers kategorisinde Türkiye’ye ilk Altın ödül!
Sena Tufan
20 Haziran 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.