En iyi iş bilgisayarı hangisi?
Yeni çalışma modelleriyle birlikte pek çok şirket teknolojik ihtiyaçlarını gözden geçirmeye başladı. Buradan yola çıkan Digital Report, DORinsight iş birliğiyle çalışanların mevcut iş bilgisayarlarının röntgenini çekmek ve ihtiyaçlarına işaret etmek amacıyla “Türkiye’deki Çalışanların Dizüstü Bilgisayar Tercihleri” adlı bir araştırma gerçekleştirdi. Araştırma iş bilgisayarları için ayrılan ortalama bütçeden marka tercihlerine ve hatta uzaktan çalışma döneminde en çok ihtiyaç duyulan ekipmanlara kadar pek çok konuya ışık tutuyor.
Her 5 çalışandan 1’inin dizüstü bilgisayarı 5 seneden eski
Türkiye genelinde 25 yaş üstü 1.576 çalışanla görüşülerek gerçekleştirilen araştırmada, tamamı dizüstü bilgisayar sahibi olan katılımcıların yüzde 95’i aktif olarak bilgisayar kullandığını belirtirken, yaş ortalaması 39,5 olarak dikkat çekiyor. Çalışanlar arasında her 10 kişiden 7’si kullandıkları bilgisayarı 1 yıldan daha uzun süre önce satın aldıklarını belirtiyor. Araştırmada dikkat çeken bir diğer veri ise katılımcıların yüzde 18’inin bilgisayarını en az 5 sene önce satın almış olması.
İş bilgisayarı denince akla ilk HP geliyor, ancak Lenovo tercih ediliyor
Araştırmada en temel satın alma motivasyonu iş olurken, iş bilgisayarı denildiğinde ilk akla gelen marka yüzde 23 ile HP oluyor. Bunu yüzde 19 ile Lenovo ve yüzde 13 ile Apple izledi. Buna karşın, katılımcıların en çok kullandığı bilgisayar markası yüzde 20 ile Lenovo olarak karşımıza çıkıyor. Onu yüzde 20 ile HP ve yüzde 14 ile Asus izliyor.
Üst seviye dizüstü bilgisayar alanların oranı yüzde 12
Çalışanların dizüstü bilgisayarlarını satın alma fiyatlarına da ışık tutan araştırmaya göre, Türkiye’deki çalışanlar son satın aldıkları dizüstü bilgisayara ortalama 4.722 TL ödediler. 2500-4000 TL aralığı yüzde 33 ile ödenen fiyat sıralamasında tepeye otururken, bunu yüzde 29 ile 4000-6000 TL aralığı izliyor. Günümüz şartlarında üst seviye bilgisayar kabul edilebilecek 8000 TL ve üzeri fiyatları ödeyenlerin oranı ise yüzde 12 seviyesinde.
Türkiye’nin yeni bilgisayar için ortalama bütçesi 6.285 TL
Digital Report ve DORinsight’ın çalışmasına göre dizüstü bilgisayarını yenilemek isteyenlerin oranı yüzde 63 olarak kaydediliyor. Yeni bilgisayar için ortalama bütçe aralığı 6.285 TL olarak dikkat çekerken, 8000 TL üzeri üst seviye bilgisayar almak isteyenlerin oranı yüzde 24’e yükseliyor. 4000-8000 TL arası orta seviye bütçeye sahip çalışanların oranı yüzde 56, giriş seviyesi 0-4000 TL aralığında ise oran yüzde 16 oluyor.
Türkiye performans istiyor, güvenlik ve tasarım ise arka planda
Dizüstü bilgisayarda en önem verilen özellik yüzde 83 ile performans/hız olurken, güvenlik yüzde 26, tasarım ise yüzde 17 ile alt sıralarda yer almasıyla dikkat çekiyor.
Çalışanların dizüstü bilgisayarlarda geliştirilmesini beklediği özelliklerin başında da performans/hız geliyor, ancak bunu sırasıyla pil ömrü, hafiflik/taşınabilirlik, işletim sistemi ve fiyat izliyor.
Her 4 kişiden 3’ü uzaktan çalıştı, her 4 kişiden 1’inin bilgisayarını işveren yeniledi
Araştırmada pandemi süresinde uzaktan çalıştığını belirtenlerin oranı yüzde 71 olurken, bu süreçte en çok (yüzde 40) hız konusunda sorun yaşadıklarını belirtiyorlar. Çalışanların diğer sıkıntı yaşadığı konular yüzde 38 ile pil ömrü, yüzde 25 ile kamera, yüzde 24 ile ekran çözünürlüğü olarak sıralanıyor.
İş verenlerin pandemi döneminde çalışanların bilgisayarlarını yenileme oranı ise yüzde 23 olarak kaydediliyor.
Uzaktan çalışma döneminde en fazla kullanılan aksesuarlara bakıldığında, pandemi döneminde uzaktan yapılan toplantıların artması sonrasında yüzde 62 ile kulaklığın ilk sırada gelmesi şaşırtıcı değil. Bunu yüzde 49 ile web kamerası, yüzde 25 ile klavye, yüzde 22 ile fare/trackpad izliyor.