İpsos: Hane içi hızlı tüketim ürünleri satın alımında içecek ürünleri dikkat çekiyor
Koronavirüs salgını tüketici davranışlarını değiştirmeye devam ediyor. Türkiye’de hanelerin satın aldıkları hızlı tüketim ürünlerini haftalık olarak takip eden Ipsos Araştırma Şirketi “Hane Tüketim Paneli” verilerine göre bu dönemde içecek ürünleri dikkat çekiyor. Meyve suyu yüzde 104, ayran yüzde 98 ve gazlı meşrubat satışı yüzde 86 artış gösterdi. Ayrıca turşu Mart’ın 3. haftasında en çok artış gösteren kategori oldu.
Ipsos Araştırma Şirketi “Hane Tüketim Paneli” üzerinden Türkiye’de hanelerin satın aldıkları hızlı tüketim ürünleri haftalık raporuna göre Türkiye’de koronavirüs vaka açıklaması yapıldıktan sonraki 3’üncü haftada hanelerin satın aldığı hızlı tüketim ürünleri harcamalarında şu değişiklikler görüldü:
- İçecek ürünlerindeki artış dikkat çekti: Yüksek artış gösteren kategorilerin 3 tanesi içecek ürünleri oldu. (meyve suları yüzde 104, ayran yüzde 98, gazlı meşrubatlar yüzde 86)
- Bağışıklık sistemini güçlendirici olduğuna yönelik haberlerin de etkisi muhtemelinde turşu kategorisinde ciddi bir artış görüldü. 3. haftada en çok artış gösteren kategori turşu oldu.
- Diş macunu ve diş fırçalarının da sıra dışı artış gösteren ürünler sıralamasına girdiği görüldü.
- Evde yemek yapma ve yemek yeme sayısının artması ile hazır yemekler ve soslar da artışta öne çıkan kategoriler oldu.
- Dondurma, turşu, hazır yemekler, yoğurt, reçel-bal ve soslar listeye ilk defa giren gıda kategorileri oldu.
Ipsos’un Türkiye CEO’su Sidar Gedik konuyla ilgili şu değerlendirmeleri iletti: “10 Mart tarihinde ‘Türkiye’de Koronavirüsü tespit edilmiştir’ açıklamasından sonraki ilk hafta hanelerin alışveriş davranışlarında ilk tepki olarak stoklamayı net bir şekilde gözlemlemiştik. İkinci haftada (18-24 Mart); hanelerin alışveriş sepetlerinde en çok artış gösteren kategorilerin farklılaştığını ve en çok artış gösteren kategorilerin atıştırmalık ürünler olduğunu görmüştük. 3. haftaya geldiğimizde ise tüketicilerin hane içi tüketim davranışlarında farklılıkların devam ettiğini görüyoruz. Bu hassas dönemde tüketici ve insan davranışlarının ve karar verme süreçlerinin değişiklik gösterdiği aşikar. Biz Ipsos olarak bu değişiklikleri araştırmalarımızla gün ışığına çıkarmaya devam edeceğiz.”
3 hafta boyunca her hafta artarak büyüme gösteren tek ürün maya oldu
Covid-19 salgınına yönelik hanelerdeki tüketim açısından ilk tepki olarak kolonya, sirke, makarna, bakliyat vb kategorilerde artışlar görülmüştü. Bu kategorilerin sonraki iki haftadaki seyrine bakıldığında; maya kategorisinin büyümesinin her hafta artarak devam ettiği görüldü. Türkiye’de haneler son 3 haftada her hafta artış göstererek maya satın aldı. Eve kapanmanın etkisiyle poğaça, ekmek vb hamur işlerinin evde yapılmaya başlanmasının etkisi söz konusu olabileceği iletildi. İlk hafta kolonyada görülen satın alım artışı diğer haftalarda aynı oranda devam etmedi.
Hanelerin en yüksek miktarda aldığı hızlı tüketim ürünleri
Ipsos Hane Tüketim Paneli’ne göre; Türkiye’de hanelerin hızlı tüketim ürünleri satın alımlarında en yüksek sayıda tercih ettiği 5 kategori sıralaması ise değişmedi. Bu kategoriler “bisküvi & kek, süt, çikolata kaplama, peynir ve makarna” oldu. Bu kategorilerde kayıt sayısı artışı ilk tepkiye göre daha yüksek oranda artış gösterdi. Sadece makarna artış oranı 3. haftada daha düşük kaldı. Çünkü makarna ilk hafta stoklamanın en yüksek olduğu kategoriydi.
Eve sipariş 3’üncü haftada yüzde 38’e yükseldi
Ipsos Ev Dışı Yeme & İçme Paneli sonuçlarına göre ise; restoran ve kafelerin sadece sipariş ve Gel-Al ile hizmet vermesinin etkisi ile eve sipariş oranı ve gel al oranı arttı. Eve siparişte en yüksek artış pide, pizza ve kebap / döner ürünlerinde, “gel-al” da ise simit, poğaça, döner ve çiğ köfte artış gösterdi. Eve sipariş ilk hafta toplam siparişlerin içerisinde yüzde 13 paya sahipken son hafta bu oran yüzde 38’e yükseldi.
Araştırmanın Künyesi:
Araştırma sonuçları Ipsos Hane Tüketim Paneli’ne dijital üye hanelerin 5 bin tanesinden alınan verilere dayanıyor. Ipsos Hane Tüketim Paneli 35 ile yayılan yaklaşık 14 bin haneden oluşuyor ve Türkiye’yi sosyo-ekonomik statü, hane büyüklüğü ve bölgeler açısından temsil edecek şekilde seçiliyor. Sürekli bir örneklemden haftalık satın alım verisi toplanıyor. Toplanan veriler ~21 milyon haneye projekte ediliyor. Haneler HTÜ satın alma bilgilerini her gün “günlük” üzerine kaydeder, bu günlük haftalık olarak toplanır ve gerekli kontrollerden sonra işleme alınıyor. Günlüklerde aşağıdaki bilgiler toplanır:
- Satın alınan ürün grubu
- Marka (boyut ve çeşit detayında)
- Satın alınan miktar
- Alışveriş sıklığı
- Satın alınan yer
- Fiyat