IAB Türkiye, 2011 dijital reklam yatırımlarını açıkladı

Tüm dünyada dijital pazarlama endüstrisinin gelişmesi için kurulan ve halen 33 ülkede faaliyet gösteren IAB’nin (Interactive Advertisement Bureau) Türkiye merkezi IAB Türkiye, “2011 Dijital Reklam Yatırımlarını”nı açıkladı. IAB Türkiye 2007 yılında; Türkiye’de dijital pazarlama endüstrisinde düzenleme yapmak, sektörün uluslararası standartlarda gelişmesine katkı sağlamak, Türkiye’yi küresel pazarda en doğru şekilde tanıtmak amacıyla 23 sektör temsilcisi tarafından bir platform olarak kuruldu. 2011’in Temmuz ayında dernekleşme sürecini tamamlayan IAB Türkiye, son yıllarda ciddi artış gösteren “Dijital Reklam Yatırımları”nın 2011 yılındaki hacmini ilk kez açıkladı. İstanbul Şişhane’deki X Restaurant’ta, 27 Mart Salı günü IAB Türkiye Başkanı Ahmet Pura’nın, İcra Kurulu Üyeleri ile birlikte açıkladığı 2011 Dijital Reklam Yatırımları Raporu AdEx-tr, kırılımları ve tanımlarıyla birlikte sunuldu. 
IAB Türkiye 2011 Dijital Reklam Harcamaları Raporu’na göre; 
 
· Display, arama raporu, mobil reklam, ilan sayfaları, e-posta, in game advertising gibi uygulamalardan oluşan internet reklam yatırımları toplamı; 721 milyon TL, 
· Gösterim/tıklanma bazlı reklam, video, sponsorluk ve gelir paylaşımlı reklam yatırımlarından oluşan “Display Reklam Yatırımları”; 294 milyon TL,
· Ücretli sıralama, arama motoru görüntülü reklam ağından oluşan “Arama Motoru Reklam Yatırımları”; 339 milyon TL,
· Mobil gösterim ve mobil opt-in SMS/MMS’den oluşan “Mobil Reklam Yatırımları” 25 milyon TL, oldu. 
· İlan sayfaları reklam yatırımları 58 milyon TL olurken, e-posta ve in game advertising reklam yatırımları toplamı 5 milyon TL olarak gerçekleşti. 
IAB Türkiye 2011 Dijital Reklam Harcamaları* (Milyon TL)
İnternet Reklam Yatırımları Toplamı – 721**   
Display Reklam Yatırımları – 294   
Gösterim ya da tıklama bazlı reklam yatırımları – 236   
Video reklam yatırımları – 22   
Sponsorluk yatırımları – 23   
Gelir paylaşımı reklam yatırımları – 13   
Arama Motoru Reklam Yatırımları  – 339   
Kelime bazlı reklam yatırımları – 230   
Arama motoru görüntülü reklam ağı yatırımları – 109   
Mobil Reklam Yatırımları – 25   
Mobil gösterim reklam yatırımları – 6   
Mobil opt-in SMS/MMS yatırımı – 19   
İlan Sayfaları Reklam Yatırımları – 58   
İlan sayfaları reklam yatırımları – 58   
Diğer – 5   
E-posta – 3   
In-game advertising – 2  
* Tüm rakamlar IAB Türkiye tahminidir.
** Yaratıcı işler, CRM çalışmaları, SEO yatırımları hariçtir.
IAB Türkiye Başkanı Ahmet Pura toplantıda “İnternetin ‘en hızlı gelişen mecra’ ünvanını koruduğunu gördük. Türkiye’nin büyüme trendi dünya ile benzerlik gösteriyor. Örneğin World Federation of Advertisers (WFA) 2011 yılı dünya toplam reklam yatırımlarının büyüklüğünü 501,7 milyar $ olarak öngörürken, Boston Consulting Group’un yaptığı bir araştırmaya göre, 2010’da tek başına ABD’de internet ekonomisinin büyüklüğü 684 milyar $’a ulaşmış, GSMH’dan aldığı pay yüzde 4,7’ye çıkmış. Bu araştırma internetin 2016’ya kadar dünyanın ilk 20 ülkesinde ortalama yüzde 10 büyüyeceğini, bu rakamın gelişmekte olan ülkelerde iki katına çıkacağını ortaya koyuyor. Benzer şekilde ZenithOptimedia’nın 2012 Mart tarihli araştırması, internet reklam yatırımlarının 2014’e kadar yılda ortalama yüzde 21 artacağını öngörüyor. Araştırma, bu dönemde özellikle display ve ücretli arama reklam modellerinin öne çıkacağını gösteriyor. Türkiye verileri, uluslararası araştırmalarda öngörülenlere uygun bir seyir izliyor” dedi. Türkiye’nin, 25 milyon kullanıcı sayısı ile internet nüfusu açısından bölgesinde Rusya’dan sonra ikinci büyük ülke konumunda olduğunu vurgulayan Ahmet Pura, internet kullanıcılarının yüzde 56’sının erkek, yüzde 44’ünün kadın olduğuna, ayda ortalama 49:45 saatini internette geçirdiklerine dikkat çekerek internetin medya tüketim alışkanlıklarını değiştirdiğini belirtti. Örneğin 15-34 yaş aralığında, internetten televizyon izliyorum diyenlerin oranı toplamda yüzde 74,41 iken, internetten radyo dinliyorum diyenlerin oranı yüzde 76,21, gazete okuyorum diyenlerin oranın ise %69,33 olduğunu belirtti. 
Ahmet Pura toplantıda ayrıca IAB Türkiye’nin kısa ve orta vadeli hedeflerini de paylaştı. Pura şunları söyledi: “IAB Türkiye, ajans–reklamveren–medya üçlüsünün aynı çatı altında buluştuğu, sektörün ortak yararı için birlikte çalıştığı bir meslek örgütü. Bu özellik IAB’yi benzersiz kılıyor, farklı bakış açılarının analiz edilmesine, sektöre bütünsel bir anlayışla yaklaşılmasına imkan veriyor. Dijital dünya hızla gelişiyor. Pazarlama iletişiminin, marka yönetiminin, işletmelerin paradigmaları değişiyor. Konvansiyonel akıl dijital akla dönüşüyor. Bu ortamda gençliğin dinamizmi ile deneyimi birleştirdik. Hedefimiz dönüşümün uluslararası standartlarda gerçekleşmesine destek vermek, sürdürülebilir bir büyüme modeli geliştirilmesine katkı sağlamak, kontrolsüzlüğün yol açabileceği tehlikelerin önüne geçerek, sektörel denetim mekanizmalarını geliştirmek, Türkiye’yi EMEA bölgesinin djital hub’ına dönüştürmek. Bu hedefler doğrultusunda çeşitli çalışmalar başlatmış bulunuyoruz. Avrupa’nın önemli dijital organizasyonları arasında yer  alan Interact’ı İstanbul’a almak, atılacak ilk adımlar arasında bulunuyor. Ayrıca IAB Europe Yönetim Kurulu’na girmeyi ve IAB’nin uluslararası yapılanmasında öne çıkan ülkeler arasında yer almayı amaçlıyoruz. ” 

İLGİLİ HABERLER