Yazma isteğimi tetikleyen özgün araştırmalar önüme geldikçe buradan paylaşacağım. İşte geleceğimizi teslim edeceğimiz Y ve Z’ler gümbür gümbür gelirken onları biraz tanıyalım.
Günseli Özen
Kuşaklar arasında sınırların net olduğu o güzel günler geride kaldı. Bırakın iki kuşak arasında netlikle ortaya konulacak yıl sayısını aynı kuşak içinde birkaç yıllık yaş farkıyla geçişli beklentiler akıl karıştırıyor. Genç Tüketicinin Sesi araştırmasında 1980 – 1999 yılları arasında doğanlar olduğu kabul edilen Y kuşağı 1991’den itibaren hal ve gidişlerinde farklılık göstermeye başlamış. XSİGHTS tarafından dinlenen Türkiye’nin Sesi Paneli’nden 17-25 yaş arasında okuyan ve çalışan Y kuşağı gençlerle 2000’de doğan Z kuşağının beklentileri ve daha da önemlisi en yaşlısı 25 yaşında olan Y’lerle en yaşlısı 17 yaşında Z’ler arasında bakın, kendilerini ortaya koyuştan beklentilere kadar nasıl farklar var…
Y ve Z’ler kalabalıklar ve ciddi bir harçlık (çalışanların kendi kazançları) büyüklükleri var. Y’lerle Z’lerin nüfus toplamı 18 milyon ve 113 milyar TL’yi aşkın bir harçlık büyüklüğünü ellerinde tutuyorlar.
Z’ler atıştırmalık pazarının gözdesi.
Y’lerden açık ara daha çok kolalı gazlı, çikolata, cips ve bisküvi tüketiyorlar.
Z’ler için yemek zevk noktası. Restoranda yemeğe bayılıyorlar. Büfe-kafelere itibar etmiyor, Y’lerle bu mekanlara aynı oranda tercih koyuyorlar.
Z’lerin yüzde 60’ı, Y’lerin yüzde 38’i yurtdışında yaşamak istiyor. Peki neden? Z’lerin yüzde 67’si, Y’lerin 47’si Türkiye’de genç ya da çocuk olmak çok zor diyor. Y’ler İngiltere’de, Z’ler Amerika’da yaşamak istiyor.
Z’ler hızlı, kolay ve çok para kazanmayı bu konuda daha makul davranan Y’lerden daha fazla istiyor. Ya tasarruf! Hak getire. Z’lerin yüzde 60’ı Y’lerin yüzde 51’i harçlığının tamamını bitiriyor. Parasının tamamını biriktiren Z’lerin oranı ise sadece yüzde 2…
Z kuşağı (yüzde 71) en çok kendini eğlendiren markayı merak ediyor. Y’ler yüzde 47.Benden kazandığını sosyal sorumluluk projesine yatıran markaları satın almada da Z’ler (yüzde 71) açık ara önde. Y’ler yüzde 49.Z’ler kendini mutlu edeni tercih ediyor. Dünyanın daha iyi bir yer olması için kendisine de sorumluluk düştüğünü düşünüyor ve suyu boşa tüketmemeye Y’lerden daha çok dikkat ediyor.Velhasıl daha duygusal, daha duyarlı ama bir o kadar da ben merkezli.
Bakalım gelecek yıllar böyle karmaşık duygularla önce ben varım diyen genç kuşaklarla nasıl şekillenecek? Üreten, fark ve farkındalık yaratmak isteyen iş dünyamızın dikkatine sunulur.
Tabi bu işin yalnızca gençler boyutu. Tüketiciyi anlama yolculuğunda bizim gibi araştırmanın yol göstericiliğine inananları daha fazlası için Marketing Türkiye Araştırma Banakası‘nı ziyaret etmeye davet ediyorum…