Google’ın Youtube’u varsa Facebook’un IGTV’si var
Globalde 1 milyar aktif kullanıcısı bulunan Instagram’ın yeni özelliği IGTV’nin yayına başlaması akıllara da “YouTube’a yeni bir rakip mi geldi?” sorusunu getirdi. Peki, YouTube’u aktif kullanan influencer ve markalar dikey kadrajlı video platformu IGTV’yi nasıl kullanacak? Bu yeni platform markalara ne tür pazarlama fırsatları vadediyor?
Haber: Beyza Gözeyik
GTV’nin lansmanı için Kim Kardashian ve Selena Gomez gibi dünyaca ünlü isimlerle çalışan Instagram bu yeni projesiyle global arenada bir hayli ses getirdi. Henüz bir gelir kapısına dönüşmemiş olsa da IGTV şimdiden ünlü, ünsüz birçok kişinin kanal açtığı bir mecraya dönüştü. Son yıllarda yeni özelliklerini ardı ardına yayınlayan ve agresif stratejilerle kelimenin tam anlamıyla rakiplerini silip süpüren Instagram’ın IGTV ile gözünü video pazarına diktiği ve YouTube’a rakip olacağı yorumları yapılıyor. Daha önce hikayeler özelliğiyle Snapchat’e ağır bir darbe vurup rekabetin dışına iten Instagram’ın agresif tutumunun şimdi video pazarında da kendisini hissettireceği iddia ediliyor. Peki, gerçekten de IGTV’nin böyle bir potansiyeli var mı? Bu yeni video paylaşım platformu hem markalara hem de influencer’lara ne tür avantajlar vadediyor? Sektörün uzman isimleri yanıtladı…
Instagram için en büyük tehlike “yeni Facebook” haline gelmek
Barış Özcan
YouTuber
➞ IGTV’nin geleceği için Snapchat’in geçmişine bakmak lazım. Dikey video içeriğiyle reklamverenleri ve platform kullanıcılarını ilk buluşturan Snapchat bu konuda başarılı olmuştu. Instagram çok daha fazla sayıda aktif kullanıcıya sahip olduğu için bu özelliğini etkili bir reklam mecrasına dönüştürebilir.
➞ Dikey video formatının yaratıcı bir şekilde ele alınıp içeriklerin IGTV’ye özel hazırlanması gerekiyor. Sosyal mecralarda bölük pörçük yapılan paylaşımların birbiriyle uyum içinde bir hikaye anlatıyor olmasına dikkat etmek lazım. TV ya da YouTube için hazırlanan bir reklam filmini aynen IGTV’de de yayınlamak yerine onun kamera arkasını ya da oyuncularıyla yapılacak çok kısa soru/ cevap videolarını paylaşmak iyi bir çözüm olabilir.
➞ IGTV şu anda Instagram ve Facebook gibi bir zaman çizgisi (timeline) yaklaşımı sunuyor. İki-üç dakikadan uzun videoların bu şekilde izlenebileceğini pek sanmıyorum. Öte yandan dikey kadrajlı videoların ana akım haline gelme ihtimali de çok düşük. Dolayısıyla IGTV, YouTube’u tehlikeye sokmak yerine onun boş bıraktığı alanları doldurabilir.
➞ IGTV ve benzeri yeni eklenecek başka diğer özelliklerle Instagram, konsantrasyonunu kaybedebilir.
IGTV gelir modelini netleştirmeli
Neslihan Olcay
Wavemaker CEO ve GroupM Türkiye Chief Digital Development Officer
➞ IGTV, dikey ve uzun video formatıyla dijital izleyicilerin video tüketim alışkanlıklarını önemli ölçüde değiştirme potansiyeline sahip. Şu anda reklam almıyor olsa da Facebook’un IGTV’yi ileride gelir üreten bir varlığa dönüştürmek için reklam formatlarına ve markalı içerik partnerliklerine açmasını bekleyebiliriz.
➞ Popüler video içerik yaratıcılarını kendilerine çekmek ve bu kişilerin dikey ve uzun formatta içerikler üretmelerini sağlamak için gelir modelini kısa sürede netleştirmek başta olmak üzere ciddi bir çaba sarf etmeleri gerekecek.
➞ YouTube’a gelince çok güçlü bir platform. Bir milyardan fazla kullanıcısı var ve 88 ülkedeki lokal versiyonlarıyla 76 farklı dilde arama yapabilme imkanı veriyor. IGTV tamamen mobil bir deneyim sunarken, YouTube dünya genelinde trafiğinin yarısından fazlasını mobilden alsa da halen oldukça yüksek bir masaüstü kullanım alışkanlığı var. İki platform belli ölçüde ortak bir hedef kitleleri olsa da farklı kullanıcılara ve farklı kullanım amaçlarına ve alışkanlıklarına hitap ediyor.
IGTV ile uzun ve derin içeriklere yolculuk başlıyor
Ercüment Büyükşener
Dijital İletişim Uzmanı
➞ IGTV internet kullanıcılarının her gün farklı beklentiler içinde olduğu sosyal dünyada kısa sürede ilgi görecektir. Ancak mecraların hızla yükseldiği ve hızla ilginin azaldığı gerçeği bu mecranın da hızla tüketilmesine sebep olacağına inanıyorum.
➞ IGTV için markaların önce kullanıcı alışkanlıklarını anlaması ve ölçümlemesi gerekiyor. Her tüketicinin bu mecrayı ve özelliği kullanım amacı farklı olacaktır. Kimi bireysel yayınları önemserken kimileriyse kurumsal yayınlara veya mini dizlere ilgi gösterebilir.
➞ Markalara sunduğu en önemli fırsatsa markaların Instagram gibi çok yaygın bir mecrada TV’den yayın yapar gibi yayın yapabilecek olmaları. Aslında bir nevi YouTube yarışı da diyebiliriz.
➞ YouTube’un köklü geçmişi böyle bir rekabeti rahatlıkla kaldırabilir ve hatta çok da ciddiye almayabilir. Çünkü YouTube aynı zamanda bir video arama motoru ve kütüphanesi olarak da hizmet veriyor. Bu sebeple rekabet diyemeyiz ama alternatif olabilir.
Dikey videolara odaklanmak gerekiyor
Begüm Eser
Madebycat Ajans Başkanı
➞ Geçtiğimiz yıla göre kullanıcılar yüzde 60 daha fazla video izliyor. eMarketer’in araştırmasına göre 2018’de mobil reklamlar yüzde 23.5 kadar bir artış gösteriyor. Dijital video TV’ye oranla daha fazla ilgi çekiyor. Bir başka taraftan mobil kullanıcılar telefonlarını yüzde 90 dikey bir şekilde tuttuklarından IGTV de bu tüketici alışkanlığını değerlendiriyor. Bu açıdan etkin bir reklam mecrasına dönüşeceğini düşünüyorum.
➞ IGTV organik video stratejileri olan markaları ve içerik üretimi için influencer’larla ortak çalışan markaları olumlu yönde etkiliyor. Öncelikle dikey videolar üzerinde odaklanılmalı. IGTV’nin de bu adaptasyonu yönlendirmesi önemli. Bu şekilde markalar daha uzun hikayeler anlatabilecek bir mecraya sahip oluyor.
➞ Kullanım alışkanlığı olarak da henüz IGTV YouTube kadar gelişmiş arama ve listeleme özelliğine sahip değil. Şimdilik görüşler, Instagram TV’nin YouTube kadar güçlü olmasa bile ikinci bir alternatif olmak için en büyük potansiyele sahip olduğu yönünde. Yani IGTV’yi video üreticiler için ikinci bir ev olarak düşünebiliriz.