Google’dan yayıncılara 3 yılda 1 milyar dolar!
News Corp ve Axel Springer gibi yayıncılar tarafından eleştirilen Google, haber yayıncılığının paydaşlarına önümüzdeki üç yıl içerisinde toplam 1 milyar dolar dağıtma sözü verdi. Bugüne dek çeşitli yayın kuruluşları tarafından dijital mecralara hazırlanan içeriğin dağıtımı için ücret ödenmesi gerektiği vurgulanırken, Google CEO’su Sundar Pichai yayınladığı blog gönderisinde ödeme miktarını ve detayları açıkladı.
Açıklanan 1 milyar dolarlık ödeme tutarı, Google’ın yayıncılara uyguladığı politikalarda ciddi bir değişikliğe gideceğine işaret ederken Sundar Pichai açıklamasında “Her zaman kaliteli gazeteciliğe önem verdim, sağlıklı işleyen demokratik toplumlar için aktif bir haber sektörünün varlığı çok kritik.” dedi.
Axel Springer ve News Corp gibi yayıncılık devlerinin, haber dağıtımı için telif ödemesi talebiyle karşı karşıya kalan Google, yayıncıların içerik yaratması için ücret ödeyeceği “Google News Showcase” adlı yeni mobil ürününü duyurdu.
Başlangıçta yalnızca Brezilya ve Almanya’da kullanıma açılacak uygulamanın ilk partnerleri arasında Der Spiegel, Die Zeit ve Folha de Sao Paulo bulunuyor. Konuya ilişkin açıklamalarında gazeteler için reklam ve aboneliğe dayalı iş modellerinin sürekli değişim içerisinde olduğunu belirten Sundar Pichai, “İş modellerindeki en yeni değişim İnternet’le beraber yaşandı; ancak bu son olmayacak. 21. yüzyılda gazeteciliğe destek olmak için kendi payımıza düşeni yapacağız” dedi.
Google tarafından atılan adımı pozitif gördüklerini belirten, ancak önlerinde uzun bir müzakere süreci olacağını hatırlatan News Corp CEO’su Robert Thomson, “Google’ın yüksek kalite gazetecilik için finansal gereklilikleri görmesini ve editoryal ekosistemin bugüne dek işlevsiz, hatta distopik olduğunu anlamasını olumlu buluyoruz.” dedi.
Google’ın yayıncı kuruluşların haklarına yönelik kararı, ulusal rekabet kurullarının konuya dahil olmaya başlaması üzerine geldi. Avustralya Rekabet ve Tüketici Komisyonu’nun bir süredir üzerinde çalıştığı yasa taslağı yürürlüğe girdiği takdirde teknoloji devlerinin yayıncılara haber içeriğinin kullanımı için telif ödemesi gerektiğini öngörüyor.
Yasa taslağına istinaden haberlerinin Google tarafından kullanımı neticesinde oluşan kayıplara karşı yıllık 600 milyon dolarlık ödeme bekleyen Avusturalyalı yayıncıların talepleri Google tarafından reddedilmişti.
Konuya ilişkin yasalarda yaşanacak değişikliğin, geçtiğimiz dönemde yayıncı kuruluşlarla anlaşmak için adımlar atması yönünde taleplerle karşılaşan Facebook’u da etkilemesi bekleniyor.
News UK, Pearson ve The New York Times’ın da üyeleri arasında bulunduğu Avrupa Yayıncılar Konseyi, Google tarafından açıklanan yeni platforma şüpheyle yaklaşarak, Google’ın yaratacağı platformda kuralları Google’ın koyacağını vurguladı. Avrupa Yayıncılar Konseyi Direktörü Angela Mills Wade tarafından yapılan açıklamada “Yeni bir ürünü duyurarak Google yayıncılara kendi koşullarını dikte edebilir. Google haber kaynaklarına destek sağlayacağı sözünü verirken, açıklanan yeni platform neticesinde adil bir müzakere süreci için tasarlanan yasal düzenlemeler yetersiz kalabilir.” dedi.