Goller yeşil sahada coşkusu sosyal medyada
Yeşil sahalarda atılan gollerin coşkusu da yenilenlerin acısı da sosyal medyada yaşanıyor. Kimi zaman güldüren kimi zaman kızdıran paylaşımlarıyla futbol takımları sosyal medyanın en renkli simaları arasında. Peki, bu çetin rekabette stratejileriyle rakiplerinin filelerini havalandıran futbol kulüpleri hangileri? İşte sosyal medyayı en iyi yöneten futbol takımları…
Haber: Merve Şahin [email protected]
Türkiye’de futbol deyince akan sular durur. Sadece uluslararası başarıların ya da milli takım maçlarının değil; farklı kulüplerin transfer haberlerinin, hakem hatalarının, derbi maçlarının, mağlubiyetlerin ve galibiyetlerin arkadaş toplantılarındaki sohbetlerden çıkarak ülke gündemine kadar oturduğuna, günlerce belki haftalarca konuşulduğuna şahit oluyoruz. Bir aidiyet duygusuyla sevilen spor kulüpleri pek çok kişi için en az memleket meselesi kadar önemseniyor. Hal böyle olunca taraftarı olduğu kulübü yakın markaja alan taraftarlar, kulüplerini sosyal mecralarda da yalnız bırakmıyor. Peki, sosyal medya futbol endüstrisi için bu denli önemli bir adres haline gelmişken bu alanda iletişimini en iyi yöneten, Facebook, Twitter ve Instagram hesaplarıyla taraftarının göğsünü kabartan takımlar hangileri? Hangi takım hangi stratejiyle sosyal medyasını şekillendiriyor? Soruların yanıtlarını başarılı sosyal medya yönetimleriyle dikkat çeken spor kulüplerinden aldık. Sporla pazarlamayı bir araya getiren çalışmalarıyla öne çıkan Sportsnet ise dört büyüklerin sosyal medya stratejilerini okurlarımız için yorumladı. Ancak dilerseniz önce Marketing Türkiye için BoomSocial’ın hazırladığı ve dört büyüklerin sosyal medya performanslarını incelediği verilere bir göz atalım…
Toplumsal paylaşımlar beğeni topluyor
BoomSocial’ın 1 Eylül 2016-31 Ağustos 2017 tarihlerindeki “Dört büyüklerin sosyal medya kullanımı” verilerine göre Facebook, Twitter ve Instagram’da en fazla takipçisi bulunan takım Galatasaray olurken Fenerbahçe ikinci, Beşiktaş üçüncü ve Trabzonspor dördüncü sırada yer alıyor. Dört büyüklerin en fazla etkileşim alan paylaşımları arasında toplumsal olaylara verilen tepkilerin ilk sıralarda yer alması spor kulüplerin sadece bir “spor kulübü” olmadığının da altını çiziyor.
Sosyal medyada 4 büyükler ve en çok beğeni alan paylaşımları
Beşiktaş:
Beşiktaş’ın Facebook’ta 6.091.149, Twitter’da 2.903.259 ve Instagram’da 1.547.936 takipçisi bulunuyor. Beşiktaş’ın sosyal mecralarda en beğenilen paylaşımları ise şöyle:
https://www.facebook.com/218473211511963/posts/1981590455200221
https://www.instagram.com/p/BXbiGlEBWQk/
#ComeToBeşiktaş ⚡ pic.twitter.com/x2o2xmsc2R
— Beşiktaş JK (@Besiktas) August 2, 2017
“Beşiktaş’ın gerçekleştirdiklerinin tamamı, antrenörümüz Şenol Güneş (Şenol Güneş’in fotoğrafının olduğu bir tweet), oyuncumuz Quaresma (Oyuncunun antrenmandan bir görüntüsü), başkanımız Fikret Orman (Başkanın herhangi bir fotoğrafı), Beşiktaş paylaşımların niteliği konusunda çıtayı biraz daha yukarı çıkarabilir, ki buna “CometoBeşiktaş” fırtınasında şahit olduk. Çok basit bir slogan gibi görünse de içerdiği mesajın kuvveti ve bu mesajın etrafında dönen kaliteli mizah tüm dünyada yankı buldu. Taraftarlar, antrenör Şenol Güneş’in, başkan Fikret Orman’ın, oyuncuların kim olduğunu zaten biliyor. Bu tür fotoğraflı paylaşımların çok sık yapılması hesabın aktifliğine katkıda bulunsa da uzun vadede hesabın, diğer hesaplardan ayırt edici özelliğine, yani niteliğine zarar verebilir.”*
Fenerbahçe
Fenerbahçe’nin Facebook’ta 9.842.294, Twitter’da 6.018.379 ve Instagram’da 2.604.400 takipçisi bulunuyor. Fenerbahçe’nin sosyal mecralarda en beğenilen paylaşımları ise şöyle:
https://www.facebook.com/138432502881936/posts/1323051631086678
https://twitter.com/Fenerbahce/status/896409640992468992
https://www.instagram.com/p/BUXeylGhlOU/
“Trabzonspor ve Beşiktaş ile futbol konusunda benzerlik gösterse de basketbol takımı ve atletizm başta olmak üzere yan sporlarda sıklıkla elde edilen başarılar söz konusu olduğu için alternatifleri olan haber paylaşımı konusunda Fenerbahçe iyi iş çıkarabilir. Voleyboldan, masa tenisine kadar her branştan birkaç cümle okuyabilmek mümkün. Bu Fenerbahçe’nin iyi yaptığı bir şey ama Fenerbahçe gibi bir kulübün iyi yaptığı şeylerin sayısı birkaç ile sınırlı olmamalı, onlarca olmalı. Fenerbahçe’nin eksiği yaratıcılık. Müthiş bir haber kaynağı ama bu haber kaynağının etkili biçimde kullanılması konusunda birtakım eksikleri olduğu göze çarpıyor.”*
Galatasaray
Dört büyükler arasında en fazla takipçiye sahip olan Galatasaray’ın Facebook’ta 13.127.585, Twitter’da 7.357.296 ve Instagram’da 3.735.744 takipçisi bulunuyor. Galatasaray’ın sosyal mecralarda en beğenilen paylaşımları ise şöyle:
https://www.facebook.com/146595108732526/posts/1354287984629893
Tüm Türkiye’ye sözümüzdür https://t.co/f2HMVOn4uT pic.twitter.com/je9NvyZgE9
— Galatasaray Spor Kulübü (@GalatasaraySK) January 6, 2017
https://www.instagram.com/p/BYECTmIgE_U/
“Galatasaray’ı rakiplerinin önünde konumlandıran temel başarı; hesap yöneticilerinin, taraftarın hislerine tercüman olacak şekilde paylaşımların yapılmasında bitiyor. Ekip üyelerinde taraftarın içerisinden seçilmiş, kısmen de olsa kendilerine yazım özgürlüğü verilmiş bir izlenim söz konusu. Taraftarın söylemek ya da okumak istediği içeriği hiç gecikmeden paylaşan bir yazım stratejisine sahipler. Taraftarı ateşleyebiliyorlar, tweet’ler hisle donatılıyor. Sosyal medyada yetkili ve nitelikli bir dile sahipler. Paylaşımları (örneğin, UEFA kupası ve geçmişteki başarılar) nerede ve nasıl kullanacaklarını iyi biliyorlar. Taraftarın aklından geçeni hiç gecikmeden cümleye dökebiliyorlar ve taraftarın hislerine tercüman olmayı başarıyorlar. Taraftarlarına (özellikle de çocuklara ya da hasta olanlara) üst düzey hassasiyet gösteriyorlar. Oyuncularla tanışma ve statta maç izleme gibi jestleri sıklıkla gerçekleştirip ‘sosyal sorumluluk’ anlamında oldukça etkili bir iş çıkarıyorlar. Galatasaray’ın yönetimini rakiplerin yönetiminin üstüne çıkaran şey; nokta atışı hamleler, özgüvenli ve daha samimi içerikler. Ayrıca stratejik olarak futbola bağlılıktan dolayı çok fazla özgür hareket edemiyor olsalar da futbol ve alternatif sporlar arasındaki dengeyi ve açılımı en iyi ilerleten ekip Galatasaray’ın yönetim ekibi.”*
Trabzonspor
İstanbul takımlarının hemen ardında yer alan Trabzonspor’un Facebook’ta 959.003, Twitter’da 1.150.82 ve Instagram’da 216.967 takipçisi bulunuyor. Trabzonspor’un sosyal mecralarda en beğenilen paylaşımları ise şöyle:
https://www.facebook.com/Trabzonspor/videos/vb.121344381230562/1467498523281801/?type=2&theater
Eren Bülbül daha 16 yaşındaydı… Teröre lanet olsun! pic.twitter.com/ngw4ZZxCfX
— Trabzonspor (@Trabzonspor) August 11, 2017
https://www.instagram.com/p/BYBtDI0AWkA/
“Transferler, maç sonu futbolcuların ve antrenörün görüşleri, maçlar esnasında gol, kart, oyuncu değişiklikleri verilerini anlık aktarma, taraftarı tribünlere davet etme, sıradaki maçın hakemi hakkında bilgilendirme, oyuncuların doğum günü kutlamaları, X oyuncunun sıradaki maç hakkındaki görüşleri, büyük oranda futbol içerikli Trabzonspor hesabının, futboldan bağımsız strateji ve planlamasını güçlendirmesi gerekiyor.”*
* Dört büyüklerin sosyal medya hesapları Marketing Türkiye için Sportsnet Group tarafından yorumlandı.