6 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Fiyat algısının sosyal yansımaları: “Herkes zengin, bir ben mi fakirim?”
Haberler

Fiyat algısının sosyal yansımaları: “Herkes zengin, bir ben mi fakirim?”

Sena Tufan
27 Kasım 2024
2 dk okuma

Bir ürünün pahalı mı yoksa uygun fiyatlı mı olduğu, yalnızca etiketle değil, sosyal çevre ve bireyin ekonomik durumuyla de şekilleniyor. Arkadaşlar arasında aynı ürüne yönelik farklı fiyat algıları, gelir farklarının sosyal etkilerini gözler önüne seriyor. Bu durum, bireylerin yalnızca tüketim alışkanlıklarını değil, sosyal ilişkilerini ve kendilerine dair algılarını da değiştiriyor. Ancak, herkes için tek gerçek: Bütçeye uygun davranılmadığında ortaya çıkan kaçınılmaz zorluklar. Twentify Araştırma’nın yapay zeka destekli araştırma platformu Quals.ai ile gerçekleştirdiği Enflasyon Günlükleri’nde “sosyal fiyat” algısı mercek altına alındı…

Fiyat algısı farklılıkları

Fiyat algısı, katılımcıların sosyal çevreleri ve ekonomik durumlarına göre değişiklik gösteriyor. Çoğu katılımcı, arkadaşlarının veya çevrelerinin kendilerinden farklı algılara sahip olduğunu belirtiyor.

“Arkadaşımın bir ürünü uygun fiyatlı bulması onun daha iyi bir ekonomik duruma sahip olmasından kaynaklanabilir.”29 yaş, Kadın

“Çevrem fiyatlara adapte oldu, gelirleri benden daha fazla.” 47 yaş, Erkek

Maddi durum kıyaslaması

İnsanlar fiyat algıları yüzünden kendi gelirlerini sosyal çevreleriyle kıyaslama eğilimine giriyor. Sosyal çevreleri kendilerinin pahalı buldukları bir ürünü uygun fiyatlı olarak değerlendirdiğinde bu kişiler kendi gelirlerinin düşük olduğunu düşünüyor.

“Arkadaşlarımın ekonomik durumu benden iyi diye düşünüyorum.” 36 yaş, Erkek

“Tek maaşla ev geçindiren bir insanım, dolayısıyla birçok ürün bana diğer insanlara geldiğinden daha pahalı geliyor.” 47 yaş, Erkek

Sosyal kopuş

Sosyal çevre, katılımcıların harcama alışkanlıklarını ve ürün değerlendirmelerini etkileyebiliyor. Bazı katılımcılar, çevrelerinden etkilenerek harcama kararlarını değiştiriyor ya da sosyal çevrelerinden kopmaya başlıyor.

“Sosyal çevremden kopmaya başladığımı hissediyorum.” 26 yaş, Kadın

“Arkadaşlarımla aramda ekonomik farkların yarattığı mesafe, sosyalleşme isteğimi de azaltıyor.” 36 yaş, Kadın

İçsel çatışma

Sosyal çevrenin ürünlerin fiyatlarıyla ilgili algıları tüketicilerin zaman zaman içsel çatışmalar yaşamasına neden oluyor. Bu çatışma gelir seviyesinin gözden geçirilmesine, enflasyonun gerçek etkisinin anlaşılmasına ve ihtiyaca göre ürüne değer biçilmesine kadar birçok farkındalığı beraberinde getiriyor.

“İçsel çatışma yaşıyorum, bazen bas parayı al diyorum ama ay sonu zor geliyor. Herkes zengin bir ben mi fakirim? diyorum.” 32 yaş, Kadın

“Bazen neye ihtiyacım olduğunu gerçekten sorguluyorum ve kendimle çatışıyorum.” 27 yaş, Erkek

Gençler çevrelerinden daha çok etkileniyor

Sosyal çevre, her yaş grubundan katılımcının harcama alışkanlıkları ve fiyat algıları üzerinde belirli bir etkiye sahip. Ancak, genç tüketiciler sosyal çevreden daha fazla etkilenme eğilimindeyken, yaşlı katılımcılar daha bağımsız davranma eğiliminde.

“Arkadaş çevremle daha fazla zaman geçirdikçe, algılarım onlara benzemeye başlıyor. Bu da bazen düşündüğümden daha fazla harcama yapmama neden oluyor.” 19 yaş, Kadın

“Çevrem fiyatlara adapte oldu, geliri daha fazla. Ben daha dikkatliyim, eskiden çıktığım sosyalleşmelere gidemiyorum. Daha önceki harcamalarımı azaltarak, kendi bütçemi korumaya çalışıyorum.” 47 yaş, Erkek

Tek gerçek: Bütçe

Sosyal çevre ve özellikle yakın arkadaşların bir ürünün fiyatı üzerindeki yorumları tüketicilerin kararını etkiliyor gibi görünse de değerlendirmede en önemli kriter bütçe oluyor. Karar verme süreci kalite, uzun ömürlülük ve ihtiyacın önemi üzerinden şekilleniyor.

“Arkadaşlarım ucuz bulup al da dese, bir ürünün değerini belirlerken ne kadar ihtiyacım olduğu ile orantılı yorum yaparım.” 68 yaş, Kadın

“Fiyat performans açısından belirliyorum ya da ihtiyacıma göre şekilleniyor.” 36 yaş, Erkek

Sonuç olarak…

Tüketici fiyat algısını oturtmak, yapamadığı alışverişleri anlamlandırmak ya da yaptığı harcamaları meşrulaştırmak için sosyal destek arıyor. Sosyal çevrenin algısı her zaman beklendiği gibi olmadığından gelir durumuna dair özgüven kaybı, sosyal çevreden kopuş ve içsel çatışmalar ortaya çıkabiliyor. Yaşı daha ileri tüketiciler geçmiş tecrübeler sonucu daha sıkı durmaya çalışırken gençler bazen kontrolü kaybettiklerini belirtiyor. Sonuç olarak bütçeye uygun karar verilmediğinde yaşanan zorluklar acı bir gerçeklikle ayakları tekrar yere bastırıyor.

Enflasyon günlerinde tüketicinin dostu markalar

featured Twentify
1 Beyaz yakalının sessiz çığlığı: "Tükenmişlik"ten kaçış var mı?
Beyaz yakalının sessiz çığlığı: “Tükenmişlik”ten kaçış var mı?
2 Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
3 Starbucks’ı Çin’de tahtından indiren Luckin Coffee, şimdi ABD pazarında
Starbucks’ı Çin’de tahtından indiren Luckin Coffee, şimdi ABD pazarında
4 İkinci el otomobil pazarının Z raporu...
İkinci el otomobil pazarının Z raporu…
5 Suriyeliler dönmek istemiyor! Nedeni ise Suriye değil...
Suriyeliler dönmek istemiyor! Nedeni ise Suriye değil…
Güncel Haberler
Spotify 18 dolarlık yeni modeli üzerinde çalışıyor
Spotify’dan Rekabet Kurulu’nun başlattığı incelemeye ilişkin ilk açıklama geldi…
Özge Akçizmeci yazdı: "Bu yıl Cannes Lions’tan neler öğrendik?"
Özge Akçizmeci yazdı: “Bu yıl Cannes Lions’tan neler öğrendik?”
Konut talebinde bayram etkisi: Satılıkta düşüş, kiralıkta artış
Konut talebinde bayram etkisi: Satılıkta düşüş, kiralıkta artış
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Elektrikli süpürge alışkanlıkları değişiyor!
Haberler
Elektrikli süpürge alışkanlıkları değişiyor!
Marketing Türkiye
17 Mayıs 2025
Spotify kaynakları, "temsilcilik yok" eleştirilerine yanıt verdi
Haberler
Spotify kaynakları, “temsilcilik yok” eleştirilerine yanıt verdi
Marketing Türkiye
13 Mayıs 2025
Tavsiye şampiyonu markalar!
Haberler
Tavsiye şampiyonu markalar!
Nafizcan Önder
22 Mayıs 2025
Ingage artık OneIngage!
Haberler
Ingage artık OneIngage!
Nafizcan Önder
3 Haziran 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.