E-ticaret kökten değişiyor
Dijitalleşme ve e-ticaretin hızla büyüdüğü bu dönemde geleneksel bir şirket olarak kalmanın, neredeyse mümkün olmadığını açıklayan IdeaSoft Dijital Pazarlama Müdürü Cenk Kanıkman, işletmelerin büyümek ve ticaret dünyasında varlığını sürdürebilmek için takip etmesi ve uygulaması gereken pazarlama trendlerini açıkladı.
IdeaSoft Dijital Pazarlama Müdürü Cenk Kanıkman, kazançları ya da şirket hacimleri ne olursa olsun bölgesel, ulusal hatta uluslararası işletmelerin, daha büyük kitlelere ulaşabilmesi ve karlılıklarını artırabilmeleri adına, dijitalleşmeye gerçek anlamda ayak uydurmak zorunda olduğunu belirtti.
Kanıkman “Şirketlerin geleneksel ticaret yaklaşımları dijitale göre kısıtlı imkânlara sahip, sonsuz bir dijital dünyada daha verimli ve sağlam temellere dayalı bir strateji belirleyerek ilerlemeleri, büyümelerine ciddi anlamda katkı sağlayacaktır. Küçük ve orta ölçekli işletmeler dönemsel gelişmelere, yani dijital trendlere ayak uydurarak her iki tarafta da varlığını sürdürebilir. Mevcut bir işletmeyi dijitalleştirmek, işletmeyi ayakta tutan dinamiklerin daha güçlü olmasını sağlar. Bununla birlikte tüm süreç çok daha kolay yönetilebilir bir hâle gelir. Bu sayede satış oranlarını artırmak ve maliyetleri azaltmak aynı anda mümkün olabilir. Bununla birlikte, güncel trendler teknolojiye göre şekillenir ve teknolojiden daha fazla faydalanmak, zaman tasarrufu konusunda da verim sağlayan başarılı bir senaryodur” dedi.
Akıllı telefonlar ve mobil erişim kolaylığının, alışveriş alışkanlıklarını kökünden değiştiği bu dönemde, özellikle KOBİ’ler için önemli bir satış potansiyeli ortaya çıkardığını ve bu fırsatın dikkate alınması gerektiğini belirten Kanıkman; “KOBİ’lerin dijital dünyada ve e-ticaretteki yeri her geçen gün genişlemekte ve toplam ciro da önemli ölçüde artmaktadır. Bu artışa en önemli katkı ise mobil kullanıcılardan gelmektedir” dedi.
IdeaSoft’un 2020 KOBİ e-ticaret raporuna göre, 2020 yılında verilen siparişlerin yaklaşık 2.8 milyon adedinin masaüstü tarayıcılar üzerinden verilirken 6,5 milyona yakın siparişin de mobil kullanıcılardan geldiğinin altını çizen Kanıkman, “Bu nedenle, orta ve küçük işletmelerde pazarlama süreci, mobil alışveriş öncelikli bir süreç ile tasarlanmalıdır. Kanıkman, e-ticaretin pazarlama trendlerini Mobil Alışveriş, S-Ticaret veya Sosyal Ticaret, Chatbot Kullanımı, SEO ve Kullanıcı Deneyimi, AR Teknolojileri, Çok Kanallı Pazarlama ve Pazaryerleri, Kişiye Özel Paketleme ve Alışveriş Yapabilme, Sürdürülebilir ve Çevreci Alışveriş, İçerik Pazarlaması, Özelleştirilebilir Ürünler, Satış Sonrası Hizmetler, Hızlı Teslimat ve Kolay İade ve E-Ticarette Yapay Zekâ Kullanımı olarak açıklayarak önemli bilgiler aktardı.
Mobil alışveriş
Dijitalleşmenin yeni versiyonlarından biri de mobilleşmedir. 2021’de trendlerdeki zirvesini bırakmayan mobil alışveriş, 2022 ve sonrasında da en popüler trendlerden biri olmaya devam edebilir. Bu nedenle e-ticaret sitesini mobil cihazlara optimize etmekle birlikte bir mobil uygulamayı hizmete sunmak da bir zorunluluk hâline gelmiş olabilir.
S-ticaret veya sosyal ticaret
Küçük işletmeler için sosyal medya, müşteri ile iletişim kurabilmenin en verimli yolu. Sosyal medya güçlü bir etkiye sahip olduğu için basit bir iletişim kanalı olarak kalmadı ve ihtiyaç duyulan pek çok şey sosyal medyaya entegre edildi. Öyle ki sosyal medyanın e-ticaret ile ilişkisi sonucunda s-ticaret trendi de zirveye çıktı.
Chatbot kullanımı
7/24 kesintisiz bir şekilde müşteri desteği sunan chatbotlar, müşterilere ürün ve hizmet önerileri sunarak satışı artırmaya da yardımcı olur. Bununla birlikte chatbottaki verilerin ölçülebilir olması da pazarlama sürecinde fayda sağlar.
SEO ve kullanıcı deneyimi
E-ticaret sitelerinin internet ortamındaki görünürlüğünü en çok etkileyen detay, hiç şüphesiz SEO. Arama motoru optimizasyonu, sadece 2021 ya da 2022’de değil, geçmişte de hemen her dönemin yükselen trendleri arasında yer aldı. Aynı şekilde gelecekte de trendlerden düşme ihtimali neredeyse yok. Çünkü arama motorları hemen her gün güncellenmekte ve SEO dinamikleri de sürekli değişiyor. SEO’ya eşlik eden trend ise kullanıcı deneyimi… Web sitenin tasarımından mobil optimizasyonuna, ödeme yöntemi entegrasyonundan müşteri hizmetleri kalitesine kadar her detay, kullanıcı deneyimini etkiler.
AR teknolojileri
Hayatımıza yeni girdi diyebileceğimiz AR teknolojileri, e-ticarette kullanıcı deneyimini artırmaya yönelik kullanılmaya başladı. Yavaş yavaş yaygınlaşan bu sistemin 2022’de en önemli trendler arasında yer alacağını şimdiden öngörmek mümkün. Bu sistemin satışları da önemli ölçüde artıracağı düşünülüyor. Örneğin AR teknolojileri sayesinde VR gözlük yardımıyla, bir ürünün sanal modellemesi denenebilir. Bu da müşteriyi ikna etme konusunda son derece etkili olur.
Çok kanallı pazarlama ve pazaryerleri
Çok kanallı pazarlama, müşterilerin her zaman memnun olduğu bir yöntem. Verimliliği ve kullanıcı memnuniyeti artırıp satışlara olumlu yönde yansıdığı için trendler arasında yer alıyor. Bir e-ticaret markasına ulaşımın ve oradan alışveriş yapmanın pratik hâle gelmesi elbette müşterilerin hoşlandığı bir detay.
Kişiye özel paketleme ve alışveriş yapabilme
Dijital çağın en önemli sosyolojik etkilerinden biri, insanların daha fazla bireyselleşmesi. Bu durum, kullanıcıların, hayatın her alanında olduğu gibi online alışverişte de kendisine özel ilgi istemesine neden oluyor. Dolayısıyla kişiye özel paketleme ve kişiselleştirilmiş hizmetlerin, 2022’de de zirvede yer alabileceği öngörülüyor.
Sürdürülebilir ve çevreci alışveriş
Küresel ısınma ve iklim değişikliği gibi dünyanın genel sorunu hâline gelmiş olan durumlar, her kitleden insanı daha duyarlı bir duruma getirdi. Bu duruma gelen insanlar ise mümkün olan her fırsatta çevreci ve sürdürülebilir seçeneklere yöneltiyor.
İçerik pazarlaması
İçerik pazarlaması müşteri ile iletişim, arama motoru optimizasyonu, satışları artırma, markanın kendini daha iyi ifade edebilmesi gibi pek çok yönden fayda sağlayan bir trend. Bu çok yönlü pazarlama stratejisi, bir alışveriş aksiyonunun gerçekleşmediği durumlara bile müşteri ile iletişimde kalmayı sağlar. Doğru bir şekilde uygulandığında ise müşteriyi alışveriş aksiyonuna yönlendirir.
Özelleştirilebilir ürünler
Özelleştirilebilir ürünler sunmak, müşterilerin ihtiyacını tam olarak karşılayabilmek adına önemli bir eylem. Müşterilerin alışveriş alışkanlıkları hakkındaki metrikleri ölçmenin böylesine kolay olduğu bir dönemde, kişiselleştirme yapmanın pek bir zorluğu olduğu söylenemez.
Satış sonrası hizmetler, hızlı teslimat ve kolay iade
Müşterilerin taleplerini daha net bir şekilde ifade edebiliyor olması, e-ticaret firmalarının eksiklerini görmesini de sağlıyor. Satış sonrası hizmetlerin trend olmasını sağlayan da bu detay. Çünkü e-ticaret müşterileri, kaliteli hizmetin satış işleminden sonra sonlanmasından şikâyetçi. Dijital hayatın hızına yetişebilmek adına, teslimat sürecini mümkün olan en hızlı hâle getirmek gerekiyor.
E-ticarette yapay zekâ kullanımı
Yapay zekânın kullanım alanı her geçen gün genişlerken e-ticaret de bu gelişimden payını aldı. Yapay zekâdan faydalanan markaların gelişimindeki hız, bu yöntemin de gelecekte önemli bir trend olabileceğini net bir şekilde gösteriyor. Yapay zekâ sayesinde müşterilerin alışveriş alışkanlıkları ölçülerek kişiye özel öneriler sunulabilir, chatbotlar geliştirilebilir ya da kişiselleştirilmiş e-posta pazarlaması yapılabilir.