E-ticarette kendi fırsatınızı nasıl yaratırsınız?
Pandemi dönemiyle birlikte önemini katbekat artıran e-ticaret bir anlamda pek çok yeni girişimcinin de iştahını kabartıyor. Bugün piyasa değeri 16.5 trilyon dolar olan Amazon.com ile başlayan e-ticaret sitelerinin yolculuğu, 2020 sonu itibariyle 24 milyon adete ulaştı. E-ticaret sektöründeki bu hızlı büyümeye karşın, iş satış yapmak ve başarıyı yakalamaya gelince veriler yatırımcılar açısından yüz güldürmüyor…
Dünyadaki e-ticaret sitelerinden sadece yüzde 5’inin yani 1 milyonun yıllık cirosu 1.000 doların üzerinde. Bir başka değişle dünyada yeni bir Amazon, DJ.com, Alibaba, Rakuten, e-bay, Wayfair gibi devlere dönüşme hayaliyle kurulmuş ve ciddi yatırımlar almış 23 milyondan fazla internet sitesi, işletme masraflarını bile karşılamaktan uzak bir durumda. Evet sektör büyük fırsatlarla dolu ancak fırsat hazır olana geliyor! O halde gelin e-ticarette ve e-ihracatta başarıya gitmek için donanmak gerekenleri 126 ülkede faaliyet gösteren Digital Exchange’in kuruluşu Medialogyio’nun uzman ekibinden dinleyelim…
Ürün ve hizmetler “Blog yazımı” ile tanıtılmalı
E-ticaret sitesi kurarken, en önemli strateji satılacak ürünü/hizmeti iyi anlatmak. Bu noktada da devreye “İçerik Pazarlaması” giriyor. Öncelikle satışı yapılacak ürünün/hizmetin tam ve eksiksiz bir yazılı tanımının yapılması gerekir. E-ticaret içeriği yazmak konusunda deneyimli bir pazarlama metin yazarı ekibinin olması bu noktada büyük fayda sağlar.
Aynı zamanda ürün/hizmetle ilgili mutlaka blog tutulmalı. Blog yazmak ürünün/hizmetin pazarlanması noktasında en önemli unsurlardan biri bu nedenle profesyoneller tarafından hazırlanmalı. Çünkü internette yapılan aramalarda o ürün ve hizmetle ilgili bu blog yazıları tüketicinin dikkatini çekecek ve onları e-ticaret sitesine yönlendirecektir. Yazının içeriğinde ise teknik bilgilere ve tüketicide oluşabilecek soru işaretlerine yanıt verilmeli.
Tüketiciye satın aldığı ürünün/hizmetin görsellerini sunmak da İçerik Pazarlaması’nın bir başka kritik noktası. Ürün fotoğrafları kesinlikle alelade şekilde çekilemez. E-ticaretin pazarlama kurallarına uygun şekilde hazırlanmış kompozisyonlarla bu çekimler gerçekleştirilmeli ve hatta uygun durumlarda tanıtım metninin içerisine de konumlandırılmalı.
SEO yönetimi profesyonellere bırakılmalı
E-ticaret siteleri için olmazsa olmaz çalışmalardan birinin “SEO Yönetimi” olduğunu bildiren Medialogy e-ticaret ekibi, bu çalışmanın unsurlarını şöyle sıraladı:
- SEO yönetimi bir ürünün/hizmetin isminin arama motoruna yazıldığında, sizin e-ticaret sitenizin aramalarda üst sıralarda bulunmasını sağlayan çalışmadır.
- SEO yönetimi mutlaka internette en çok aranan kelimeleri kodlayarak, profesyoneller tarafından yapılmalı.
- SEO aramalarında Türkiye’de yüzde 94 Google, yüzde 4.28 Yandex, yüzde 0.65 Bing ve yüzde 0.31 oranında Yahoo kullanılır. SEO metinlerinin bu aramalara uygun dizayn edilmesi gerekir.
- SEO aramalarında içerik ile kullanılan görselin arama kelimesine uygun şekilde kodlanması da büyük önem taşır.
Kopya içerik kullanımından kaçınılmalı
Doğru içerik üretmenin e-ticaret sitelerini kurma ve faaliyetlerini sürdürmede en önemli unsurlardan biri olduğunu ifade eden Medialogy e-ticaret ekibi, “Doğru içerik iyi düşünülmeli ve sonrasında ilgili hedef kitleye uygun, rakip analizi, anahtar kelime çalışması yapılmalı ve açık bir dille yazılmalıdır. Kopya içerik arama motoru gözünde tabi ki hoş karşılanmıyor. Hatta bununla ilgili sonrasında ciddi yaptırımlara kadar giden sorunlar ile karşılaşmak mümkün” uyarılarında bulunuyor…
E-İhracata ve etnik ticarete önem verilmeli
E-ticaret siteleri için analiz yapmanın ve sosyal medya pazarlamasının önemini de anlatan Medialogy ekibi şu maddeleri sıraladı:
- E-ticaret kadar e-ihracat noktasına da eğilen bir ekip ile çalışılmalı.
- Etnik ticaret göz ardı edilmemeli ve buna uygun bir içerik yönetimi gerçekleştirilmeli.
- Hedef pazarların, tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarının analizleri yapılmalı.
- Dijital PR noktasında tüm alanlarda yer alınmalı. Tüketicinin o ürün ve hizmete ulaşmayı tercih ettiği sosyal medya mecraları belirlenmeli. Burada infulencer marketing çalışmaları gerçekleştirilmeli. Sosyal medyaya uygun içerik ve görseller üretilmeli. Tüketiciyi e-ticaret sitesine yönelten kampanyalar düzenlenmeli.
İşin özü e-ticaret sitesi kurma maliyeti hazır şablonlarla 1.000 TL’den başlayıp, özel yazılımlarla beraber yüz binlerce dolara kadar yükselebiliyor. Ancak rakamlar gösteriyor ki önemli olan bu siteleri kurmak değil, sitenin varlığını kârlılığı artırarak devam ettirmek. Aksi takdirde iştah açan bu büyük pastadan ufacık bir dilim almak bile pek mümkün görünmüyor…
e-ticarette çelişki: Bolluk paradoksu mu, seçki sunusu mu?
Çin’in dünyayı kasıp kavuran e-ticaret trendleri