Türkiye’nin dolaysız markaları
Dijitalde doğan, esnek ve çevik iş modelleriyle online kanallar üzerinden tüketicilere doğrudan ulaşan “Dolaysız Markalar” bugün dev şirketlerle rekabet eder konumda. Türkiye’de yıllardır “Dolaysız Marka” ekosistemini güçlendirmek için çalışan IAB Türkiye Marketing Türkiye iş birliğiyle bir ilke imza atarak “Türkiye’nin Dolaysız Markaları”nı kapsamlı bir endeksle belirlemeye hazırlanıyor. Endeks “Dolaysız Marka” ekonomisini daha görünür kılarak bu alandaki markalaşma çalışmalarını teşvik etmeyi amaçlıyor…
Medya ve pazarlama endüstrilerinin dijital ekonomide gelişmelerini sağlamak ve dijital reklamcılık için sürdürülebilir bir gelecek inşa etme misyonuyla faaliyetlerini yürüten İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB), Marketing Türkiye iş birliğiyle Türkiye’nin Dolaysız Markaları’nı kapsamlı bir endeksle belirlemek için çalışmalarına başladı. Araştırma sürecini Akademetre Araştırma ve Stratejik Planlama’nın gerçekleştireceği endeks Türkiye’de bir ilk olma özelliği taşıyor.
IAB 5 yıldır sektörün farkındalığını artırmak, reklamverenlere ilham vermek ve Türkiye’deki genç girişimcilere yol göstermek hedefiyle Dolaysız Marka ve Dolaysız Marka Ekonomisi’ni gözlem altına alarak inceliyor, anlatıyor.
IAB A.B.D. son 10 yıldır internette doğan ve girdiği sektörleri yıkıcı bir şekilde dönüştüren “Direct Brand”leri takip ediyor ve sektöre ışık tutacak etkinlikler düzenliyor. Yayınladığı Brand Disruption 2022 Gelişen Tüketici Ekosistemi Raporu’na göre dijital medya, daha küçük markaların rekabet gücünü demokratikleştiriyor. COVID-19, A.B.D’de geleneksel mağaza alışverişinden mağazasız alışverişe geçişi yüzde 200 ila yüzde 300 oranlarında hızlandırdı ve marka değer zincirini kalıcı olarak değiştirdi.
Endeks Dolaysız Marka Ekonomisi’ni güçlendirecek
Dolaysız Marka Ekonomisi çevik tedarik zincirleri ve birinci parti verileriyle zenginleştirilmiş müşteri deneyimleri sayesinde mevcut markaların büyüme süreçleri ve markalara duyulan talep için tehdit oluşturuyor. Yeni niteliklere sahip markalar doğuruyor ve yeni tüketici davranışları geliştiriyor. Bu yeni markalar ise e-ticaretten ve onun çoklu pazarlama kanallarından yararlanarak gelir artışlarını koruyabiliyor. Fiziksel mağazalardaki düşüşe rağmen, e-ticarete yatırım yapan markalar GSYH büyümesinin hızına yetişebiliyor. Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) M Ayşen Akalın IAB Yönetim Kurulu Başkanı Günseli Özen Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni 2021 verilerine göre:
- A.B.D.’ye paralel olarak Türkiye’de de e-ticaret hacmi 381,5 milyar TL’ye, – Sipariş adetleri 3 milyar 347 milyona, – E-ticaretin genel ticarete oranı yüzde 17,7’ye,
- GSYH içindeki payı yüzde 5,1’e,
- Kişi başı e-ticaret harcaması ise 4.749 TL’ye yükseldi.
- Ülkemizde e-ticaret faaliyetinde bulunan işletme sayısı ise 484 bin 347.
Tüm bu rakamlar Dolaysız Marka Ekonomisi’nin yeni dönemde dengeleri değiştirecek bir alan olduğuna işaret ederken İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB) ve Marketing Türkiye iş birliğiyle tasarlanan “Türkiye’nin Dolaysız Markaları” endeksi Dolaysız Marka ekosistemini ölçümleyerek güçlendirmeyi amaçlıyor…
Amaç ekosistemin sağlıklı büyümesini sağlamak
- Her zaman söylediğimiz gibi, ekonomik büyüme reklam sektörünü, reklam sektöründeki büyüme ekonomik büyümeyi tetikliyor. Tabii sağlıklı ve sürdürülebilir büyüme kritik önem taşıyor. Ekonominin gelişiminde markalaşma ve yeni gelişen markaları desteklemek ülkemiz adına önemli bir kazanım. Günümüz şartlarını da dikkate aldığımızda IAB olarak Türkiye’nin Dolaysız Markaları’nı belirlemek üzere bir çalışma başlattık. Bu çalışmada sektörümüzü ve Türkiye’deki girişimci ekosistemi anlayan ve iyi tanıyan Marketing Türkiye’yi de yanımıza alarak güzel bir iş birliği başlatmış olduk.
- Akademetre ile sürdürdüğümüz araştırma sonuçlarını yakın zamanda paylaşacağız. Dolaysız Marka olma kriterlerini belirlemek ve bu kriterlere uygun markaları ortaya çıkarmak zorlu ama öğretici bir süreç oldu. Önceliğimiz, markaların Türkiye’de doğmuş olması. Pazaryerlerini ise Amerika’da olduğu gibi biz de Dolaysız Marka kapsamı dışında bırakıyoruz. Bununla birlikte pazaryerlerinde doğan ve/veya satış yapan dolaysız marka kapsamında değerlendireceğimiz markalar bulunmakta.
- Sadece ürün satışı yapanları değil, hizmet satışı yapan markaları da incelememize dahil ettik. Amerika moda ve tekstilden evcil hayvan bakımına, gıda ve içecekten ev eşyalarına, finanstan seyahate kadar oldukça geniş bir yelpazede 250 Dolaysız Marka’yı takip ediyor. Bizim hangi sektörlerde kaç dolaysız markamız olduğunu ise çok yakında sektörümüz ile paylaşacağız.
- Pazarlama ekosisteminde konvansiyonel markaların dolaysız markalardan, dolaysız markaların konvansiyonel markalardan öğrenecek çok şeyi var. Bu ortamı yaratarak ekosistemin sağlıklı ve sürdürülebilir büyümesine katkı sağlamaya devam edeceğiz.
Standartları artırarak geleceğe hazırlanmak!
- İki güçlü iddiayı barındırıyor “Türkiye’nin Dolaysız Marka” araştırması; hem online’da doğacak markaların yolunu açmak hem de bu yolda ilerleyecek kurumların yüksek standartlara ulaşmasını sağlamak.
- Teknoloji pek çok fırsatın yanı sıra sınırsız ticaretin kapılarını da açıyor. İş dünyası online dünyada dolaysız ticaret için girişimlerde bulunurken markalaşma sürecinde profesyonel destek önem kazanıyor.
- Marketing Türkiye ekonominin çarklarını çeviren iletişim çalışmalarının dünya standartlarına taşınması ve pazarlama profesyonellerinin pazar değerinin artırılması amacıyla 30 yılı aşkın bir süreden beri içerik yaratıyor.
- Geleceği bugünden görmek fırsatları yakalamak için çok önemli. Biliyoruz ki fırsat hazır olana geliyor. IAB ile teknolojiyle değişen dünya iş düzeninde markalarımıza, ajanslarımıza ve profesyonellerimize geleceğe hazırlanmalarında katkı sağlamaktan ve “Dolaysız Markalar” çalışmasının ortağı olmaktan memnuniyet duyuyoruz.