1 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Dijital obezite büyüyor: Gençler, akıllı telefonlardan günde ortalama 237 bildirim alıyor!
Haberler

Dijital obezite büyüyor: Gençler, akıllı telefonlardan günde ortalama 237 bildirim alıyor!

Nafizcan Önder
17 Mayıs 2024
3 dk okuma

Akıllı telefonlar günlük hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelirken, bu cihazlardan aldığımız bildirimlerinse ardı arkası kesilmiyor. Durmaksızın bir uyarana maruz kaldığımız böylesi bir dönem dikkat dağınıklığının bir numaraları tetikleyicisi olurken beraberinde pek çok psikolojik ve fiziksel rahatsızlığı da getiriyor. Y kuşağı ve öncesi için bu tamamen yeni olsa da Z kuşağı tam olarak dijital obezite çağının içerisine doğmuş bulunuyor. Durumun risklerini ve tehlikelerini ortaya koyan İletişim Profesyoneli ve Eğitmen Gamze Nurluoğlu aynı zamanda ebeveynlere de rehber olabilecek birikimlerini aktarıyor…

Teknolojiyi kullanarak bilgi alışverişinde bulunmamıza olanak tanıyan telekomünikasyon sistemleri giderek gelişiyor. Akıllı telefonlar, günlük yaşamımızda en iyi arkadaşımız haline gelirken, bu cihazlardan gelen bildirimler dikkat dağınıklığı gibi birçok olumsuz duruma yol açıyor. Özellikle, dijital çağın içine doğan Z kuşağının iletişim kurma alanına dönüşen sosyal medya uygulamalarından gelen bildirimler, gençlerin yalnızca bugününü değil, eğitim hayatını da etkileyerek geleceğini tehdit ediyor.

Öyle ki konuya dair yapılan bir araştırma, gençlerin ve çocukların günde ortalama 237 bildirim aldığını ortaya koyarken bunların dörtte biri okulda, yüzde 5’i ise gece geliyor. Üstelik Z kuşağının dörtte biri, bu bildirimlerini gördüğünde telefonlarıyla hemen etkileşime geçiyor. Dijital obezite olarak adlandırılan bu durumun önüne geçmek isteyen ebeveynler ise çözüm yolları arıyor. 

Akıllı telefonların haberleşme, sosyalleşme gibi günlük hayattaki pek çok eylemi gerçekleştirmemizi sağlamasına rağmen, bu cihazların kullanım sürelerinin artmasıyla hayatımıza farklı kavramların girdiğini belirten İletişim Profesyoneli ve Eğitmen Gamze Nurluoğlu, ebeveynlerin çocuklar ve teknolojik cihazlar arasındaki mesafeyi koruması için nasıl bir yol çizmeleri gerektiği konusunda da ipuçları veriyor.

“Ebeveynler teknoloji doğru kullanarak rol model olmalı”

Dijital obezite büyüyor: Gençler, akıllı telefonlardan günde ortalama 237 bildirim alıyor!
Gamze Nurluoğlu
İletişim Profesyoneli ve Eğitmen
  • Genç nesil, gününün ortalama dört saatini akıllı telefonlarla geçiriyor. Bu durum tek bir sebebe bağlı değil. Çünkü akıllı telefonlar, yeni neslin hayatına farklı şekillerde entegre oluyor. Örneğin bazıları telefonlarından eğitim alıyor, dizi, film izliyor ya da müzik dinliyor bazıları da sosyal medyayı takip ediyor ve sosyalleşiyor. Ancak akıllı telefonların etki dozu, yalnızca aktif kullanım süresiyle kısıtlı kalmıyor. Gün içinde işte, derste ya da herhangi bir aktivede bulunurken bildirime maruz kalınıyor ve gençlerin bu uyarılmaya karşı bağışıklık kazanması FOMO (Fear of missing out) Türkçe karşılığıyla fırsatı kaçırma etkisi ile yeni bir bağımlılık türünü doğuruyor ve dijital obeziteye yol açıyor. Dijital obeziteyi ise bugün kişilerin dijital ortamlarda zihinsel, bedensel ve ruhsal sağlıklarını olumsuz etkileyebilecek şekilde aşırı, düzensiz ve birbiriyle ilişkisiz bilgi, içerik ve bildirimlerle karşı karşıya kalması olarak tanımlıyoruz.
  • Gençlerin dünyayla bağlantılı hissetmek amacıyla gün içinde telefonlarını hep yakınlarında tutuyor. Hiçbir işleri olmasa dahi akıllı telefonlarını gün boyunca ortalama 51 kez kontrol ediyorlar. 12 yaşın altındakiler telefonlarını daha az kullanma eğilimi gösterirken, 13 yaş ve üzeri bireyler, en az 100 kez kontrol ediyor. Bu davranış modeli, dijital obezite dediğimiz olgunun gerçekliğini ortaya koyuyor. Fakat dijital obezite, görüldüğü kadar masum değil. Öyle ki akıllı telefonlardaki bu bildirimler, yalnızca telefon bağımlılığı oluşturmuyor. Dijital dünya, gerekli önlemler alınmadığı takdirde çocukların fiziksel ve psikolojik sağlığı ile birlikte geleceğini bile etkileyebilecek çeşitli olumsuz etkilere gebe.  

“Teknolojiyle ilişiğimizi tamamıyla kesmek doğru değil”

  • İçinde bulunduğumuz dijital çağda, teknolojiyle ilişiğimizi kesmek elbette mümkün değil. Akıllı telefonlar, son yıllarda sadece bir araç olmaktan çıkarak iş birliği yaptığımız bir yardımcımız olarak yaşamımızın bir parçası haline geldi. Yaşamımızda zorunlu ya da gerekli olarak nitelendirdiğimiz çoğu işlevi, akıllı telefonlarla gerçekleştiriyoruz. Böylesi bir düzen içinde çocukların ve gençlerin dijital dünyadan tamamıyla kopması pek mümkün değilken, doğru bir seçenek de olmaz. Çünkü üretken yapay zekanın hayatımızdaki hakimiyetinin giderek artırması, geleceğimizi de şekillendiriyor. Bu yüzden yeni neslin teknolojiyle birlikte yürümeyi öğrenmesi gerekiyor. 
  • Ebeveynlerin teknoloji çağında çocuklarını dijital obeziteden koruması için bu akıllı cihazları önce kendilerinin doğru kullanması sonra da çocuklarına doğru kullanım şekillerini öğretmeleri mantıklı bir yöntem olarak öne çıkıyor. Öte yandan, akıllı telefonların gün içinde hangi eylemlerde ya da aktivitelerde sınırlamak gerektiğini idrak etmelerini sağlamak, gençlerin kendi zamanlarını doğru yönetmelerine olanak tanıyabilir. Onların bireysel alanlarını ihlal etmeyen, özgür bir yol haritası çizmek, hem bugünlerini hem de geleceklerini doğru metot ve adımlarla oluşturmalarını mümkün kılabilir. Öte yandan, böylesi bir seçimi kendilerine bırakmak, hem özgüven kazanmalarının önünü açabilir hem de farklı seçenekleri tüm gerçeklikleriyle kavrayarak karar alma mekanizmalarını geliştirebilir.
Dijital Obezite featured
1 2025’in en çok kazandıran beş mesleği...
2025’in en çok kazandıran beş mesleği…
2 İş insanı İrfan Orakçıoğlu hayatını kaybetti
İş insanı İrfan Orakçıoğlu hayatını kaybetti
3 BYD Seal, reklamları "solladı"
BYD Seal, reklamları “solladı”
4 Ticaret Bakanlığı'ndan tüketici lehine adım: İade kargo ücreti satıcıya ait olacak
Ticaret Bakanlığı’ndan tüketici lehine adım: İade kargo ücreti satıcıya ait olacak
5 Ekonomide kuşak farkı: Gençler daha sert, daha temkinli!
Ekonomide kuşak farkı: Gençler daha sert, daha temkinli!
Güncel Haberler
Marketing Türkiye Haziran sayısında İtalyan rüzgarı...
Marketing Türkiye Haziran sayısında İtalyan rüzgarı…
Gizli müşteri uyarıyor: "Hizmet kalitesi eriyor, sadakat tehlikede!"
Gizli müşteri uyarıyor: “Hizmet kalitesi eriyor, sadakat tehlikede!”
TikTok'ta Morning Shed akımı: Güzellik için Hannibal Lecter'a dönüşmek...
TikTok’ta Morning Shed akımı: Güzellik için Hannibal Lecter’a dönüşmek…
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

"Peşin ödeme yapan" pazarlamacıların sayısı azalıyor!
Haberler
“Peşin ödeme yapan” pazarlamacıların sayısı azalıyor!
İrem Alimoğlu
1 hafta önce
Boykotun Tesla'ya faturası ağır oldu
Haberler
Boykotun Tesla’ya faturası ağır oldu
Nafizcan Önder
3 Nisan 2025
Ofislerin görünmez kahramanları: "Work Mom"lar...
Haberler
Ofislerin görünmez kahramanları: “Work Mom”lar…
Sena Tufan
20 Nisan 2025
Bundle kullanıcıları Marketing Türkiye okumayı seviyor!
Haberler
Bundle kullanıcıları Marketing Türkiye okumayı seviyor!
Sena Tufan
1 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.