Cannes Lions 2015 Güncesi – İkinci gün
Cannes Lions’da ana bölümün ikinci günü geride kalırken seminerlerden ve oturumlardan akılda kalanlar neler oldu, önümüzdeki yaratıcı endüstri döneminde neler göreceğiz ve elbette ödüllerden bize gelenler.
İkinci günün açılışı Pharrell Williams‘la oldu desek yeridir. ABD’li TV ve radyo sunucusu Ryan Seacrest‘in sunduğu ve Pharrell Williams’ın katıldığı oturumu izlemek isteyenler, saatler öncesinden uzun kuyruklar oluşturmaya başladı. Williams, genç kreatiflere öneriler ve tavsiyelerle başlayarak, müzik endüstrisi ve yaşlanma üzerine güzel bir konuşma yaptı. “Müzik her yerde bulunabilir ve bu çok güzel bir şey. Ancak bu, yaptığınız işte sadece sesten ibaretsiniz anlamına da gelmiyor. Bir bütünün en büyük parçası müzik olsa da karakteriniz ve niyetiniz de her zaman değerlendiriliyor” diyen Williams, niyetin müziğe yansıtılmasının ve müziğe anlam katılmasının önemini vurguladı. Yaratıcılığa odaklandığınız zaman ticari bir değeriniz de oluşmaya başlar ve niyetinize de bağlı olarak insanları kendi etrafınızda toplayabilirsiniz. Merak etmenin önemine de değinen Williams, 42 yaşında olmasına rağmen 27 yaşında gibi göstermesinin sebebini de meraklı bir yapısı olmasına bağladı.
Günün diğer dikkat çeken oturumunda ise Richard Edelman, dünyanın en bilinen şeflerinden biri olan Jamie Oliver‘ı konuk etti. ‘Innovation: When New Just Isn’t Enough‘ adlı oturumda Edelman açılış konuşmasını yaparken endüstrinin kulağına küpe olacak nasihatlerde bulundu. Müşterilerin yüzde 60’ının, pazarlamacıların ve reklamcıların kendilerini dinlemediğini düşündüğünü vurgulayan Edelman, inovasyonu insanların alışkanlıklarını ölçmek için kullandıklarını ancak insanlara ulaşmak için yapılanların hala yetersiz olduğunu belirtti. Dünyanın ve endüstrinin geldiği noktada öne çıkan yaratıcı bir iş olmak için üç aylık kampanyalardan ziyade insanları arkasına alıp ilerleyebilecek hareketler yaratmanın gerektiğinden bahseden Edelman, bunun için sektörün kendisini yenilemesi ve geliştirmesi gerektiğini sözlerine ekledi. “Kendimizi yenilerken daha samimi ve iyi olduğumuzun güvencesini müşterilerimize verdikten sonra onlara ilham verme misyonumuza geçmeliyiz” diyen Edelman, sözlerini inovasyonun önemini vurgulayarak bitirdi ve Jamie Oliver’ı sahneye davet etti. Jamie Oliver, insanlara ulaşmanın internet çağındaki yollarından bahsederken ilginç anekdotlarla farklı kitlelere farklı şekillerde nasıl hitap edilmesi gerektiğini belirtti. Katıldığı tüm etkinliklerde ve şovlarda kadınların kendisini takip ettiğini ve bu etkinliklerde çok az erkek gördüğünü söyleyen Oliver, YouTube kanalında ise ağırlığın erkek izleyicilerden oluştuğunu söyledi. YouTube kanalında daha sonuca yönelik ve kesin adımlar atarken şovlarında ise daha detaycı ve daha eğlenceli bir sunum yapması gerekliliğinden bahseden Oliver, tüm bunları deneyerek, yanılarak ve tekrar deneyerek başardığını sözlerine ekledi. Kariyerinin yüzde 40’ını hatalı tercihler yaparak geçirdiğinden bahseden Oliver, bunları hata olarak görmektense bir ar-ge çalışması olarak görmeyi tercih ettiğinden bahsetti. Para kazanmadan çok daha önemli bir para biriminin de izleyicileriyle kendi aralarında oluştuğunu söyleyen Oliver, bu yeni para biriminin güven ve duygusal bağlantı olduğunu belirtirken bu para biriminin değerini düşürecek hiçbir adım atmaması gerektiğini belirtti. Edelman’ın yönlendirmesiyle teknolojinin yemek ve sağlık sektöründe almaya başladığı rollere de değinen Oliver, akıllı cihazların ve sağlığımızı her an kontrol eden teknolojinin gerekliliğinden bahsetti. İnsanların bu konuda kuşkuya kapılmaması gerektiğini çünkü hali hazırda insanların sağlıksız ve dengesiz beslenerek vücutlarını deforme ettiklerini söyleyen Oliver, “Sağlığımızı takip edebileceğimiz cihazlarla çok daha sağlıklı bir yapıya kavuşmamız kaçınılmaz olur.” dedi. Oliver, yaratıcı endüstriye gözdağı vererek konuşmasını sonlandırdı: “Dürüst ve açık olun. Olmazsanız, sizden daha kalabalığız ve bunu size ödetiriz“
Bu yıl ilk kez verilen Glass Lion‘un jürisi, ilk kez basın karşısına çıkarak soruları yanıtladı. Jüri başkanı Cindy Gallop, ödül hakkında duyduğu heyecanı ve bu ödül kategorisinin yaratıcı endüstriyi taşıyacağı noktayı hayal ederken gözleri parlayarak hararetle ve coşkuyla konuşmasını yapıyor, tüm jüri üyeleri ve basın mensupları konuşmayı ayakta alkışlıyordu. Cindy Gallop ilk kez verilecek olan Glass Lion’un, yaratıcı endüstri olarak biraraya gelindiğinde toplumsal ayrımcılık, önyargı ve cinsiyetçilik konularında neler yapılabileceğinin çok ufak bir göstergesi olduğunu söyleyerek önümüzdeki yıllarda farkındalık arttırıcı çalışmaların daha fazla teşvik edilmesi gerektiği çağrısında bulundu. Detaylar burada.
Günün bir diğer önemli oturumunda Google yöneticileri Dave Drummond ve Victoria Grand, ‘IŞİD ile Seth Rogen’in buluştuğu yer‘ başlıklı bir konuşma yaptılar. İnterneti ve internetteki konuşma özgürlüğünü ülkelerin internet yasaklamalarından başlayarak YouTube’da yayınlanıp yayınlanmaması gereken içeriklerle ilgili nasıl bir etik çizgi izlemeleri gerektiğini açıklayan konuşmada Drummond, toplumsal olayların her zaman internette yayınlanması taraftarı olduklarını söyledi. IŞİD’in internetteki nefret söylemleriyle ilgili de yaratıcı endüstriye çağrı yapan Drummond, Google üzerinden nefret söylemi içeriklerini kaldırmanın hiçbir sorunu çözmeyeceğini, sadece daha kolay gözardı edilebileceğini belirtirken yaratıcı endüstrinin nefret söylemi karşıtı hareketler ve kampanyalar yaparak insanları bilinçlendirmeleri gerektiğini söyledi.
Günün sonundaki ödül töreni öncesi, tüm katılımcılar Cannes Connect Bar’a geçerek endüstriyi ve festivali değerlendirmeye aldı. Sohbet edebilme şansını bulduğumuz herkes aynı şeyi söylüyordu: “Bu sene, önceki festivallerden farklı bir hava var ve bu değişim, endüstriye de yansıyacak. Artık yaratıcı endüstrinin daha cesur ve toplumu bilinçlendirme misyonuna yardımcı olacağına inanıyoruz.”
Bir saatlik sohbet arası sonrasında geçilen ödül töreninde ise Türkiye için de yeni bir dönemin başladığının sinyalleri geliyordu. Lions Health’de shortlist’e kalan Dekatlon’dan Lions Innovation’da Start-up Academy’ye seçilen iki yerli girişime, Türkiye’nin yaratıcı endüstrisinin attığı doğru adımların ödüllerinin yakın olduğu resmen belli ediliyordu. Cannes Lions’un ilk gününde gelen bronz ve gümüş aslanlar da ikinci günde medya kategorisinde Y&R İstanbul Red Team’in alacağı Grand Prix ödülünü müjdeler nitelikteydi.
Ve elbette tebrikler Y&R İstanbul Red Team’e. Türkiye’ye ilk defa Grand Prix getiren ekip olmayı başardılar.
Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali’nin ikinci ödül töreni de yapıldı ve Türkiye iki günde; 1 altın, 1 gümüş, 12 bronz ve 1 de Grand Prix’ ödülü alarak kendi rekorunu kırdı. İkinci tören gecesinde açıklanan Medya, PR, Açıkhava ve Creative Effectiveness kategorilerinde Türkiye toplam 16 kez geçiyordu.
PR kategorisinde Samsung Duyan Eller projesiyle Leo Burnett İstanbul 1 Bronz kazanarak ikinci bronzunu elde etti. Açıkhava kategorisinde Türkiye 8 bronz alırken Y&R İstanbul Arçelik’in “Kendi kendini temizleyen fırın”ı iki Bronz Aslan aldı. Havas İstanbul da Durex’in “Uçak” ve “Tren” versiyonlarıyla birer Bronz aldı. Tribal Wolrdwide İstanbul, İş Bankası İnternet Şubesi için çalıştığı “Euro”, “Ruble” ve “Yen” versiyonlarıyla 3 bronz kazanırken, Concept de Şekerbank için yaptığı “Tweet Village” başlıklı çalışmayla Bronz Aslan’ın sahibi oldu.
Bu sene ilk kez verilen ve toplumsal cinsiyetçiliğe savaş açan Glass Lions’ın kazananı P&G India ve ‘Touch the Pickle’ isimli hareketle BBDO India Mumbai oldu.