Çalkantılı zamanlarda liderlerin önceliği ne olmalı?
2019’da uyuyakalan bir yönetici, gözlerini Kasım 2022’de açsaydı muhtemelen hala rüyada olduğunu düşünür, iş dünyasını tanıyamazdı… COVID-19 salgını, tabiri caizse kartları yeniden dağıttı, üstüne giderek artan enflasyon; kurallara bir şekil daha verdi. Kısacası aradan geçen yaklaşık üç yıllık zaman zarfında, iş dünyasını derinden sarsacak pek çok hadise yaşandı. Peki, böylesi kriz dönemlerinde CEO’ların önceliği ne olmalı? Yanıtlar dünya çapında yüzlerce CEO ile görüşen ve öne çıkan altı öncelik belirleyen McKinsey & Company’den geliyor…
Şirketiniz esnekliğe ne kadar dayanıklı?
Esneklik, hızla değişen günümüz dünyasında faaliyet gösteren şirketler için hayati bir kas olarak öne çıkıyor. Pandemi, şirketlerin çok daha hızlı hareket etmesini zaruri kıldı. Bugün ise enflasyona bağlı olarak tedarik zincirinin büyük ölçüde tükenmiş olması, esnekliğe bağlı olarak dayanıklılığın önemini artırıyor. Şirketlerin değişim hızlarını dayanıklılığı: finans, operasyon, teknoloji, organizasyon, iş modeli ve itibar gibi tüm alanlarda etkisini gösteriyor. Hal böyle olunca CEO’lar için günümüzün en önemli sorusu şu: Şirketiniz ne kadar dayanıklı?
Kırmızı göstergeler gözünüzü korkutmasın
İkinci öncelik ise cesaret. Göstergelerin kırmızı yanıp sönmeye başlamasıyla büyüme planlarını yeniden ölçeklendirmek, liderlere cazip gelebilir. Ancak “en iyi lider” ya da “şirket” olmak, olumlu gelişmeleri cesurca takip ederken olumsuz yönleri yönetme konusunda ihtiyatlı olmakla yakından ilişkili. Bu liderler gelecek ayı değil, önümüzdeki 10 yılı düşünüyor. Birçoğu fırsatları yeniden düşünüyor ve mevcut hareketlilik ışığında stratejik oyun tahtasını sıfırlıyor.
Yeşil teknolojilerin payı artacak
Tamamen farklı bir sektöre atılmak, günümüzün önde gelen CEO’larının yazdığı farklı bir başarı hikayesi. Üst düzey yöneticilerin yarısından fazlası iş kurmayı ilk üç öncelik arasında görüyor. Bunun için de işe çıtayı çok yükseğe koyarak başlıyorlar. Günümüzde yeni iş kurmak için en verimli zemin yeşil teknolojiler; McKinsey & Company’nin araştırmasına göre yeşil teknolojilerin değeri birkaç yıl içinde toplamda 12 trilyon dolara ulaşacak. CEO’ların, sermayenin kısıtlı olduğu bu zamanlarda, start-up’ların sahip olmadığı bir üstünlüğe sahip olduklarını hatırlamaları ve yeni işletmelere başarılı olmaları için destek olmaları gerekiyor.
Trendleri takip edin
Yeni bir iş kurmak, kaçınılmaz olarak yeni ve daha iyi teknoloji anlamına geliyor ki bu CEO’ların dördüncü önceliği de bu. Ayrıca bu öncelik dijital dönüşümlerinden maksimum değer elde etmek isteyen tüm şirketler için de geçerli. Liderler, ilham almak için teknoloji trendlerini takip ederek hareket etmeli.
Hedef sıfır emisyon olmalı
Beşinci CEO önceliği, net sıfır emisyona giden yolda gerçekçi hedefler belirmek. 2021 Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Konferansı’nda, iş dünyasının liderlerinin CO2 emisyonlarının yaklaşık yüzde 90’ını azaltmayı taahhüt ettikleri açıklandı. Sürdürülebilirlik; ekonomik rekabet, satın alınabilirlik ve ulusal güvenlik hedefleriyle daha önce hiç olmadığı kadar iç içe geçti.
Ofislere bir anda dönmek çalışanı mutlu etmiyor
Altıncı öncelik ise elbette çalışan deneyimi… Liderlerin çalışanlarıyla yeniden ilişki kurması, yeni fikirler üzerinde kafa yormak için ofisin elverişli bir alana nasıl dönüşeceği üzerine düşünmesi gerekiyor. Çünkü hibrit çalışma modelinden ofislere bir anda yapılan dönüş, çalışanları işten uzaklaştırabildiği gibi verimliliği de azaltabilir. Ofiste iki gün geçirme zorunluluğu, yeni teşvikler olmadan çalışanları mutlu etmiyor.