Çalışan kadınların yüzde 97’si internete cep telefonundan bağlanıyor
Dijital dünyada kadınların tercihleri ve alışkanlıkları birçok firmaya rehber olabiliyor. İnterneti çok aktif kullanan kadınların dijitaldeki durumunu 8 Mart Dünya Kadınlar Günü için BAREM inceledi.
Araştırma, internet ve cep telefonu kullanan, 25-55 yaşları arasında, beyaz (125) ve mavi yakalı (126), toplam 251 çalışan kadın ile CATI (Bilgisayar Destekli Telefon Görüşmesi) yöntemiyle yapıldı.
Görüşülen kadınların üçte ikisi üniversite ve üzeri eğitimli, yüzde 61’i 25-34 yaş grubunda ve üçte biri İstanbul’da yaşıyor.
Çalışan kadınların yüzde 97’si internete cep telefonundan bağlanıyor. İnternete bağlandıkları diğer araçlar ise yüzde 65 ile bilgisayar ve yüzde 20 ile tablet.
İnternet kadınlar için daha çok eğlenme aracı
Araştırmada kadınların yüzde 42’si interneti öncelikle eğlenmek için kullanıyor. Eğlenmeyi, yüzde 33 ile öğrenme, yüzde 19 ile çalışma takip ediyor. İlginç bir bulgu: Beyaz yakalı çalışan kadınlar interneti eğlence amaçlı daha çok kullanıyor yüzde 50, 25-34 yaş arası beyaz yakalı kadınlar ise eğlence için kullanımın yüzde 56 en yüksek olduğu grup.
Kadınların en çok zaman harcadıkları mecralar sosyal ağlar yüzde 83. İnternette zaman geçirilen diğer yerler ise; haber siteleri yüzde 41, alışveriş siteleri yüzde 35 ve video/ TV siteleri yüzde 30.
Kadınlar sosyal mecralardan en çok Facebook’u kullanıyor
Sosyal ağların ön planda olanları Facebook yüzde 90, Instagram yüzde 58 ve Twitter yüzde 29 iken iş dünyasının sosyal ağı olan LinkedIn’de zaman geçirenlerin oranı 3.
35 yaş ve üzeri grupta yüzde 6, özellikle de beyaz yakalılarda yüzde 8 ve eğitimli kesimde biraz artan bu oran, LinkedIn’in iş değiştirme mecrası olmaktan bilgi paylaşım ağı olmaya dönüştüğünü gösteriyor. Facebook her grupta popüler iken, twitter 35 yaş ve üzeri eğitimli kesimde, instagram ise eğitimli gençler (25-34 yaş) arasında daha çok takip ediliyor. Haber sitelerinde zaman geçirenler için öncelikli adresler %27 ile Hürriyet, yüzde 24 ile de Habertürk. Online alışveriş sitelerinde en fazla zaman harcayan grup 35 yaş ve üzerindeki beyaz yakalı kadınlar yüzde 42. Video/ TV siteleri arasında YouTube yüzde 95 açık ara lider.
Akıllı telefonlarda hangi markalar tercih ediliyor?
Çalışan kadınların kullandıkları akıllı telefon markaları sırasıyla Samsung yüzde49, iPhone yüzde 21, LG yüzde 10 ve HTC yüzde 5. Beyaz yakalı çalışanlar arasında iPhone yüzde 29, mavi yakalılar arasında ise Samsung yüzde 56 daha çok kullanıyor. En yüksek iphone sahipliği 25-35 yaş grubu beyaz yakalılarda yüzde 33.
Akıllı telefon uygulamalarında en çok sosyal ağlar kullanılıyor
Popüler siteler gibi akıllı telefonlarda da en çok kullanılan uygulamalar sosyal ağlar yüzde 85. Banka yüzde 35 ve oyun yüzde 29 uygulamaları da oldukça yaygın. Akıllı telefon uygulamaları alanında lider bankalar Garanti yüzde 39, Yapı Kredi yüzde 33 ve T. İş Bankası yüzde 28. Oyunlarda ise Candy Crush efsanesi yüzde 16 tavla, okey gibi geleneksel oyunların yüzde 47 yanında sönük kalıyor.
Çalışan kadınlar alışverişte interneti tercih ediyor
Araştırmaya katılan çalışan kadınların çoğu yüzde 68 daha önce internetten alışveriş yaptığını söylerken, bu oran beyaz ve mavi yaka çalışanlarda aynı. 25-34 yaş grubundaki çalışan kadınlar yüzde 72 internetten daha çok alışveriş yapıyor. İnternetten alışveriş yapan kadınların ortalama olarak internetten ayda bir ve daha sık alışveriş edenlerin oranı yüzde 36. Son bir hafta içinde, çalışan kadınların yüzde 15’i, son bir ay içinde ise yüzde 42’si internetten alışveriş yaptığını söylüyor. Çalışan kadınların yüzde 37’si internetten en çok kendileri için giyim eşyası alırken kadınların olmazsa olmazı ayakkabı ve çanta alanların oranı ise yüzde 19. Ev – yaşam yüzde 11, kozmetik – kişisel bakım yüzde 9 , hobi – kitap, müzik yüzde 8 ve çocuk giyim yüzde 7 internetten satın alınan diğer ürün grupları.
Kadınların tercih ettiği teknolojik cihazlarda televizyon ve bilgisayar rekabette
Araştırmada cep telefonu sahipleriyle görüşüldüğü için herkesin cep telefonu var. Diğer teknolojik cihazların kullanma oranları ise şu şekilde: Televizyon yüzde 82, bilgisayar yüzde 80, tablet yüzde 37. Bu cihazlar arasında en sık değiştirilen cep telefonu. 2-3 yılda bir cep telefonunu değiştirenlerin oranı yüzde 71. TV ise en seyrek değiştirilen cihazlar arasında yer alıyor. TV’sini 5 yılda birden daha seyrek değiştirenlerin oranı yüzde 78.
Teknolojik cihaz satın alırken dikkat edilen kriterler üründen ürüne fazla değişmiyor. Cep telefonu yüzde 35, tablet yüzde 38 ve bilgisayar yüzde 42 için performans önde gelirken, TV için öncelikle ürün kalitesi yüzde 34 aranıyor. Bu ürünlerde fiyatın ilk söylenen kriterler arasında ürüne göre ancak üçüncü ya da dördüncü sırada olması önemli bir bulgu. Uygun fiyat cep telefonu için yüzde 10 ile 4., tablet için yüzde 15 ile 3., bilgisayar için yüzde 8 ile 4. ve televizyon için yüzde 9 ile 4. kriter.
En beğenilen teknolojik ürün markaları
Samsung yüzde 40 ve Apple yüzde 29 en beğenilen teknoloji firmaları, cep telefonu sahipliğine benzer bir durum söz konusu. Beyaz yakalılarda Apple (%38) öne çıkıyor.
Teknoloji harcamalarının üçte biri internetten
Görüşülen kadınların son bir yılda yaptıkları teknoloji harcamaları ortalamada 2136 TL iken bunun üçte birinden fazlası ,743 TL, internet üzerinden yapıldı.