BiTaksi ve UBER’e rakip: İTaksi

Yol kenarından taksi çevirme dönemi tarihe karışabilir. İBB’nin “Akıllı Şehir” konseptine uygun olarak geliştirilen İTaksi projesi BiTaksi ve UBER gibi araç paylaşım uygulamalarına rakip olacak.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin İTaksi uygulaması hayata geçirildi. İBB’nin “Akıllı Şehir” konseptine uygun olarak hazırladığı proje çerçevesinde İstanbul’da ticari taksiler İTaksi uygulamasına entegre ediliyor. İTaksi sistemine kayıt olan araçlar bir merkezden takip edilecek.

Taksi çağırmak isteyen müşteriler çağrı merkezini arayarak ya da iTaksi mobil uygulamasıyla istediği türde aracı çağırabiliyor. Ödemeler diğer örneklerinde olduğu gibi kredi kartıyla yapılabiliyor. İBB tarafından denetlenen taksilerde ayrıca İstanbul Kart ile ödeme seçeneği de mevcut. Bu da öğrenciler ya da çeşitli meslek erbaplarına avantaj sağlıyor.

Yeni projenin en önemli özelliklerinden biri yolcuların ve sürücülerin güvenliğini sağlaması. Sürücüler kendilerine özel hazırlanan kartlarını taksiye bağlanan donanıma okutmak zorunda. Yolcular takside yer alan ekranda sürücünün adını ve fotoğrafını görebiliyor.itaksi-cctv

İTaksi projesi dahilinde ayrıca tüm taksilere güvenlik kamerası bağlanıyor. Ses kayıt etmeyecek yeni sistem güvenlik sebebiyle kriptolu yayın yapacak ve görüntülere şoför tarafından erişilemeyecek.

UKOME’nin kararı doğrultusunda uygulanacak olan farklı konfor ve ücretteki turkuaz taksi uygulaması, İTaksi kapsamına da alınıyor. Sistemde hem standart tarifeli sarı taksiler hem de turkuaz, siyah taksiler ve deniz taksiler yer alıyor.

Uygulama kapsamında İstanbul’daki ticari taksilere kamera ve panik butonu takıldı. İBB’ye göre 17.395 taksinin sisteme kaydolması hedefleniyor.

Mayıs ayında Haliç Kongre Merkezi’nde yapılan İTaksi lansmanında konuşan İBB Genel Sekreteri Hayri Baraçlı, projenin taksilerin yollarda boş dolaşmasını önleyerek zaman ve enerji tasarrufu sağlayacağını ve vatandaş memnuniyetini en üst düzeye çıkaracağını söyledi.

Hayri Baraçlı, “İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak ilklere imza atmak bizim işimiz. Akıllı şehir uygulamalarıyla ilgili birçok projemiz var. Taksiciler odamız taksici esnafıyla beraber yaptığımız çalıştaylarda belirlediğimiz en kullanılabilir projeyi hayata geçiriyoruz. İlk etapta 4 bin takside uygulanacak bu çalışmada tüm istek ve arzuları dikkate aldık. Vatandaşımızın taksi ihtiyacını daha hızlı bir şekilde karşılayabilecek, yollarda boşta giden taksi sayısını azaltabilecek taksilerin etkin ve verimli kullanımını ortaya çıkaracak ve şoför arkadaşlarımızın hizmet kalitesini artıracak bir çalışmayı hayata geçiriyoruz” diye konuştu.

Taksilerin bir merkezden takibinin ve kontrolünün yapılacağı sistemin kalitesinin teknolojik imkanlarla ölçülebilir olmasının da çok önemli olduğunu dile getiren Baraçlı ayrıca şunları söyledi;

“İTaksi ile vatandaşımızın anında en yakın boş bir taksiye ulaşabilmesini sağlamış oluyoruz. Ülkemiz yılda 60 milyar lira üzerinde enerji ithalatı gerçekleştiriyor. Yollarda boş gezen araçların sayısını azaltarak hem enerji tasarrufu sağlayacağız. Hem trafiği rahatlatacağız hem de İstanbul ulaşımını kolay erişilebilir kılacağız. Bu çalışmanın en önemli özelliği yerli ve milli bir yazılım olmasıdır. Bu ülkemiz açısından çok önemli.”

Son zamanlarda araç paylaşım uygulamalarında meydana gelen krizler sektörde yeni bir oyuncuya ihtiyaç doğurmuştu. Özellikle UBER’in sürücülerinde global anlamda meydana gelen skandallar CEO Travis Kalanick’in istifasına yol açtı.

 

İLGİLİ HABERLER