
Bilinçaltına yönelik reklam yapılamayacak!
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, reklam ve satışlarda yeni düzenlemeye gitti. Düzenleme kapsamında doktorlar artık diş fırçası tanıtımı gibi reklamlarda oynayamacak. Düzenlemede bilinçaltına yönelik reklamın önü kesilirken, gurmelerin mekan tarifi yapması, reklamlardaki altyazıların hızla akması gibi başlıklar da değiştirilecek.
Bakanlığın hazırladığı “Ticari Reklamlar ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmelik Taslağı” na göre öngörülen düzenlemelerden bazıları şöyle:
– İzleyenlerin fark edemeyeceği biçimde bilinçaltında algılanan reklamlar yapılamayacak.
– Reklamcılık sektörü için ‘ortalama tüketici’ kavramı getirilecek. Reklamlar, ortalama tüketicinin algı düzeyinde olacak ve tüketiciyi yanıltmayacak.
– Reklamı yapılan malın içeriğinde, toplumun genel dini hassasiyetlerine aykırı bir bileşen varsa, bu durum reklamda açıkça belirtilecek.
– Bilhassa tele-alışveriş kanallarında uygulanan “tek seferlik fiyat”, “sadece şimdi”, “son 5 ürün” gibi vatandaşı zorla satın almaya yönlendiren ifadeler kullanılamayacak.
– Reklamlarda doktor, diş hekimi gibi uzmanlar, bir ürün ve hizmete yönelik sağlık beyanında bulunan tanıtımlar yapamayacak.
– ‘Yüzde 70’e varan indirim’ gibi tüketiciyi yanıltıcı kampanyalar yapılamayacak.
– Reklamlardaki dipnot ve altyazılar, daha yavaş geçecek. Altyazılar, kelime başına 0.25 saniye ekranda kalacak ve saniye başına 4 kelime akacak.
– Gurme programlarında görülen, bir ürünün denenerek anlatıldığı yayınlarda, isim, marka, logo ya da diğer ayırt edici tariflere yer verilemeyecek.
– Bankaların vadeli hesaplara yönelik reklamlarında, faiz tutarı ve vade sonunda elde edilecek toplam tutar net olarak verilecek.