28 Aralık Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Beni sudan geçirme diyen borcam konuştu! “Beni dinleyen pek olmadı”
Haberler

Beni sudan geçirme diyen borcam konuştu! “Beni dinleyen pek olmadı”

Gözde Aytulun
25 Kasım 2021
3 dk okuma
şöhret
Uzman Sosyal Psikolog Gözde Aytulun

Özellikle pandemiden sonra tüm dünyada daha da önemli hale gelen bilinçli tüketim, pazarlama dünyasını derinden ve hızlı bir şekilde etkilerken, Türkiye’deki tüketim alışkanlıklarının duyarlılığına bir göz atalım istedik. Yakın geleceğin pazarlama stratejilerinde en öncelikli konuma geleceği öngörülen sürdürülebilirlik konusu; Türkiye’de de şekillenmeye, ilerlemeye devam ediyor. Peki ama tüketiciler kendine “Ben nerede yanlış yaptım?” diye soruyor mu? Markalar yeterince elini taşın altına koyuyor mu? Hepsinin cevabı yazımızda.

Veriler diyor ki..

Artık markaların popülaritesinden çok insanlığa sunduğu hizmet, yani tüketicilerin o markada bulduğu anlam önem teşkil ediyor. Bu durumla paralel biçimde adını daha da sık duymaya başladığımız sürdürülebilirlik, üretim ve tüketimde sorumluluk/etik gibi konular pazarlamanın başat konuları arasında yer alıyor. Özellikle Covid-19’un tüm dünyada etkisini göstermeye başlamasıyla insanlar -özellikle de genç nesil- kendi sağlığı ve iyiliğinden çok dünyanın iyiliğini daha çok önemsemeye başladı.

Global çapta yapılan araştırmaların hemen hepsi, sürdürülebilirlik özelliği öne çıkarılarak satışa sunulan ürünlerin giderek daha fazla rağbet gördüğüne dair de kanıtlar içeriyor. Örneğin; NYU Stern’s Center for Sustainable Business’ın 2019 yılı araştırmasında; sürdürülebilir olarak pazarlanan ürünlerin olmayanlardan 5.6 kat daha hızlı büyüdüğü görüldü. Özellikle Y ve Z kuşakları, tüketim tercihlerinde sorumlu/sürdürülebilir üretim yapan markaları daha fazla tercih eder oldu. Öyle ki tüketicilerin satın alma kararında o ürünün paketlenmesi, verdiği mesaj, ürünün kullanılarak doğada kurtardığı kaynaklar ve geri dönüştürülebilir özelliklere sahip olması gibi özellikler hiç olmadığı kadar ön planda.

PWC’nin 2021 yılında yaptığı Tüketici İçgörüleri Araştırması Türkiye bulguları da benzer sonuçları içeriyor. Araştırmaya göre; tüketicilerin giderek daha fazla sorumlu/etik üretim yapan markalara yönelmesi, kendi değerleriyle uyumlu markalara yönelme eğilimini artıracak, bu durum da sosyal bilinç sahibi tüketiciliğin artışını beraberinde getirecek.

Yine aynı araştırmada önemli bir bulgu da; tüketicilerin yüzde 56’sı gibi çok büyük bir çoğunluğunun sürdürülebilirlik için en büyük sorumluluğun kamu kurum ve kuruluşlarına ait olduğunu belirtmesi. İkinci sırada yüzde 14 gibi düşük bir oranla “tüketici olarak ben” geliyor. Bu veri de bize şunu sorduruyor: “Tüketici olarak kendimize düşen sorumluluğu yerine getiriyor muyuz?”

Her şeyi devletten mi bekliyoruz?

Bu noktada tüketici olarak bizlerin üzerine düşen sorumlulukları hafife almaya daha meyilli olduğumuz, “Ben tek başına ne yapabilirim, neyi değiştirebilirim ki?” düşüncesine sığındığımız, sorumluluğun çoğunu kurumlara yüklediğimiz bir gerçek olarak karşımıza çıkıyor. Bu nedenle de alışveriş yaparken duyarlı, kendi yaşantımızda kaynakların tüketimi ile ilgili daha az duyarlıyız. Bunun en önemli örneklerinden bir tanesi Fairy’nin “bulaşık yıkama alışkanlıkları” konulu araştırmasının sonuçları. Veriler; deterjanların çevre üzerindeki etkileri konusunda endişeli olduğunu vurgulayan tüketicilerin oranının yüzde 22’ye ulaştığını ve su ve enerji tasarrufu, çevresel sorumluluk, plastiğin makul kullanılması konusunda Türkiye’deki tüketicilerin yüksek düzeyde hassas olduklarını gösteriyor. Ancak; pratikte bunu uygulamaya geçirenlerin sayısı oldukça az. Türkiye birçok ülke arasında ön yıkama yapma oranında yüzde 71 ile başı çekiyor.

Sözde değil özde bilinç

Sürdürülebilirlik neden yaşam pratiklerimize ve dolayısıyla sorumlu tüketime yeteri kadar yansımıyor? Bunun en öncelikli nedeni ekonomik etkenler olacaktır. Tüketicilerin maddi anlamda yetersizlikler yaşadığı ve kendisine en kolay, en hızlı gelen yolları tercih ettiği bir dönemden geçiyoruz. Bu anlamda toplumsal farkındalık yaratmak için öncelikle bu engelin aşılması gerektiği ortada. Çoğu “sürdürülebilir” ürünün diğer ürünlerden çok daha yüksek fiyata satıldığı bir gerçek. Bu noktada insanlar da bütçelerini düşünmek zorunda kalıp bu ürünleri tercih etmiyor ya da daha az tercih ediyor. Üstelik bu maddi yetersizlik onların dünyaya katkı konusuna öncelik vermelerini de engelliyor. Dolayısıyla bilincin tek taraflı değil; tüketim-tedarik-satış sarmalının her bir öğesinde gerçekleşmesi gerektiğini söylemek yanlış olmaz. Bu da bize herkesin elini taşın altına koyduğu bir düzenin gerekliliğini açıkça gösteriyor.

Kâr değil, değer!

Fairy’nin Boşa Harcama projesi; markaların tüketicilere farkındalık kazandırması yönündeki en güzel örneklerden bir tanesi. Proje tam da Türkiye’nin yüzde 71 oranla en çok ön yıkama yapan ülke olmasından hareketle; marka ile uyumlu bir şekilde sudan tasarrufla başladığı yolculuğa Fairy Boşa Harcama Komitesi ve onların farklı kampanyaları ile devam ediyor. Komite; sürdürülebilirlik ve çevre konularında bilinç ve farkındalık yaratmak yönünde önemli çalışmalar yaparak ülkemizin ve dünyamızın kaynaklarını koruyan çözüm ve seçenekler sunuyor.

Bu projeden yola çıkarak; markaların kendi ürünleri ve hedef kitleleriyle uyumlu sosyal sorumluluk kampanyalarını harekete geçirmeleri, bunu da uzun bir sürece yaymaları önem teşkil ediyor. Düşüncelerin davranışa yansımasının zaman aldığı gerçeğinden hareketle, bu tür kampanyaların uzun soluklu olmasının yaratacağı olumlu etkiler çok daha kalıcı olacaktır. Ek olarak; markaların sorumlu tüketim konusunda kâra daha az odaklanarak sürdürülebilir ürünlerin fiyatlarını buna göre belirlemesi de yine markaların atacakları en önemli adımlardan biri olarak göze çarpıyor.

Dolayısıyla; çağın etkileşim çağı olduğu gerçeğiyle; tüketicilerle sorumlu tüketim buluşmaları yapan, farklı gönüllülük projeleri ile görünürlük sağlayan, bu konuda etkinlikler düzenleyen, webinar’lar ve canlı yayınlarla sürdürülebilirliği hayatımıza nasıl entegre edeceğimizi etkileşimli bir şekilde aktaran ve böylece “kâr değil değer” diyen markalar orta ve uzun vadede kalıcılıklarına kalıcılık katacaktır.

featured insights
1 Yapay zeka nedeniyle işten çıkarma yapan şirketler belli oldu!
Yapay zeka nedeniyle işten çıkarma yapan şirketler belli oldu!
2 Bir metnin yapay zeka tarafından yazıldığı nasıl anlaşılır?
Bir metnin yapay zeka tarafından yazıldığı nasıl anlaşılır?
3 The One Awards'da ilk 3'e kalan markalar belli oldu!
The One Awards’da ilk 3’e kalan markalar belli oldu!
4 ŞOK Market, Dünya Trip Atma Günü'nü "Peki" ile kutladı
ŞOK Market, Dünya Trip Atma Günü’nü “Peki” ile kutladı
5 Bvlgari Türkiye’nin yeni marka elçisi Afra Saraçoğlu oldu...
Bvlgari Türkiye’nin yeni marka elçisi Afra Saraçoğlu oldu…
Güncel Haberler
Yapay zeka mobil uygulama pazarını yeniden şekillendiriyor!
Yapay zeka mobil uygulama pazarını yeniden şekillendiriyor!
Türkiye’de markalar Apple Haritalar reklamlarına hazır mı?
Türkiye’de markalar Apple Haritalar reklamlarına hazır mı?
Levent Gültekin: "Kutuplaşma, gazeteciliği boğuyor!"
Levent Gültekin: “Kutuplaşma, gazeteciliği boğuyor!”
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

2026'da başarılı olmak isteyen pazarlamacılar için 4 kritik tavsiye...
Haberler
2026’da başarılı olmak isteyen pazarlamacılar için 4 kritik tavsiye…
Nafizcan Önder
2 hafta önce
Sinan Öncel yeniden BMD Başkanı seçildi
Haberler
Sinan Öncel yeniden BMD Başkanı seçildi
Marketing Türkiye
23 Ekim 2025
Heinz modaya ketçap sıktı
Haberler
Heinz modaya ketçap sıktı
Nafizcan Önder
9 Ekim 2025
Kablolu kulaklıklar geri döndü!
Haberler
Kablolu kulaklıklar geri döndü!
Sena Tufan
5 Ekim 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.