Bakanlık sigaraya yasak dedi, tüketici ne tepki verdi?
11 Şubatta “Ticaret Bakanlığı’nın yeni taslağı perakende ticaretindeki dengeleri değiştiriyor. Taslağa göre artık AVM ve zincir gıda marketlerinde sigara, elektronik ürünler ve cep telefonu satılamayacak. Ayrıca bu marketlere Pazar günleri 11:00’den önce dükkan açmak da yasak.” haberini yayınlamış, ardına MOBİSAD’tan “yasakları getiren yeni taslağı destekliyoruz” açıklaması gelmişti.
Marketing Türkiye sosyal medya ve programatik tabanlı dataya özgün bir yazılımla ulaşarak sorular soran Bolt Insight ile tasarıdaki yasakların tüketici tarafında nasıl karşılık bulduğuna ilişkin bir anket yaptı. Bolt Insight’ın sorularına 200 kişi yanıt vermiş.
Haberi olan kadar duymayanlar da var!
Haberi duydunuz mu sorusuna gelen yanıt tüketicilerin henüz tam haberdar olmadığını gösteriyor. Bu bağlamda verilerin bu yüzde 50’lik taban baz alınarak değerlendirilmeli.
“Tüketicinin habere yaklaşımı nedir?” sorusuna “hoşnudum” yanıtını verenler yüzde 58 ile epey yüksek. Kararsızları da dağıtırsak tüketici cihaz ve sigaranın yeni tasarıya göre satış yerlerinin kısıtlanmasını istiyor.
Oranlara bakınca yanıtların daha çok küçük esnaftan geldiğini düşünmek mümkün. Kendini desteklenmiş, huzurlu, rahatlamış, güvende ve neşeli hissediyor ankete katılanlar. Hepsi olumlu birden fazla hissiyatı bir anda duyanları da oranlarda görebilirsiniz.
Halkımızın bu kararı desteklediğini söyleyip geçelim.
“Bu karar küçük esnafı destekler mi?” sorusunun olumlu yöndeki oranı oldukça yüksek. Bu da küçük esnafın desteklenmesi konusunda tüketicinin yaklaşımını ve hem de küçük esnafın sıkıntıda olduğunu gösteriyor. Yanıtı küçük esnafın vermediğini, esnafın halini görenlerin verdiğini kabul dahi etsek, belli ki ekonominin küçük birimleri için sahiden tehlike çanları çalıyor.