15 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
"Arketipler" hala anlamlı mı?
Haberler

“Arketipler” hala anlamlı mı?

Akan Abdula - Özge Sargın
21 Ağustos 2023
2 dk okuma
Eşitliğin yasını tutmak, tüketici davranışını nasıl etkiliyor?

On yıllardır marka konumlandırma stratejisi inşa edilirken, ses tonu ve görsel dili tanımlamak için arketipler kullanılıyor. Bazı strateji ekolleri iki arketipi savunuyor, bazıları tek arketipin daha sağlıklı olacağını iddia ediyor. Kolaylıkla çok soyutlaşabilen marka stratejisi evreninde herkesin arketip yaklaşımı farklı gibi görünüyor.

Tam olarak bu nedenle Imperial College London’ın arketiplerin tüketici-marka ilişkisindeki değişen rolüne dair yaptığı araştırma çok değerli içgörüler barındırıyor. Çalışma, 2.400’den fazla marka analizini kapsıyor ve güçlü markaların yalnızca bir değil, aynı anda birden fazla arketipi kullanma eğiliminde olduğunu sonunda netleştiriyor.

İkiden fazla arketip sahiplenmek markaları “şizofren” yapar mı?

Daha önceleri çok duyduğumuz, iki veya ikiden fazla arketip sahiplenmenin markaları “şizofrenik” yaptığına dair yorumların bu araştırmayla birlikte çürüdüğünü söyleyebiliriz. Tüketicilerin karar verme yolculuğu daha sofistike ve temas noktaları daha kapsamlı hale geldikçe, tek boyutlu markalar da eskimiş oluyor.

Kreatif yarışmalarda her şeyin birer mecraya dönüşebildiğini tekrar tekrar görüyoruz, bu durumda temas noktaları da hayatın tümünü kapsamaya başlıyor. Bu nedenle, markaların hayatın her anında ve her yerde aynı şekilde görünüp, konuşmasını da artık bekleyemeyiz. Yalnızca tek arketip sahiplenen markalar zamanla o kadar azalmış ki araştırmada incelenen markaların sadece yüzde 2’si bu denli tek yönlü.

Bu tek yönlülük yerine tüketiciler, markalarla ilişki kurarken bir insanmış gibi çok boyutlu, değerleri, hedefleri, zayıf noktaları, nefretleri ve sevgileri olan çok boyutlu bir varlıkla karşılaşmak istiyorlar.

Örneğin, Nike, genellikle “Kahraman” arketipine odaklanıyor gibi görünse de araştırma hikaye anlatımının çok daha derinlikli olduğunu gösteriyor. Öncelikle, marka hikayesini daha çekici hale getirmek için “Just do it” derken Nike, marka yerine tüketiciyi kahraman pozisyonuna koyuyor.

Buna ek olarak, Kahraman arketipinin potansiyel karanlık yönü olan kibiri dengelemek için marka hikayesine “Asi” arketipi dahil olmak üzere bir sürü farklı arketip de dahil ediyor. Örneğin, Nike’ın sosyal aktivizmiyle bilinen eski bir Amerikan futbolu oyun kurucusu olan Colin Kaepernick ile ilişkisi, “Asi” arketipini temsil ediyor.

Kaosu yönetebilen markalara ihtiyaç var

Birkaç yıl önce, Kaepernick, NFL maçlarının öncesinde ulusal marş sırasında ırk adaletsizliği ve polis şiddetine karşı barışçıl bir protesto olarak diz çökerek dikkat çekmişti. Daha sonra, Nike, “Just Do It” sloganlarının 30. yıl dönümünü kutlamak için yüksek profilli bir iletişim kampanyasında Kaepernick’i konu edindi. Kampanyanın metni, “Bir şeye inan. Her ne pahasına olursa olsun.” şeklindeydi. Bu “Asi” adım, Nike’ın Kaepernick’in aktivizmini desteklemesi nedeniyle uluslararası çapta çok sayıda ödül aldı. Bu sayede, marka hikayesinin eşsizliği ve ayırt ediciliği de pekiştirilmiş oldu.

Günümüzde tüketicilerin karmaşık hayatlarına uyum sağlayan marka arayışı, markaların da çok boyutlu kimlikler sergilemelerini gerektiriyor. Nike gibi güçlü markaların başarısı da birden fazla arketipin uyumlu bir şekilde kullanılmasından geliyor. Belirsizliğin değişmeyen tek şey olduğu 2020’lerde, belki de muntazam ve sistematik stratejik kurguların ötesinde; kaosu tanıyıp yöneten, hayat kadar karmaşık haritalara ihtiyacımız var.

Eşitliğin yasını tutmak, tüketici davranışını nasıl etkiliyor?

featured
1 Yapay zeka Grok'a erişim engeli getirildi
Yapay zeka Grok’a erişim engeli getirildi
2 Ekonomik tsunami tüketiciyi nasıl etkiliyor?
Ekonomik tsunami tüketiciyi nasıl etkiliyor?
3 Yazlıklara talep yok, kapanın değil satanın elinde kalıyor
Yazlıklara talep yok, kapanın değil satanın elinde kalıyor
4 Hakkında soruşturma başlatılan Spotify, Türkiye'den çekilmeyi değerlendiriyor
Hakkında soruşturma başlatılan Spotify, Türkiye’den çekilmeyi değerlendiriyor
5 Temsiliyet önemlidir: Barbie, tip 1 diyabetli ilk bebeğini piyasaya sürdü
Temsiliyet önemlidir: Barbie, tip 1 diyabetli ilk bebeğini piyasaya sürdü
Güncel Haberler
İyi ama eksik
İyi ama eksik
Otomobil ilanlarında dönüşüm: Genç, benzinli ve otomatik araçlar öne çıkıyor
Otomobil ilanlarında dönüşüm: Genç, benzinli ve otomatik araçlar öne çıkıyor
Yapay zeka terapist mi, tehlike mi?
Yapay zeka terapist mi, tehlike mi?
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

ChatGPT'nin haber sitelerine yönlendirdiği trafik bu yıl ikiye katlandı!
Haberler
ChatGPT’nin haber sitelerine yönlendirdiği trafik bu yıl ikiye katlandı!
Sena Tufan
22 Mayıs 2025
Epica Awards bu yılın Jüri Başkanını açıkladı...
Haberler
Epica Awards bu yılın Jüri Başkanını açıkladı…
Sena Tufan
2 hafta önce
YouTube Rating Report: En sevilen "lezzet avcıları"
Haberler
YouTube Rating Report: En sevilen “lezzet avcıları”
Nafizcan Önder
11 Haziran 2025
İş insanı İrfan Orakçıoğlu hayatını kaybetti
Haberler
İş insanı İrfan Orakçıoğlu hayatını kaybetti
Marketing Türkiye
26 Mayıs 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.