31 Ekim Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Narsist insanların kariyer hayatı ve onlarla baş etme
Araştırma

Narsistler kariyer basamaklarını nasıl tırmanır?

Gizem Yıldız
31 Ekim 2021
3 dk okuma

Yeni araştırmalar gösteriyor ki, ileri derecede narsist olan insanlar daha hızlı terfi ediyor. Peki ama neden?

Bugüne kadar narsist bir CEO’nun tehlikeleri üzerine çok fazla yazı kaleme alındı. Şirket genelinde, iş birliğini ve bütünlüğü azaltan bireyselci bir kültür aşılama eğiliminde oldukları; bir şirketin uzun vadeli dayanıklılığını zayıflatabilecek aceleci ve riskli kararlar aldıkları söyleniyor. Hatta bazı yönetim bilimcileri, 2001’de Enron’un düşüşünde olduğu gibi, narsisizmin tüm şirketleri çökertebileceğine dair spekülasyonlar bile yaptılar.

Narsist liderlikle ilgili ciddi endişelere rağmen, bu benmerkezci ve kendine aşırı güvenen insanların güçlü konumlara nasıl ulaştıkları konusunda çok az şey biliniyor. Buradan yola çıkan İtalyan araştırmacılar tarafından hazırlanan yeni bir makale, bilgimizdeki bu boşluğu kapatmaya çalışıyor.

Yıldızlar nasıl doğar?

Narsistlerin meslektaşlarından daha hızlı yükselebileceklerine işaret eden birçok sağlam neden var. Narsistler özellikle kendilerini tanıtmada ve başarılarını öne çıkarmada doğuştan yetenekliler. Fakat 2017’de yapılan bir araştırma, narsistlerin kendi performanslarına ilişkin yüksek değerlendirmelerinin, gerçek başarılarının nesnel ölçümleriyle eşleşmediğini gösteriyor.

Kendilerine ilişkin şişirilmiş görüşleri sayesinde, narsistler gelecek için daha iddialı planlar sunabilir; bu planlar sonunda en üst pozisyona ulaşana kadar patronlarını veya işe alım panellerini etkileyebilir.

Free University of Bozen-Bolzano’da Yardımcı Doçent olan Paola Rovelli ve Milan Politeknik Üniversitesi’nde doktora öğrencisi olan Camilla Curnis konuyu araştırmak için 200 İtalyan CEO’dan kişilik envanteri formunu doldurmalarını istedi. Formda yer alan her sorunun seçenekleri arasında diğerlerinden çok daha iddialı bir seçenek yer aldı. Bir kişinin bu çok iddialı olan seçeneği kaç kez işaretlediğinden yola çıkılarak bir NPI (kişisel özellik) puanına ulaşıldı.

Rovelli ve Curnis, bu puanları, özgeçmişlerinden alınan verilerle (eğitimleri, mesleki deneyimleri, kuruluşlarındaki pozisyonları ve terfileri hakkında bilgiler) karşılaştırdı. Genel olarak, ileri derecede narsist olan birinin, benzer niteliklere sahip ortalamaya kıyasla, CEO pozisyonuna ulaşma konusunda yüzde 29 daha hızlı olduğu ortaya çıktı. Yani, sonuçlar kurumdaki çalışkan ama alçakgönüllü çalışanların, narsistlerin sürekli olarak terfi etmesinde gözle görülür bir payı olduğuna işaret ediyor. 

İlginç bir şekilde bu hem karma hem de aile şirketleri için geçerli bir durum. Sonuçlara göre, aileye olan sadakat, yüksek derecede narsisizmi olan bir çalışanı yükselme konusunda durduramıyor.

Narsisizmin kariyer hayatında cinsiyete bağlı değişkenlik gösterebileceğini belirtmekte fayda var. Rovelli ve Curnis, kadınların narsisizm puanlarının biraz daha düşük olma eğiliminde olduğunu belirtmiş olsa da örneklemlerinde daha az sayıda kadın CEO bulunması sebebiyle kesin bir sonuca ulaşamadı.

Narsisizmle nasıl baş edilir?

Neyse ki, narsistlerin iş yerindeki etkisini en aza indirmek için atılabilecek bazı pratik adımlar var.

Öncelikle bu, daha akıllı bir işe alım süreciyle başlamalı. Sorunlu eğilimleri olan birini, kuruma zarar verebilecekleri bir konuma gelmeden önce belirlemek önemli. Bir psikolog ve Dark Social: Understanding the Dark Side of Work, Personality and Social Media’nın yazarı Ian MacRae, referanslar ve geçmiş kontrolleriyle basit bir durum tespiti yapmanın mükemmel bir başlangıç ​​olacağını söylüyor. MacRae, özellikle aday çok çekici olduğunda, üst düzey pozisyonlar için uygun olduğu varsayımıyla bu adımın sıklıkla atlandığını ekliyor.

MacRae’nin ikinci önerisi şöyle: “Çeşitliliğe açık bir işe alım paneli kullanın ve adayın organizasyon içinde farklı statüdeki insanlara nasıl tepki verdiğini not edin. Narsistler ‘yönetme’ konusunda çok iyidirler, ancak daha sonra düşük statülü olarak algıladıkları insanlara çok farklı davranmaya eğilimlidirler. Fakat, işe alım sürecinde kullandığınız panel, çeşitliliğe açık değilse, bunu anlamanız pek olası değildir.”

Kurumların etik davranışları açıkça ödüllendirerek narsistlerin eğilimlerini frenleyebileceğini ve doğal olarak narsistlerin rekabet duygusuna hitap edecek bir sistem yaratabileceğini savunan MacRae, şöyle konuşuyor; “Sistem toplum yanlısı davranışları ödüllendiriyorsa ve zorbalık veya kötü niyetli dedikodu gibi antisosyal davranışlara müsamaha göstermiyorsa, o zaman narsistler merdiveni tırmanmak için etkili buldukları stratejileri kullanacaklardır.”

Bu bulgular sizi kendi patronunuzdaki veya iş arkadaşlarınızdaki narsist eğilimleri fark etmeye yönlendirdiyse, onların kişisel çıkarları doğrultusunda karar almalarını engellemek için de yapabileceğiniz bazı şeyler var. 

Örneğin, narsistler otoritelerine yönelik doğrudan meydan okumalara kötü yanıt verme eğilimindedir. Bu nedenle, eylemlerini sorgulamanız veya yeni bir strateji önermeniz gerekiyorsa, bunu egolarına hitap edebilecek bir dille çerçevelemeye çalışın. Planlarınızın onlara, itibarlarına ve ayrıca kendinize nasıl fayda sağlayabileceğini açıkça belirttikten sonra aynı fikirde olmaları çok daha olası olacaktır.

Ayrıca, kendi yeteneklerinizin yönetimin diğer üyeleri tarafından açıkça görülebildiğinden emin olmaya çalışmalısınız. Aksi takdirde, narsistin kendi kariyerini ilerletmek için başarılarınızı sahiplenme riski olacaktır. Yani, bir narsistle karşı karşıya kaldığınızda, her zamanki alçakgönüllülüğünüzü feda etmeniz gerekebilir. 

Başkalarının narsisizmiyle başa çıkmak, çalışma hayatının talihsiz bir gerçeği olabilir; ancak davranışları ve oluşturdukları riskler konusunda daha fazla farkındalıkla, kibirleri için haksız bir şekilde ödüllendirilmemelerini sağlamaya çalışabiliriz.

Kaynak: BBC

Pazarlama liderlerinden ne bekleniyor?

featured
1 Yurdum insanının “koku” tercihleri ve Türkiye’nin “Koku Haritası”
Yurdum insanının “koku” tercihleri ve Türkiye’nin “Koku Haritası”
2 Şirketlerin yeni rekabet alanı: Esnek yan haklar ve wellbeing deneyimi
Şirketlerin yeni rekabet alanı: Esnek yan haklar ve wellbeing deneyimi
3 Influencer paylaşımlarının yüzde 70’i alışverişe yönlendiriyor
Influencer paylaşımlarının yüzde 70’i alışverişe yönlendiriyor
4 İşte Türk tüketicinin Rossmann'da en sevdiği ürünler...
İşte Türk tüketicinin Rossmann’da en sevdiği ürünler…
5 YouTube'dan müzik endüstrisine 12 ayda 8 milyar dolar ödeme!
YouTube’dan müzik endüstrisine 12 ayda 8 milyar dolar ödeme!
Güncel Haberler
MAC Cosmetics, ABD’de ilk kez Sephora raflarında!
MAC Cosmetics, ABD’de ilk kez Sephora raflarında!
İş dünyasında haftanın atamaları (25-31 Ekim)
İş dünyasında haftanın atamaları (25-31 Ekim)
Potterhead’ler dikkat! UNO, karanlık büyüleriyle geri dönüyor...
Potterhead’ler dikkat! UNO, karanlık büyüleriyle geri dönüyor…
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

McDonald's, McDonaldland ile 20 yıl önceye döndü!
Haberler
McDonald’s, McDonaldland ile 20 yıl önceye döndü!
Sena Tufan
6 Ağustos 2025
Türkiye'nin en hızlı büyüyen 100 şirketi belli oldu!
Haberler
Türkiye’nin en hızlı büyüyen 100 şirketi belli oldu!
Sena Tufan
24 Eylül 2025
Trump, Nvidia ile anlaşmaya vardı ama...
Haberler
Trump, Nvidia ile anlaşmaya vardı ama…
İrem Alimoğlu
12 Ağustos 2025
Yılların internet tarayıcısı Chrome, satışa sunuluyor!
Haberler
Yılların internet tarayıcısı Chrome, satışa sunuluyor!
İrem Alimoğlu
14 Ağustos 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.