Google uyarıyor: değişim hız kesmeyecek
Pandeminin öncesinde ortaya çıkan bazı davranışlar bu dönemde daha hızlı bir şekilde benimsendi. Uzun zamandır bu gerçekle yaşamayı öğrenmemize rağmen değişim hız kesmiyor. Google Search’ün verileri bu değişen alışkanlıkların dünyanın her bölgesinde oldukça farklı olduğuna işaret ediyor. Mesela, İsveç’te uzaktan çalışmanın kalıcı olması isteğinin aramalara “Ayarlanabilir yüksek çalışma masası”, Fransızlardaysa “rahat ofis sandalyesi” olarak yansırken, İspanyolların “Sanal spor salonu”na Türklerin ise “Sanal gezi”ye ilgi duyduğu görülüyor. Veriler ayrıca “marketler” ve “gel al” aramalarına yönelik ilginin beklenmedik bir şekilde hafta içine kayması, “teslimat” ve “indirim kodları” aramalarına ise hafta sonlarında daha çok ilgi gösterilmesi gibi şaşırtıcı değişimler ortaya koyuyor.
Avrupa, Orta Doğu ve Afrika bölgelerinde yapılan binlerce Google araması, yaşama, çalışma, oyun oynama ve alışveriş yapma yöntemleri hakkında ilginç bilgiler barındırıyor. Aşağıdaki videoda 2021 yılında da devam etmesi beklenen bu yeni alışkanlıkların kısa bir özetini izleyebilirsiniz.
Aramalardan çıkarılan bilgiler, günlük yaşamımızı yöneten ve uzun süredir devam eden davranış kalıplarımızın, başka bir deyişle eski alışkanlık döngülerimizin değiştiğini gösteriyor.
Hem online hem offline yeni beceriler öğrendik
Öğrenme alışkanlıklarımız online ortama taşındı ve evdeki ihtiyaçlarımızı kendi ellerimizle hazırladığımız çözümlerle gidermeye başladık. Evde eğitime uyum sağladığımız ve evde kalarak yeni şeyler öğrendiğimiz bu dönemde, Türkiye’de “saç nasıl kesilir” ve Nijerya’da “robot nasıl yapılır” gibi becerilerle ilgili aramaların sayısı arttı. Bazı insanlar günlük işlerini yönetmek için çözüm ararken diğerleri can sıkıntısıyla baş etmenin yöntemlerini aradı. İnternet ortamında beceri geliştirmenin ne kadar kolay olduğunu ve belirli işleri kendi başlarına nasıl yapabileceklerini keşfeden kişi sayısı giderek daha da arttığından, bilgiye yönelik bu gibi aramalar yapılmasının devam etmesi bekleniyor.
İlham ve yeni fikirler için internete gittikçe artan bir sıklıkla başvuruyoruz
Geçen yıl boyunca fiziksel mağaza vitrinlerini incelemenin neredeyse imkansız olması nedeniyle, ürünlere göz atma ve satın alma alışkanlıklarımız değişti. Tüketiciler alışverişlerinde ilham almak için internete yöneldi. “Banyo fikirleri” (Almanya) ve “evde spor yapma fikirleri” (İspanya) gibi ifadelere gösterilen arama ilgisi arttı. Fiziksel mağazalar yeniden açılmaya başlasa da insanların satın alma yolculuğunun ilk adımı olarak internet üzerinden ilham almaya devam edecek gibi görünüyor.
Evden çalışmaya devam ederken yaşamımızda denge arıyoruz
Pandemi nedeniyle pek çok kişi uzaktan çalışmaya başladı ve gelecekte, eskisi gibi 9’dan 5’e dek çalışmayı planlamıyor. “Ayarlanabilir yüksek çalışma masası” (İsveç) ve “rahat ofis sandalyesi” (Fransa) gibi aramalar, evden çalışma planlarımızın uzun vadeli olduğunu gösteriyor. Ayrıca işe ve ailemize ayırdığımız zamanın dengesini yeniden gözden geçirdik ve yeni dinlenme yolları keşfediyoruz. “Yakınımdaki yürüyüş yapabileceğim ormanlık alanlar” (Birleşik Krallık) ve “sanal spor salonu” (İspanya) gibi aramalar yaparak iş stresinden uzaklaşmanın yeni yöntemlerini arıyoruz. İlgili bölgelerde fiziksel ziyaretlere izin verilince “Sanal gezi” (Türkiye) gibi bazı girişimlerin sonlanması beklense de bu gezilerin ne kadar pratik olduğunu gösteren diğer bazı girişimler, varlığını uzun süre koruyacak.
İnsanlarla olan bağımızı korumamızı sağlayacak yeni yöntemler keşfettik
Evimizden çıkmadan sevdiklerimizle iletişim kurmak için yeni yollar bulmamız gerekti. Bu nedenle, “arkadaşlarla oynanacak oyunlar” (İspanya) gibi aramaların sayısı artıyor. Pek çok kişi, “sanal korolar” (Birleşik Krallık) gibi yeni online topluluklara katıldı. “Sanal sınıf” (İspanya) ve hatta “sanal regatta” (Fransa) gibi aramalara olan ilginin arttığını görülüyor. Çoğumuz sevdiğimiz insanlara sarılmak için sabırsızlansak da bu online toplulukların önemli bir bölümü dağılmayacak gibi duruyor. Sonuçta hepimiz geçen yıl boyunca ekran üzerinden sosyalleşmeye alıştık. Ekran üzerinden görüşme, pandemi sonrasında iletişim için kullandığımız ana yöntem olmayacaksa da şimdiden sevdiklerimizle haberleşme alışkanlıklarımızın bir parçası haline geldi.
Eğlenmenin de yeni yollarını bulmaya başladık
Eğlenmek için eski yöntemlerin çoğunu kullanamadığımızdan, “arkadaşlarla online oyunlar” (Türkiye) ve “evde suşi yapma” (İspanya) gibi yeni etkinlikler arıyoruz. Evde kalma süremiz uzadıkça kısa süreli eğlencelerden uzaklaşıp uzun vadeli kararlar almaya başladık. “Köpek sahiplenme” (Türkiye) için arama ilgisinin artması, bunu kanıtlarından biri. İlginç bir bilgi: Birleşik Krallık’taki hanelerin yüzde 11’i pandemi boyunca yeni bir evcil hayvan edindi. Daha geleneksel eğlence yollarına döndüğümüz zaman bile günlük yaşamlarımızdaki bu değişikliklerin bazıları, uzun vadede değişmeyecek gibi gözüküyor.
Yeni tüketici alışkanlıklarına yanıt vermenin yollarını arama
Pandemi sonrası dünyayı değerlendirirken, tüketici davranışlarının dinamik olmaya devam edeceğine şüphe yok. Yeni ihtiyaçlar ortaya çıkacak. Mevcut kalıplar hızla benimsenecek. Bu doğrultuda, işletmelerin bu hıza ayak uydurmaya hazır olması gerekiyor. İşletme stratejinizi bu değişen tüketici davranışlarına hızla ayak uydurabileceğiniz şekilde uyarlamanız çok önemli. Bu doğrultuda, analizleri işletme stratejinizin merkezine koyan araçlar kullanabilirsiniz.
Hızla benimsenen davranışlar ve beklenmeyen değişimlerle karşılaşmaya devam edeceğiz. Ancak çözümleri şimdiden aramaya başlarsak, yarınlara daha hazırlıklı olabiliriz.
Kaynak: Think with Google