Elimiz ayağımız oldular: En çok kullanılan elektronik ürünler belli oldu
Günlük yaşantımızda önemli rol oynayan teknoloji sayesinde hayatımızın vazgeçilmez bir parçası olan elektronik aletler, her an elimizin altında yer alıyor. Peki, hayatımızın merkezinde yer alan elektronik eşyaları alırken tercihlerimizi neler belirliyor? Araştırma firması Twentify, tüketicilerin teknolojiye bakış açısını ortaya koyan, elektronik ürün ihtiyaçları ve satın alma davranışlarını gösteren ve farklı kategorilerde en çok tercih edilen markaların yer aldığı bir rapor yayınladı. Rapora göre, kafalarda en çok alınması planlanan ürün robot süpürge.
Eylül 2021’de 1.040 kişi ile Bounty mobil uygulaması üzerinden gerçekleştirilen araştırmada, katılımcıların teknolojiye ilgi düzeyi endeks ortalamasına göre 60,5 olarak belirlendi. Genel olarak teknolojik gelişmeler yakından takip ediliyor, ancak satın alma söz konusu olduğunda tüketici daha çok hayatı kolaylaştıracak ürünlere yönelme eğilimi gösteriyor.
Yeni bir ürün çıktığında herkesten önce sahip olma fikrinin ise benimsenmediği gözleniyor.
Hangi elektronik alet en çok tercih ediliyor?
Katılımcıların olmazsa olmazı yüzde 83 oranda televizyon.
Akıllı saat (yüzde 28) ve akıllı bileklik (yüzde 21) en az sahip olunan elektronikler ürünler arasında yer alıyor.
Teknolojiye meraklı tüketicilerin masaüstü bilgisayar (yüzde 31) ve akıllı saatlere (yüzde 28) ilgisinin yüksek olduğu gözlemleniyor. Dizüstü bilgisayar ve tablet sahipliği teknolojiye ilgi düzeyine göre farklılaşmıyor.
Evin vazgeçilmezleri
Kahve makinesi (yüzde 17) ve blender (yüzde 15) evde hayatı en çok kolaylaştıran ev aletlerinin başında geliyor. Yüzde 13’lük oranla sırayı su ısıtıcı ve robot süpürge takip ediyor.
Konu yenilik takibi olduğunda küçük ev aletleri, televizyon ve beyaz eşyanın önüne geçiyor.
Küçük ev aletleri
Kahve makinesi ve blender son iki yılda en çok satın alınan küçük ev eşyaları olurken, tüketicilerin gelecek 6 ayda satın almayı düşündüğü ürünlerin başında robot süpürge geliyor. Robot süpürgelere gösterilen ilginin önemli sebepleri arasında pratik kullanımı ve zaman tasarrufu sağlaması geliyor. Kullananlar genel olarak memnun olsa da henüz satın almayanlar için fiyat önemli bir bariyer. Robot süpürge için tercih edilecek markaların başında Xiaomi (yüzde 54) geliyor. Marka tercihindeki en önemli motivasyon ise markanın güven oluşturması (yüzde 35). Kullananların yüzde 87’si robot süpürgeden memnun olduğunu ifade ediyor.
Evde en sık bulunan küçük ev aletlerinin başında tost makinesi (yüzde 79) ve blender (yüzde 73) geliyor.
Tüketici küçük ev aletlerini genellikle kendi kullanımı için (yüzde 92) satın alıyor, hediye etme eğilimi ise oldukça düşük (yüzde 5).
Televizyon:
Televizyon yenileme motivasyonlarında ise yeni bir modele sahip olmak, performans kriterinin önüne geçiyor. Tercih edilecek markaların başında yüzde 44’lük oranla Samsung geliyor.
Telefon:
Son 10 yılda ortalama 4 telefon değiştirildiği görülüyor. Katılımcıların yüzde 48’i son telefonlarını yaklaşık 1-2 yıl önce aldıkları ifade ediyor. Telefon değiştirme kararı genellikle ihtiyaç duyulmasına dayanıyor. Ancak tüketici telefon tamamen bozulmadan, kısmi sorunlar yaşadığında telefonunu değiştirmeye daha çok eğilimli.
Tablet ve bilgisayar:
Hem tablet hem de bilgisayar alışverişlerinde, teknolojiye ilgi seviyesi yüksek katılımcıların güncellemeleri kaldırmayan bir cihazı yenileme eğiliminin daha yüksek olduğu görülüyor.
Tüketici tabletin bozulmasını beklemiyor, performans düştüğünde ya da yeni modeller çıktığında tabletini değiştirmeyi düşünebileceğini ifade ediyor. Satın alınması düşünülen markaların başında Apple (yüzde 41) ve Samsung (yüzde 40) geliyor. Lider konumdaki iki markanın kategorideki diğer markalara kıyasla büyük fark oluşturduğu gözlemleniyor. Sırayla gelen Lenovo, Huawei, Casper ve diğer markalar yüzde 6 ve altında bir oran ile tercih ediliyor. Katılımcıların yüzde 33’ü önümüzdeki altı ay içinde tabletini yenilemeyi düşünüyor.
Bilgisayarda ise satın alma oranı ortalama 3 yılda bir şeklinde ortaya çıkıyor. Son bilgisayarın satın alma motivasyonlarının başında ihtiyaçlar geliyor. Katılımcıların yüzde 39’u bilgisayar performansından memnun olmamaya başladığında, yüzde 30’u ise bilgisayarı tamamen bozulduğunda yeni bir bilgisayar satın aldıklarını belirtiyor. Tablet alışkanlıklarında görüldüğü gibi, teknolojiye yakın ilgi duyanların, güncellemeleri kaldırmadığı için bilgisayarını yenileme eğilimi yüksek.
Satın alınması düşünülen bilgisayar markaların başında Apple (yüzde 26) geliyor. Apple’ı takip eden bilgisayar markası ise Lenovo (yüzde 17) oluyor.
Satın alma kararları
Elektrikli cihaz alışverişlerinde tüketici fiziksel mağazalara (yüzde 48) ve online platformlara (yüzde 51) eşit mesafede yaklaşıyor.
Online satış kanalları arasında farklı ürünler sunan platformlar (yüzde 29) markaların web sitelerinden (yüzde 19) daha çok tercih ediliyor.
Teknoloji ilgi düzeyi düşük katılımcıların fiziksel mağazaları daha çok tercih ettikleri görülüyor. Geçmiş araştırmalar göz önünde bulundurulduğunda bu durumun sebebini, tüketicinin fiziksel mağazaları sorularına ayrıntılı ve net yanıtlar alabilmek için daha çok tercih etmesine dayandırabiliriz.
Buradan raporu indirebilirsiniz.