9 Mayıs Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Akan Abdula yazdı: “Türkiye’nin yüzde 63’ü ‘evde kalmak gibi bir lüksüm yok’ diyor. Peki neden?”
Haberler

Akan Abdula yazdı: “Türkiye’nin yüzde 63’ü ‘evde kalmak gibi bir lüksüm yok’ diyor. Peki neden?”

Akan Abdula
30 Mart 2020
3 dk okuma

Türkiye Şubat ayı itibarıyla Covid-19’u daha çok duymaya başladı.

Akan Abdula yazdı: “Türkiye’nin yüzde 63’ü ‘evde kalmak gibi bir lüksüm yok’ diyor. Peki neden?”
FutureBright Araştırma Kurucu Ortağı Akan Abdula

Mart ayında bu namını duyduğumuz uzaklardaki düşman, artık kapımıza dayanmıştı.

Pazarlama dünyasında bizler hemen veri okumaya giriştik.

Günlük değişebilen durumlar, eski okuma şekillerinin bu vakada doğru olmayacağını anında gösterdi.

Araştırmalar yapılıp bittikten sonra hızla anlamını yitiriyordu çünkü değil bir gün, bir an bile diğerine benzemiyordu. Sürekli takip çalışmaları gerekiyordu. Öyle de yaptık.

Ülkemizde bir anda herkes eve kapanmaktan bahsetmeye başladı.

Dünyada bu hastalığı bizden önce deneyimlemiş ülkeler, kendi devletimiz, medikal uzmanlar eve kapanın diyordu.

Ancak sürekli takip çalışmalarımızdan gelen veriler tavsiyeye uymadığımızı gösteriyordu.

Türkiye’nin sadece yüzde 37’si ev izolasyonuna ikna edilebilmişti. Yüzde 63 böyle bir lükslerinin olmadığını söylüyordu.

İşte o zaman analizlerimizi tüketiciden, tüketemeyen kitleye doğru yönlendirmemiz gerektiğini anladık.

Tüketemeyenler.

Covid-19’da Evde Kalamayanlar çizgisi

Instagram’dan çıkıp, TikTok’çu insanımıza bakmamız gerekiyordu.

Bunlar bizim sıradan insanlarımız. Kendi kanallarında talepte bulunuyorlar ve bazen de öfkelerini açıkça ifade ediyorlar ama biz onları görmüyoruz çünkü o mecralarda yokuz.

Sosyal dengeyi aleyhlerine kaybettiğimiz insanlarımız. Tüketemeyenler.

John Kenneth Galbraith “Sosyal Denge Teorisi”nde  “zenginlik alanını yoksulluk alanından ayıran en net çizgi, özel olarak üretilen ve pazarlanan ürün ve hizmetleri genel kamuya açık hizmetlerden ayıran o çizgidir” der.

İşte o çizgiye artık isim bile verebiliriz. Covid-19’da Evde Kalamayanlar çizgisi.

O çizginin altında kalanlara bakmadan, onları sosyolojik olarak anlamadan, neden sadece yüzde 37’nin ikna olduğunu anlamak imkansız.

Veriler bu çizgi altında kalan 4 farklı hayat tarzı öbeğinin (segmentin) toplamının yüzde 48’i olduğunu gösteriyor.

Bu kitleler ekonomik sorunlarla beraber son 1,5 yıldır zaten çok ince bir buz üzerinde yürüyorlardı. Covid-19 o ince buzun üzerinde yürürken, sırtlarına konan 50 kg’lık bir ağırlık gibi oldu.

Akan Abdula yazdı: “Türkiye’nin yüzde 63’ü ‘evde kalmak gibi bir lüksüm yok’ diyor. Peki neden?”

Peki, kim bunlar?

Kalabalık hanelerde yaşıyorlar.

Türkiye ortalamasından biraz daha yaşlılar.

Az eğitimliler.

Dijital teknolojiyle ilişkileri zayıf.

Bankacılık sisteminin radarından çoktan çıkmışlar, bankacılık ürünlerine sahip değiller.

Bu yüzde 48’in yüzde 9’u sistem tarafından bir şekilde görülmüş. Devlet, belediyeler, şirketler, bireyler bu kitlelerin yüzde 9’una destek için ulaşmış görünüyor. Desteğin yüzde 90’ı da devlet eliyle yapılıyor. Özellikle valilikler bu konuda önde.

Ancak geriye kalan yüzde 39’luk bir kitle var ki, 1 hafta evden çıkmasalar, o ince buz kırılır ve kendilerini soğuk sularda bulurlar. Yüzme de bilmiyorlar.

Biliyorum hepimiz canımızın derdine düştük ancak Covid-19 sonrası toplumsal olaylarla yüzleşmek istemiyorsak bu kitlenin ihtiyaçlarının bizimkilerden öncelikli olduğunu da kavramamız önemli.

Aslında bu dönemde yok birbirimizden farkımız, barikatların arkasında, ortak düşmana karşı birlikte duruyoruz. Düşman güçlü ama biz ondan güçlüyüz. Kazanacağız. Yeniden başlamak üzere bir hayat bizleri bekliyor.

Ama yeniden başladığımız o hayatta, bu kitleleri hızlıca finansal sisteme dahil ediyor olmamız gerekiyor.  Bunu bankaların eliyle de yapabiliriz, FinTech’lerle de.

Bu kitlelerle dayanışmamız lazım. Şirketlerin sosyal sorumluluk projeleri bu kitlelere yönelmeli. Sürdürülebilirlik projeleri sadece şirketlerin sürdürülebilirliğiyle ilgili olmamalı. Pazarın sürdürülebilirliği için, bu kitlelerin desteklenmesi şart. Olası öfkenin dindirilmesi elzem.

Özelikle perakende dünyası bu kitlelere yönelik ürün gamlarını genişletmeli, fiyat opsiyonlarını zenginleştirmeli.

Özel Markalı (private label) ürünleri son 2 yılda markalamaya çalışan indirim marketlerinin bunu durdurması ve maliyetleri maksimumda kısması gerekiyor. Özel Markalı (private label) ürünler Özel Markalı (private label) ürünler olarak kalmalı.

En büyük görev de iktidara düşüyor.

Bugün CDS endeksi gelişmekte olan ekonomilere yönelik kredi riskinin oldukça arttığını gösteriyor.

Yatırımcılar, fonlar hızlıca likidasyona geçtiler. Her şeyi satıp, nakitlerini kasalarına aldılar. Ancak devletler de boş durmadı, ardı ardına paketler açıkladılar.

Nakit bolluğuyla karşı karşıyayız 

Sadece ABD 2,2 trilyon USD’yi piyasalara sürecek.

Bu da Covid-19 sonrası dünyanın bir nakit bolluğuyla karşı karşıya kalacağı anlamına geliyor.

Kredi riski yüksek ülke olsak da o para bolluğunda nakde ulaşır olacağız.

İşte bu da sosyal reformların yapılmasına yönelik fırsat doğurabilir.

Toplumun yüzde 39’unun fakirliğinin bu ülkeye gerçek maliyetleri anlaşılarak çeşitli programlara destek verilmeli ve bu kitleler ayağa kaldırılmalı.

İşte o zaman gelecekteki evde kal çağrılarını hepimiz aynı şekilde dinler hale gelebiliriz.

Akan Abdula ve Kurtuluş Kantar yazdı: “Korona, masanın altında saklanan çocuğun içinden bir savaşçı çıkardı!”

Akan Abdula Koronavirüs
1 Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer'ları
Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları
2 2025'in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
2025’in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
3 Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
4 Boykot ediyorum, öyleyse varım!
Boykot ediyorum, öyleyse varım!
5 Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Güncel Haberler
Marketing Türkiye C Level Club araştırmaların değişen işlevini Trakya Baharı’nda konuştu…
Marketing Türkiye C Level Club araştırmaların değişen işlevini Trakya Baharı’nda konuştu…
Espressolab, "boykot çağrılarına dava açtı" iddialarına karşı açıklama yaptı
Espressolab, “boykot çağrılarına dava açtı” iddialarına karşı açıklama yaptı
Girişimcilikte yeni dönem: Yapay zeka yükseliyor, yatırımlar hızlanıyor
Girişimcilikte yeni dönem: Yapay zeka yükseliyor, yatırımlar hızlanıyor
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

LEGO yaratıcılıkta vites yükseltti: F1 pilotları LEGO araçlarla yarıştı...
Haberler
LEGO yaratıcılıkta vites yükseltti: F1 pilotları LEGO araçlarla yarıştı…
Marketing Türkiye
2 gün önce
HAYTAP'tan dünyada bir ilk: Yuva arayan patiler iPhone ekranlarında!
Haberler
HAYTAP’tan dünyada bir ilk: Yuva arayan patiler iPhone ekranlarında!
İrem Alimoğlu
4 gün önce
Harvard’ta case olur mu, olur!  
Haberler
Harvard’ta case olur mu, olur!  
Günseli ÖZEN
10 Mart 2025
Mark Zuckerberg tekelleşme davasında hakim karşısına çıktı
Haberler
Mark Zuckerberg tekelleşme davasında hakim karşısına çıktı
Sena Tufan
3 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.