2019’un sağlıklı beslen­me trendleri

Sağlıklı yaşam ve sağlıklı beslenme modern hayatın da en önemli trendlerinden biri artık. Dünya genelinde artan sağlıklı beslenme trendi başta gıda olmak üzere pek çok sektörde büyük değişimlere neden oluyor. Marketing Türkiye, IoX Digital ve Userspots tarafından hayata geçirilen Trend Blenders’ın “2019 Sağlık Trendleri” raporu ve odağına sağlığı alan markaların stratejileri sektördeki bu değişimi de gözler önüne seriyor.

Artık bütünsel sağlık konusunda daha bilinçli ve daha açık fikirli olduğumuz bir dönemdeyiz. Sağ­lıklı yaşam alanında yapılan çalışmalar her geçen gün değişen yaşam tarzımızla birlikte beslenme alışkanlıklarımızı da etkiliyor. Tüm bu trend­ler sağlıklı beslenme kaygımızı tetiklerken gıda sektörünün dev markaları da yönün sağlıklı ürünlere çeviriyor. Aralarında “Clean Label” trendini sahiplenen de var “Super Food” kavramını sahip­lenen de… Kısacası gıda sektörü artık en çetin rekabetini sağlıklı ürün trendleri üzerinden yapıyor. Peki, nedir bu trendler? Tü­keticiyi en çok etkileyen akımlar hangileri? Hangi marka hangi trendi sahiplenerek tüketicisine ulaşıyor?

Marketing Türkiye, Userspots ve IoX iş birliğiyle hayata geçirilen Trend Blenders “2019 Sağlık Trendleri” yükselen sağlıklı beslen­me trendlerini gözler önüne sererken sektörün önde gelen gıda markalarıyla pazardaki “sağlık rekabetini” konuştuk…

Sağlıklı ürünler sektör ortalamasının üzerinde büyüyor

Nielsen’in geçtiğimiz günlerde açıkladığı Sürdürülebilirlik Raporu, FMCG sektöründe belirleyici etkenin iyi yaşam ve sağlık eğilimi olduğunu ortaya koyuyor. Araştırmada son iki yılda proteinli süt, beyaz çay, kuru yemiş bar, kefir ve kuru meyve gibi sağlıkla yakından ilişkilendirilen kategorilerde, sektör ortalamasının çok üzerinde hacim büyümesi yaşandığı vurgulanıyor.

Trend Blenders ile tanışın

Trendleri aksiyonlara dönüştürmek, nedenlerini ve değişen kullanıcı beklentilerini tanıyarak, anlayarak mümkün hale gelebilir. Trendleri prototiplenebilir, test edilebilir fikirlere dönüştürmek sistematik fikir geliştirme sürecinin bir sonucu olarak algılanmalı. Bu bağlamda yeni trendleri işletmelerine entegre etmek isteyenler için Marketing Türkiye, IoX Digital ve Userspots iş birliğiyle bir süreç tasarlandı. Tam günlük bir etkinlik olarak tasarlanan “Trend Blenders”da sunumun yapıldığı işletmeler için sektörel trend analizleri yapılarak atölye çalışmalarıyla kurumun bu trendleri işlerine nasıl entegre edebileceği anlatılıyor. Ortaya çıkan fikirlerse kapsamlı bir sunuma dönüştürülerek üst yönetime rapor olarak sunuluyor. Detaylı bilgi edinmek için trendblenders.co adresini ziyaret edebilirsiniz.

Clean Label

Clean Label bir ürünü mümkün olduğunca az bileşen kullanarak yapma fikrine dayanıyor. Bu bileşenlerin tüketicinin tanıdığı evde kullanılabileceği malzemelerden ve sağlıklı olduğunu düşündüğü maddelerden oluştuğuna emin olmalarını sağlama anlamına geliyor. Temiz etiket olarak tabir edilen bu trend gerçek gıdaya geri dönüş ve orijinallikle şeffaflık gerektiren, tüketici odaklı bir hareket.

Super Food

Süper gıdalar olarak tanımlanan ürünler, bilimsel olmayan bir terim olmasına rağmen tüketicilerin sağlığına faydalı olan ve diyet değeri sağlayan gıdalar olarak kabul ediliyor. Vitamin, mineral, lif ve antioksidan maddeleri bolca içeren, sağlık için özellikle faydalı olduğu ispatlanmış sebze ve meyveleri tüketme alışkanlığı bu trendi karşılıyor. Mordor Intelligence’a göre, küresel süper gıda pazarının 2019-2023 yılları arasında yüzde 7 oranında artması bekleniyor.

Oat Milk

Starbucks menüsüne badem sütünü eklediğinde sağlıklı besin tüketiminde önemli bir değişiklik oldu. Hayvansal ürünlere olan ilgi gitgide azalırken, bu gibi sağlıklı gıdaların hayatımıza dahil olması dikkat çekti. Özellikle kahve gibi içeceklerin içeriğinde popülerlik kazanan badem sütüne şimdi yeni bir alternatif geldi; yulaf sütü. Yulaf sütüne olan talep hızlı bir şekilde artış gösteriyor. 2019 yılında PepsiCo’ya ait Quaker ve CCD Helmsman gibi markalar de yulaf sütü satışıyla karşımızda olacak.

Plant-Based Fish

Bitki bazlı balıklar önümüzdeki dönemde etin yerini alacak gibi görünüyor. Geçtiğimiz yıl satışları yüzde 23 artan bitki bazlı et pazarı yükselişine devam ediyor. Yenilikçi şirketler bu yükselişte büyük rol oynuyor. Bitki bazlı balık tedarikçisi olan Sophie’s Kitchen adlı şirket sağlık mağazalarında yaptığı satışları bir yılda yüzde 72 artırdı ve yeni sağlıklı gıda türleri üzerine çalışmalara başladı.

The Farm-To-Table Movement

Tüketicilerin çoğunluğu şarap tercihini fabrikada üretilenlerden yana kullanıyor. Fakat günümüzde artan farkındalık ve erişim kolaylığıyla doğal ve organik şarap yeni Tarladan-Sofraya hareketinin merkezi olmaya hazırlanıyor. Üreticiden organik gıdaların doğrudan alınmasını destekleyen bu hareketle ve çevrimiçi market alışverişlerinin kolaylaşmasıyla birlikte tüketiciler bu tarz modellere daha çok yöneliyor.

Yeşil çay tüketimi yüzde 30 arttı

Arif Ülker – Doğadan Pazarlama Müdürü

✓ “Sağlıklı beslenme” trendi hem dünyada hem de Türkiye’de giderek artıyor. Bizler de bu trende yönelik fonksiyonaliteyi öne çıkararak inovasyon planlarımızı bu doğrultuda geliştiriyoruz. Marka olarak amacımız, lezzetten ödün vermeden tüketicilerimizin sağlıklı yaşam ihtiyaçlarını gidererek hayatlarına iyilikle dokunmak.

✓ Doğadan tüketicileri tarafından “Doğanın iyiliğini kendi uzmanlığıyla harmanlayan marka” olarak tanımlanıyor. Her yaptığımız işe bu uzmanlığı yansıtıyoruz.

✓ Fonksiyonel doğal ürünlerin popülerleşmesiyle beraber bitki ve meyve çaylarına rağbet artıyor. Son yıllarda Türkiye’de bitki ve meyve çayları kategorisinin siyah çaydan çok daha hızlı büyüdüğünü gözlemliyoruz. Bu büyümenin lokomotifi de globalde olduğu gibi Türkiye’de de yeşil çay. Son yıllarda dünyada yeşil çay tüketiminin yüzde 30 arttığını ve dünyada tüketilen her 5 çaydan 1’inin yeşil çay olduğunu görüyoruz. Bunun da en büyük sebebi, tüketici ihtiyaçlarının daha çok fonksiyonalite ekseninde genişlemesi.

Markamızı “Besleyici, pratik mutfak” olarak konumladık

Hülya G. Uçarlar – Ajinomoto Pazarlamadan Sorumlu İcra Kurulu Üyesi

✓ Ajinomoto olarak 110 yıldır “Sağlıklı Beslen, Sağlıklı Yaşa” felsefesiyle çalışıyoruz. “Küresel Sürdürebilirlik”, “Gıda Kaynakları” ve “Sağlıklı Yaşam” gibi insanlığın yüz yüze geldiği sorunlarının çözümüne liderlik ediyoruz.

✓ 20 bine yakın tüketici ve 30 bine yakın yemek pişirme seansını gözlemleyerek yaptığımız son araştırmalarımızdan sonra Bizim Mut­fak markamızı “Besleyici, Pratik Mutfak” olarak yeniden konumla­dık. Bu hedefle geçen yıl Maş, Ezogelin ve Anadolu Çorbası olmak üzere üç farklı tatla Bizim Mutfak Bakliyatlı Çorba serisini piyasaya sürdük. Bu seriyle hazır çorba pazarını yeniden tanımladık.

✓ Gördüğümüz ilgi üzerine seriyi bir adım daha ileri götürüp zenginleştirerek “süper besin” konseptiyle ikinci Bakliyatlı Çorba serimizi ürettik. Bizim Mutfak markasıyla Türkiye’de ilk defa çorbalarda “süper besin” kavramını sahiplendik. Kinoalı Mercimek, Siyez Buğdayı ve Karabuğday olmak üzere üç farklı tatla yeni süper çorbalarımızı Türk tüketicisine sunduk.

Yeni ürünler yolda…

Duygu Süleymanoğlu – DİMES Pazarlama Direktörü

✓ Kalite standartlarımızı sağlıklı meyve sularımızı kısaca köklerimizden gelen “Soframıza koymayacağımız meyveyi işlemeyiz” ilkemizle özetleyebiliriz. Bu doğrultuda esas olarak meyve oranı yüksek ürünleri tüketicimize sunmaya, bu ürünleri iletişimle büyütmeye odaklanıyoruz.

✓ Uzun ömürlü sıkma kategorisini ülkemizde var eden ve sürekli büyüten marka olmanın da ötesinde bu ürünlerin yerli portakallardan üretilebilmesi için üretim tesislerimizde 17 milyon lira düzeyinde yatırım yaptık, özel üretim hatları kurduk. Bunu Türkiye’de yapan ilk ve lider firma biziz.

✓ Kısa ve orta vadeli planlarımız doğrultusunda fermente ürünler, sütlü ürünler, meyvenin püresini, liflerini daha fazla koruyan ürünlerimizle, yeni lansmanlarla, tüketicilerimize yenilikler yaşatacağız.

 

 

Şekere tepki doğal meyveye ilgiyi artırdı

Ali Burak Aygül – Peyman Pazarlama Müdürü

✓ Son yıllarda “sağlıklı yaşam için sağlıklı beslenme” anlayışındaki kişilerin şeker ve şekerle üretilen ürünlerden uzaklaşmaya başlamasıyla tatlı ihtiyacı için doğal meyvelere yönelim arttı. Bu da kuru meyve ve kuruyemiş sektörüne yukarı yönlü bir ivme kazandırdı. Peyman’ın ürün gamı bu trendin en iyi temsilcisi diyebiliriz.

✓ Özellikle çiğ kuru meyve ve kuruyemiş ürünlerimizden oluşan Bahçeden serimiz sağlıklı ürünler kategorisinde tüketicilerimizin gözdesi durumunda. Kuru meyve sektöründeki liderliğimizin en iyi örneği olan Bahçeden markamızın yeni ürünü, Bahçeden Bar oldu. Bar kategorisine en sağlıklı ve özel ürünleri taşımayı hedefledik ve Kırmızı Meyveli ve Kakaolu olarak iki farklı bar çeşidini tüketicilerimizin beğenisine sunduk. Barlarımızda, hurmanın doğal tatlandırıcı lezzetinden ve zengin lif içeriğinden yararlandık.

✓ Tüketicilerimizin bizden beklediği “ambalajlı kuruyemişte sağlık ve güven” garantisini vermek için aralıksız çalışacağız. İlerleyen günlerde Bahçeden ailesinin yeni tatlarını ve yeni bar çeşitlerini tüketicilerimizin beğenisine sunmayı planlıyoruz.

İLGİLİ HABERLER