2017’nin en dikkat çeken global kampanyaları
“Bu sene yaratıcılık datanın gölgesinde kaldı” dersek yalan olmaz herhalde… Zira neredeyse tüm uluslararası yaratıcılık yarışmalarda dijitalin yükselişini izledik. Peki, verinin sıkıcı dünyasında hiç mi dikkat çeken iş yoktu? Sene boyunca Marketing Türkiye’nin Inspire sayfalarında işte bu soruya yanıt verdik. 2017 yılında Marketing Türkiye’de yayınlanan en yaratıcı global kampanyaları sizler için derledik…
Burger King restoranları alev alev
David Miami ajansının Burger King için hazırladığı kampanyada Burger King restoranlarının yanarken çekilen fotoğraflarını kullandı. Kreatif Direktörlüğünü Russell Dodson ve Antony Kalathara’nın hazırladığı afişlerde Burger King ürünlerinin 1954’den beri alevli ızgarada yapıldığına hatta bu alevlerin bazen tehlikeli boyutlara varabildiğine dikkat çekiliyor.
Bütün problemlerin sebebi cinsiyetinde gizli
Aile içi şiddetin görünmeyen izleri Portekiz kökenli Association of Women Against Violence (AMCV) Derneği, “Kadına karşı şiddetin dünyada 16-44 yaş aralığındaki kadınları kanserden daha fazla öldürdüğü” gerçeğinden yola çıkarak “Doctor” isimli bir kampanya başlattı. Hazırlanan reklam filminde, bebek sahibi olmayı bekleyen bir çifti doktoru endişeyle dinlerken görüyoruz. Doktor, hastalıkları sayar gibi bebeğin dünyaya geldikten sonra tecavüz, önyargı, ayrımcılık gibi travmatik olaylara maruz kalabileceğini ve bunun yalnızca cinsiyetinin “kız” olmasından kaynaklandığını anlatıyor.
Aile içi şiddetin görünmeyen izleri
Zaman zaman çeşitli çalışmalara ve reklam kampanyalarına konu olan aile içi şiddete bu sefer de Helsinki polisi dikkat çekti. TBWA Helsinki iş birliğiyle hazırlanan 20 saniyelik reklamlarda ve afişlerde böyle bir olaya tanık olan insanlar duyarsız kalmamaları konusunda uyarılıyor. Otobüs duraklarına asılan “You cannot wipe off violence” isimli afişlerde şiddetin izleri, gece ve gündüz birbirinden farklı gözüküyor ve “Eğer aile içi şiddeti yaşadıysanız, bu duruma tanık olduysanız ya da şiddetten şüphelendiyseniz 112’yiarayın” yazısı bulunuyor.
Einstein, Lady Gaga çalarsa…
National Geographic’in dünyanın en pahalı reklam mecralarından biri olan Süper Bowl’un finalinde ilk kez bir reklam yayınladı ve oldukça beğenildi. Nisan ayında yayına giren “Genius”isimli programın tanıtımı için McCannNew York tarafından hazırlanan kampanya filminde Avustralyalı aktör Geoffrey Rush, ünlü fizikçi Einstein’a hayat verdi. 45 saniyelik reklamda Einstein, Lady Gaga’nın Bad Romance isimli şarkısını kemanıyla çalarken görülüyor ve kampanya, Einstein’in ünlü dil çıkarma hareketiyle sonlanıyor.
Duvar değil, sevgi inşa edin
Diesel yılın en ses getiren kampanyalarından birine “Make Love Not Walls” diyerek imza attı. Anomaly Amsterdam tarafından hazırlanan reklam filminde Donald Trump’ın politikaları, koyulan sınırlar ve duvarlar etkili bir biçimde eleştiriliyor. “Duvarlar değil, sevgi inşa edin” diyen Diesel reklamında, genç bir adam, yüksek bir duvarın arkasında bulunan insanlara çiçek atıyor ve saniyeler sonra o duvarın arkasındaki insanlar da adama karşılık veriyor. Kısa bir süre sonra duvarı yıkmayı başaran insanlar, tüm sınırları ortadan kaldırmanın mutluluğuyla dans ediyor.
Erkekleri fena ağlattılar Parkinson gençlerin de belası…
21.yüzyılın erkeklerini yeni baştan tanımlamaya devam eden Axe (Lynx)İngiltere, “Men in Progress” adındaki dokuz reklam filminden oluşan kampanyasında yer alan “Boys Don’tCry” (Erkekler Ağlamaz) filminde erkeklerin de ağlamaları ve duygularını içe atmak yerine göstermeleri gerektiği vurgulanıyor. Siyah-beyaz çekilen ve TMW Unlimited imzalı reklamda ağlamanın ruhen ve bedenen verdiği rahatlamadan söz ediliyor. Yalnızca yaşlılar değil, 40 yaşantındakiler de potansiyel Parkinson hastaları arasında yer alabiliyor. JWTSydney tarafından hazırlanan duygusal reklam filminde bir baba ve kızını el ele otururken görüyoruz. Babanın Parkinson’a yakalandığını düşünürken gerçekte kızının bu hastalıkla mücadele etmek zorunda olduğunu fark ediyoruz. Reklamın yönetmen koltuğunda Avustralya’nın önemli reklam yönetmenlerinden David Denneen yer alıyor.
Debenhams’tan modern bir külkedisi masalı
Uluslararası giyim perakendecisi Debenhams yeni kampanyasında eski bir çocuk masalını günümüze uyarladı.J. Walter Thompson London’un Debenhams UK için hazırladığı film karlı bir günde trende başlıyor. Gazete okuyan iyi giyimli bir adam, alışverişten dönen güzeller güzeli bir kadının karşı koltuğa oturduğunu görüyor ancak tam adını soracakken kadın apar topar trenden iniyor. Kadının ayağından düşen ayakkabıyı bulan adam, sevdiği kadını #FindAShoe hashtag’i ile sosyal medyada arasa da bir türlü bulamıyor. Sonunda yine tesadüf eseri karşılaşan çiftin hikâyesi mutlu sonla biterken Debenhams, “Bu Noel’de kendi peri masalınızı bulacaksınız” diyor.
Aferin, çok güzel seks yapmışsınız…
FCB Toronto’nun Down Sendromlu çocuklar için hazırladığı reklam kampanyası güldürürken düşündürüyor. Reklam filminde Down Sendromlu yetişkin bireyler, Down Sendromlu bebeği olan ailelerin de çocuk sahibi olan tüm aileler gibi tebrik edilmesi gerektiğini söylüyor. Bu yıl Kuzey Amerika’da 9 bin363 bebeğin Down Sendromu ile dünyaya geldiğini belirten Canadian Down Syndrome Society, anythingbutsorry.com adresi üzerinden tebrik kartları göndermeyi teşvik ediyor. Üzerlerinde “Aferin çok güzel seks yapmışsınız”, “Çocuk doğurmak kaka yapmak gibi mi?”, “Pipisini görebilir miyim? Yazan tebrik kartlarını sosyal medyada paylaşılabiliyor.
Samsung, iPhone kullanıcılarına “artık büyüyün” diyor
Güney Koreli teknoloji devi Samsung, akıllı telefon serisi Galaxy’nin tanıtımı yaparken iPhone ile arasındaki rekabeti kullandı. İki gencin aşk hikayesinin anlatıldığı reklam filminde iPhone kullanan bir çocukla Samsung kullanıcısı bir kızın hayatlarından kesitler sunuluyor. 2007 yılında iPhone’undan başta memnun olan çocuk bir süre sonra sıkıntılar yaşamaya başlıyor. Samsung’un gelişmeye devam ederken iPhone’un yerinde saymasından bıkan çocuk “artık yeter” diyor ve Galaxytelefona terfi ediyor. “Artık büyüyün” denilen reklam filmi Wielden + Kennedy imzası taşıyor.
Daha fazlası Marketing Türkiye Almanak sayısında…