2014 yılında Türkiye’de ne kadar AVM olacak?
EVA Gayrimenkul Değerleme ile Türk araştırma şirketi Akademetre tarafından yapılan ikinci araştırma sonucu Türkiye AVM Potansiyeli Raporu 2012-2014 Analizi belli oldu. Araştırmaya göre 2014 yılında Türkiye’deki AVM sayısının 347 olması bekleniyor. Türkiye’nin AVM Potansiyelinin ve Haritası’nın belirlendiği çalışmada; mevcutta AVM bulunan 48 ildeki alışveriş merkezleri ziyaret edilirken, 2014 sonuna kadar açılması planlanan inşaat ve proje halindeki 82 alışveriş merkezi de incelendi. Eva Gayrimenkul adına Cansel Turgut Yazıcı ve Akademetre Research adına Dr. Halil İbrahim Zeytin tarafından yapılan açıklamaya göre, şu an Türkiye’de 48 ilde 265 Aktif AVM bulunuyor. 2014 yılına kadar 55 ilin daha AVM ile tanışmış olması bekleniyor. Araştırmaya göre, 2012’de 40 AVM açılışı bekleniyor. 2013 de bu sayının 29, 2014 de ise 13 olacağı tahmin ediliyor. Bu gelişmelerle 2014 yılında Türkiye’de 347 AVM olacak. 2011 yılında oyuncu olmaktan çıkan, fonksiyon değiştiren alışveriş merkezlerinin sektörde Türkiye genelinde 325.000 m²’lik bir azalmaya neden olduğu tespit edildi.
Sektör bir yandan büyürken, bir yandan da kan kaybediyor
Çoğunluğu İstanbul’da olmak üzere, Anadolu’nun bazı illerinde alışveriş merkezleri fonksiyonlarını yitirdiler, kapandılar veya başka amaçlarla kullanılıyorlar. Bunda kiracı karması, ulaşım, ihtiyaçlara cevap verememe gibi nedenlerin olduğu tespit edildi. Sadece İstanbul’da 244.202 m² fonksiyon yitiren AVM alanı söz konusu. İstanbul’da fonksiyonunu yitirdiği gözlemlenen AVM’lerin yer aldığı ilçeler; Büyükçekmece, Beylikdüzü, Bakırköy ve Pendik’de yoğunlaşıyor.
Araştırmada yer alan verilere göre ortalama AVM kiralanabilir alanlarının büyüklüğünün büyüdüğü görülüyor. İlk açılan AVM’den bu yana bugün için aktif olan AVM’ler ortalama 29.000 m² büyüklükteyken, sadece 2012 senesinde açılacak AVM ‘lerin ortalama büyüklüğü 37.000 m². 2013’de ise bu rakamın 39.000 m² , 2014’de de 53.000 m² olması bekleniyor. Çalışmadan ortaya çıkan bir başka sonuç ise özellikle İstanbul genelinde ölçeklerin büyüdüğü, büyük ölçeklerin ise daha büyük bir etkileşim alanına hitap ettiği gerçeği. Ancak ilçeler bazında alan ihtiyaçlarına bakıldığında, özellikle bazı ilçelerin daha ufak alanlara ihtiyaç duyacağı kadar potansiyelinin kaldığını da görülüyor. Kolayca ulaşılabilen, insanların kendi içinde kaybolmadığı, ulaşımı kolay -tercihen yürüme mesafesinde- müşteri alabilecek ufak AVM‘lere de ihtiyaç olduğu çalışmadan çıkan bir diğer sonuç olarak göze çarpıyor.
AVM’de lider iller
İllere göre bakıldığında İstanbul’ un 81 aktif alışveriş merkezi ile lider olduğu, Ankara’nın 30 ve İzmir’ in 16 alışveriş merkezi ile onu takip ettiği görülüyor.
Bu rakamlara bakıldığında kan kaybına rağmen toplamda İstanbul’un geçen seneki gibi büyüklüğünü koruduğu Ankara’nın ve İzmir’in de sıralarını kaptırmadığı görüldü.
Bu sene AVM ile tanışan iki yeni şanslı şehir: Osmaniye ve Bilecik. Araştırmaya göre İstanbul’da hala AVM’ye ihtiyaç bulunuyor. İstabul’da AVM’ye ihtiyaç olan ilçeler arasında Kağıthane, Küçükçekmece, Bağcılar, Sultangazi, Gaziosmanpaşa, Fatih, Ataşehir, Beyoğlu, Avcılar, Güngören yer alıyor. AVM’ye doymuş ilçeler arasında ise; Avrupa yakasında Bayrampaşa, Bakırköy, Beşiktaş, Beylikdüzü, Büyükçekmece; Anadolu yakasında ise; Pendik, Ümraniye, Üsküdar, Kadıköy, Kartal bulunuyor.
Güncel Haberler