17 Aralık Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
17. İstanbul Bienali'nin Teması: "Temasızlık"
Haberler

17. İstanbul Bienali’nin Teması: “Temasızlık”

Alp Hazar Büyükçulhacı
15 Eylül 2022
2 dk okuma

Küratörlüğünü Ute Meta Bauer, Amar Kanwar ve David Teh’in üstlendiği, dünyanın pek çok ülkesinden sanatçıların katılımıyla İstanbul Bienali 17 Eylül’de başlayacak. Etkinlik öncesinde Arter Kurucu Direktörü Melih Fereli, Koç Holding Kurumsal Marka ve Sponsorluklar Koordinatörü Okyar Tuncel, İKSV Genel Müdürü Görgün Taner ve İKSV Güncel Sanat Projeleri ve İstanbul Bienali Direktörü Bige Örer, Arter’in ev sahipliğinde Bienal’e dair izlenimlerini paylaştı. Bu yıl diğer yıllardan farklı olarak belli bir tema etrafında bir araya getirilen bir sergidense, çözülerek etrafına can veren “kompostlaşma” süreci İstanbul Bienali’ne ilham veriyor.

Ayakları toprağa, gübreye basan bir İstanbul Bienali geliyor

Sanatta anlam ve fonksiyon arayışını merkezine oturtan, suda, toprakta ve seslerde bu arayışı devam ettiren iki aylık bir etkinlik takvimi bizleri bekliyor. Ancak 17. İstanbul Bienali, eskilerden biraz farklı. Her yıl çalışmaların bir “Yedinci Kıta”, “İyi Bir Komşu” gibi temalar etrafında şekillendiği Bienal, bu kez temasız bir biçimde karşımızda.

İKSV Genel Müdürü Görgün Taner, sene içerisinde düzenledikleri etkinliklerinde çoğunlukla “tamamlanmış” çalışmaları gördüğümüzü, Bienal’in bu bakımdan diğer etkinliklerden farklı bir konumda olduğunu vurguluyor. Taner, sanatçının üzerinde çalışmayı bitirdiği, kitlelerle buluşmaya hazır işler yerine bir sürece tanıklık edeceğimizi belirtiyor.

Yayınlanan küratöryal metinde de “kompostlaşma” kelimesine dikkat çekilmiş. Genel çerçeveyi belirleyen bir tema olmamasına rağmen, doğada organik materyalin çözülmesiyle ortaya çıkan ve diğer canlılara hayat veren kompostun oluşum süreci Bienal’in ilham kaynağı olacak. Bu bakımdan, Taner’in, eserlerde sonuçlara değil süreçlere şahit olacağımıza dikkat çekmesi ayrı bir anlam taşıyor.

Konuşmanın en dikkat çekici noktalarından biri de Görgün Taner’in sanatın etrafa renk katan bir olgu değil; bir ifade biçimi ve insan hakkı olduğunu vurgulamasıydı. İçinde bulunduğumuz dönemin karmaşasıyla ve iletişim kanallarının tektipleşmesiyle azalan insani etkileşimi sanatla arttırmak Bienal’in bu yılki hedefleri arasında yer alıyor. Bir bakıma, Bienal’de sanatçıların bu “insan hakkını” ve ifade biçimini doğaya, gezegenimize ve köklere dönerek toplum içerisinde etkileşim yaratmak adına yeniden anlamlandırmasını izleyeceğiz.

2036’ya kadar 7 Bienal daha…

Sektör olarak whitewashing ve greenwashing gibi kavramları konuştuğumuz bu günlerde, bir parantez de artwashing’e açılmalı… Sanat ve kültür alanındaki çalışmalarla, imajındaki kusurları adeta “fondötenleyen” markalar var oldukça, desteklerinde samimi olan markalar daha da değerleniyor.  

Hal böyle olunca, bir sponsordan çok daha fazlası olarak Bienal’de yer alan Koç Holding’in Kurumsal Marka ve Sponsorluklar Koordinatörü Okyar Tuncel’den rahatı yok… Müzeleriyle, sanat alanında destek ve yatırımlarıyla bir kültür markası olma özelliği de taşıyan Koç Topluluğu’nun yaptığı çalışmanın değerini anlatmak için uzun cümlelere ihtiyaç kalmıyor.  

Zira bir bölümde konu sanatta sürdürülebilirliğe gelince, Okyar Tuncel, İstanbul Bienali’ne desteklerini 2036 yılına dek uzattıklarını, bu durumun Koç Topluluğu’nun sürdürülebilirlikle ilgili bakış açısını yansıttığını söyleyerek, kısa ve net bir biçimde konuyu özetliyor.

Sessizliği duymak

Sohbetin ardından, ses heykeltraşı Bill Fontana’nın “Sessiz Yankılar: Notre Dame” adlı eserini dinleme fırsatı yakalıyoruz. Notre Dame Katedrali, 2019’da çıkan yangının ardından kullanılamaz hale gelirken, bu durum Bill Fontana’ya ilham kaynağı olmuş. Katedralin on adet çanı yangının ardından suskunluğa bürünürken, Fontana çan gibi titreşerek ses çıkarmak için tasarlanan objelerin aslında tamamen sessiz olamayacağını düşünmüş. Böylece, Paris sokaklarından çanın metal gövdesine yansıyan sesleri duyulabilir kılmak için bir çalışma gerçekleştirmiş.

Arter Kurucu Direktörü Melih Fereli, Fontana’nın eserinin rehberliğini yaparken, “Sessiz Yankılar: Notre Dame”ın bu yılki İstanbul Bienali’nin ruhunu da özetleyen bir çalışma olduğunu ifade ediyor. İtfaiye sirenleri, trafik, caddelerden geçen kalabalıklar… Şehrin yaşadığına delalet tüm bu unsurlardan gelen ve tarihi çanların yeniden yorumlayarak aktardığı sesleri, 4 Aralık 2022’ye kadar Arter’de canlı dinlemek mümkün.

featured
1 IMDb, 2025’in en popüler dizilerini açıkladı: İşte yılın ilk 10’u
IMDb, 2025’in en popüler dizilerini açıkladı: İşte yılın ilk 10’u
2 Türkiye’nin en hızlı büyüyen teknoloji şirketleri belli oldu!
Türkiye’nin en hızlı büyüyen teknoloji şirketleri belli oldu!
3 Google Maps, beklenen özelliği kullanıma soktu: Park yeri otomatik algılanacak
Google Maps, beklenen özelliği kullanıma soktu: Park yeri otomatik algılanacak
4 Disney–OpenAI ortaklığı, eğlence sektöründe yeni bir oyun alanı açıyor
Disney–OpenAI ortaklığı, eğlence sektöründe yeni bir oyun alanı açıyor
5 Ford ve Renault, düşük maliyetli elektrikli araç üretmek için güçlerini birleştirdi
Ford ve Renault, düşük maliyetli elektrikli araç üretmek için güçlerini birleştirdi
Güncel Haberler
Duygusal yatırımın en parlak objesi: Takı sektörü altın çağını yaşıyor
Duygusal yatırımın en parlak objesi: Takı sektörü altın çağını yaşıyor
Epica Awards'tan Türkiye'ye 2 ödül!
Epica Awards’tan Türkiye’ye 2 ödül!
Türkiye'de taksi en çok nerelerden ve hangi durumlarda çağrılıyor?
Türkiye’de taksi en çok nerelerden ve hangi durumlarda çağrılıyor?
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

PRO PLAN®’dan yeni bir mesajınız var: Patili dostlarımıza “Profesyonel Gibi” bakalım
Haberler
PRO PLAN®’dan yeni bir mesajınız var: Patili dostlarımıza “Profesyonel Gibi” bakalım
Advertorial
22 Ekim 2025
MTV, 44 yılın ardından yayın hayatına veda ediyor
Haberler
MTV, 44 yılın ardından yayın hayatına veda ediyor
Sena Tufan
13 Ekim 2025
Güvenli alan mı, görünmez kapan mı? Türkiye’de “Ev Genci” gerçeği
Haberler
Güvenli alan mı, görünmez kapan mı? Türkiye’de “Ev Genci” gerçeği
Nafizcan Önder
2 Kasım 2025
Ayın öne çıkan global kampanyaları (Ekim 2025)
Haberler
Ayın öne çıkan global kampanyaları (Ekim 2025)
Sena Tufan
1 Kasım 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.