10 Mayıs Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
NFT bildiğiniz gibi değil
Köşe Yazıları

NFT bildiğiniz gibi değil!

Marketing Türkiye
18 Aralık 2021
4 dk okuma

Çoğu kişi o gaming dönemindeki gelişimden, uçan pelerinlerin, jet kay kayların üzerinden bir “sıfır” noktası çizse de hepimizin NFT ile haşır neşir oluşu Christie’s’in medya sanatçısı Beeple’ın eserini 69 milyon dolara sattığı Şubat sonu olmuştur. Düşünün; o güne kadar eserleri 100 dolar bile etmezken nasıl oldu da bu kadar değerlendi? Gelenekselliğin en önemi temsilcilerinden bir müzayede evi henüz dijitali dahi sanat olarak kabul etmekte tereddüt duyan sistemin değiştiğinin ispatı gibiydi. Beeple’ın eserinin satışı sonrası şaşkınlığı da hepimizin aklında.

  • NFT bildiğiniz gibi değil!
    Orkun Bulut, tooken.io Kurucu Ortağı

Bizim ülkede işin üretiminden ziyade “anlatımından” “yorumundan” para kazanmak kolay geldiğinden işin felsefesinden uzak, tamamen “Non-Fungable Token” yani NFT’nin kelime anlamı üzerinde bir yorumlamayla olayı anlamaya çalışıyoruz. “Değiştirilemeyen jetonlar” çıkış amaçlarındaki gibi gaming dünyasında hala çok etkili; ama markalar için NFT dünyasında koleksiyon hissi daha öne çıkacak.

Şimdiden 11 milyar dolarları aşan bir ekonomi yarattı NFT dünyası. Bunun yarısından fazlasının geçen birkaç ayda oluştuğunu gözlemledik. Şu an tamamen fiyatlar üzerinden değerlendirilen bir NFT gündemi var. Herkesin bize ilk sorduğu soru “Hangi NFT’lerin fiyatı artar?” oluyor genelde. NFT’lerin yapısını anladığımızda bunların değerli olduğunu ama değer yargımızın maddiyattan çok maneviyata, hatta gösterişe döneceği öngörülesi! Bu yüzden NFT’leri değerlendirirken sanat tarafına konuşmak oldukça sınırlı. En doğru tanımı, hatta başlığı; koleksiyonerliğin dijital hali olarak belirleyebiliriz. Şu noktada hepimiz NFT’lerle alakalı fiziki bir karşılık da istiyoruz. Aslında bakarsanız hepimiz sandığımızdan daha fazla dijitalleşmiş durumdayız. En az telefonumuza bakan dahi 7-9 saat arası ekranda kaldığının raporunu gün sonu görüyordur. Tabii buna TV ve bilgisayar ekranlarında geçirdiğimiz saatler dahil değil. Aslında çoğumuzun ekran dışına baktığımız süre belki de 2-3 saati geçmiyor. O yüzden dijital dünyanın fizikiye uyumundan ziyade yaşadığımız dijital dünyanın içerisine fiziki dünyamızı entegre etme aşamasına çoktan geçtik.

NFT, sanattan fazlası

Hepimiz birer koleksiyoneriz aslında! Bunu sadece sanat eserleriyle sınırlamamak gerek. Büyüklerimizin pul koleksiyonlarını, biriktirdiği özel mektupları düşünün… Bizim kuşağın futbolcu kartları, tasoları derken gittiğimiz özel konserlerin, spor müsabakalarının biletlerini bile çoğumuz biriktiriyoruz. NFT’lerin evrimi de bu tip koleksiyon tarafına hizmet ettiği gibi bunu tanımadığımız insanlara bile gösterme/sergileme fırsatı verecek. Bu kişisel müzelerimiz de ilk adım olacak. Koleksiyonunu yaptığınız sanatçı ya da markanın pazar yerlerindeki sayfasında eserin sahibi olarak görünmeniz NFT pazar yerlerinde görülebiliyor. NFT’yle birlikte kişisel itibar tanımlamalarımızı yapacağımız bir çağa giriyoruz. Düşünün koleksiyonumuza kattığımız sanatçının ya da markanın sayfasına gittiğimizde o eserin sahibi olduğumuz yazacak. Oradan bizim sayfamıza bir tıkla ulaşıp kişisel koleksiyonumuzu herkes görebilecek. Kaç kez el değiştirdiğinden hangi fiyata satın aldığımıza kadar…

Önümüzdeki aylarda Twitter, Instagram, Facebook gibi platformlar sahip olduğumuz NFT’leri profilimizde gösterecek. Düşünün; yelkene meraklıysanız burada yelken ağırlıklı NFT’ler collect edip kendinizi tanımlayacaksınız. Belki de sahip olduğunuz lüks fiziki mücevherlerin NFT’leri size ücretsiz verilip burada sahip olduğunuzu anlatacaksınız. Hem de sosyal medyaya kol saatinizi ve araba logunuzu ekler gibi değil; bir sanat koleksiyoneri itibarında.

  • NFT bildiğiniz gibi değil!

Taklit işlerle başarı gelmez

Türkiye’deki NFT pazarına baktığımızda çok fazla strateji hatası yapıldığını görüyoruz. Büyük isimlerin NFT dünyasına girmesi diğer NFT üretenler için harika olsa da projelerin kendi özlerinden kopuk olması işleri genel anlamda başarısız kılıyor. Muhtemelen bu işleri hazırlarken hepsi en pahalı 5 NFT koleksiyonunun etkisinde kalıyor. Mesela 2 milyar dolar civarında ekonomi yaratan Crypto- Punks ve Bored Apes Yacht Club gibi portre, piksel odaklı işlerin taklidi hissi uyandıran NFT’ler Türk ünlü pazarında fazlasıyla göze çarpıyor. Burada dikkat edilmesi gereken iki husus var. Birincisi bu eserler tüm dünyada satışa çıksa da sizin kendi ünlü topluluğunuza nasıl temas edeceği ve global NFT topluluğundaki satış stratejileri önemli…

Bu işlerin neden rekor kırdığını anlamadan esinlenilen işlerden başarı beklemek ahmaklık. Keza bu temelde çıkan bir sanatçının koleksiyonu potansiyelinden çok uzak kalırken topluluk üzerine inşa edilmiş bir başka sanatçı işinde de farklı manipülasyonlar ortaya çıktı. Merkeziyetsiz, şeffaf dünyada her şey gözümüzün önünde gerçekleşiyor!

Türkiye’den ses getirecek işler çıkacak

Rekortmen iş CryptoPunks’a sahip olmak sadece NFT’de değil tüm dünyada size belli kapıları açan bir statü haline geldi. Bu koleksiyon için NFT’nin erken dönem Mona Lisa’sı benzetmesini yapabilirim. Bored Ape Yacht Club’ın da oldukça fazla ünlü alıcısı olması fiyatlarını tırmandırdı. En son Jimmy Fallon da alıp tüm sosyal medya hesaplarında sergilemeye başladı. Diğer satış rekoru kıran işlerin çoğunun Reddit, Discord gibi platformlarda örgütlenen, destekçisi internet dünyasında itibar sahibi olan isimler olduğunu iyi görmek lazım. Medya sanatçıları dışında Türkiye’den de büyük ses getirecek işler çıkacağını düşünüyorum. Ama yanlış işler Türk NFT topluluğunun oluşumunu geciktiriyor. Yukarıda anlattığımız işlerin taklitleri, Tarantino, Pulp Fiction’ın kesintisiz halini NFT’ledi diye dizi kesitlerinin NFT’lenmesi, hatta Saba Tümer’in kahkahasının NFT gündemi olması gibi haberler koleksiyonerleri işlere daha mesafeli yapıyor.

Ortağım Hakan Şık ile birlikte kurduğumuz Tooken ile markaların doğru NFT üretmesinde kendi itibarlarına katkıda bulunacağı şekilde stratejik danışmanlık yapıyoruz. Aslında biz yapacaklarından daha çok yapmamaları gereken işleri onlara anlatıyoruz. Gazetecilik kökenli biri olmamın avantajıyla içerik üretme konusundaki uzmanlığımızı işlerin hikayesinde ve fiziki dünyadaki PR ederinde kurguluyoruz.

Pazarlamacılar NFT’yi nasıl kullanmalı?

featured Insıghts
1 Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer'ları
Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları
2 2025'in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
2025’in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
3 Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
4 Boykot ediyorum, öyleyse varım!
Boykot ediyorum, öyleyse varım!
5 Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Güncel Haberler
Marketing Türkiye C Level Club araştırmaların değişen işlevini Trakya Baharı’nda konuştu…
Marketing Türkiye C Level Club araştırmaların değişen işlevini Trakya Baharı’nda konuştu…
Espressolab, "boykot çağrılarına dava açtı" iddialarına karşı açıklama yaptı
Espressolab, “boykot çağrılarına dava açtı” iddialarına karşı açıklama yaptı
Girişimcilikte yeni dönem: Yapay zeka yükseliyor, yatırımlar hızlanıyor
Girişimcilikte yeni dönem: Yapay zeka yükseliyor, yatırımlar hızlanıyor
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Borusan Grup şirketlerinden Borusan Tedarik Zinciri Çözümleri ve Teknoloji Anonim Şirketi Fransız CEVA Logistics’e satılıyor
Haberler
Borusan Grup şirketlerinden Borusan Tedarik Zinciri Çözümleri ve Teknoloji Anonim Şirketi Fransız CEVA Logistics’e satılıyor
Nafizcan Önder
2 hafta önce
İş yerlerinde mobbingin önlenmesi için yeni genelge yayımlandı
Haberler
İş yerlerinde mobbingin önlenmesi için yeni genelge yayımlandı
İrem Alimoğlu
6 Mart 2025
Öğrencilerden “Ekonomik Boykot” çağrısı: 2 Nisan'da alım satım yapılmayacak
Haberler
Öğrencilerden “Ekonomik Boykot” çağrısı: 2 Nisan’da alım satım yapılmayacak
Marketing Türkiye
1 Nisan 2025
Espressolab, "boykot çağrılarına dava açtı" iddialarına karşı açıklama yaptı
Haberler
Espressolab, “boykot çağrılarına dava açtı” iddialarına karşı açıklama yaptı
Marketing Türkiye
14 saat önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.