10 Mayıs Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Markalar rüya kontrolü üzerinde çalışıyor
Haberler

Markalar rüya kontrolü üzerinde çalışıyor

Marketing Türkiye
11 Temmuz 2021
3 dk okuma

Televizyon veya video izlerken, sosyal medyada gezinirken hatta yürüyüş bile yaparken her yerde reklamlarla karşılaşıyoruz. Tüketicilerin bunları algılama seviyesi gittikçe düşse de Alacakaranlık Kuşağı gibi her köşe başında karşılarına reklamlar çıkıyor. Öyle ki yeni mecralar bulmak için yarışan markalar, artık rüyalarda bile tüketicilerini ziyaret etmeye çalışır hale geldi. Gelin birlikte bakalım markalar için rüya kontrolü mümkün mü? Hangi markalar çalışmalara başladı?

Kulağa Black Mirror’ın yeni sezonundan bir bölüm gibi geliyor olabilir, ancak bu durum tamamen gerçek. Hatta yakın zamanda, dünyanın dört bir yanından 40 beyin bilimcisi, “reklamcıların zaten kuşatılmış bilinçli ve bilinçsiz zihinlerimizin son sığınaklarından biri olan rüyalarımızı manipüle etmesini önlemek için yeni koruyucu politikalara acilen ihtiyaç duyulduğu” konusunda yetkilileri uyarma ihtiyacı hissetti.

Yeni reklam mecrası rüyalar

Uyarı, bira markası Molson Coors’un tüketicilerin rüyalarına girmek için Super Bowl öncesi yapmış olduğu çalışmanın bir sonucu olarak yayınlandı. Coors, maçtan önceki gece, yaklaşık 100 milyon Super Bowl izleyicisinin rüyalarını manipüle etmek için bir nörobilim araştırma alanı olan “hedefli rüya inkübasyonu” (Targeted Dream Incubation – TDI) kullandı.

Aslında bu konunun ilk karşımıza çıkışı sayılmaz. Yakın zamana kadar rüya kontrolü çalışmaları bilim kurgu filmlerinin konusu sayılıyor olabilir, ancak rüya görüntüleme tekniklerinin gelişmesi, rüyadakilerle iletişim kurma yöntemleri üzerindeki çalışmalarla birlikte markalar hızlıca harekete geçti bile.

rüya kontrolü
Kabuslara sebep olduğu iddia edilen Cadılar Bayramı özel burgeri Nightmare King.

Xbox, Made From Dreams çalışması ile, popüler oyunculara en sevdikleri video oyunlarının rüyalarını göstermek için TDI kullandı; Playstation ise yeni Tetris oyununu tanıtırken, oynanışın Tetris’in rüyalara girmesini sağladığını söyledi. 2000 yılında yapılan bir araştırma da 3 gün Tetris oynayan oyuncuların yüzde 60’ının rüyalarında Tetris’i gördüğünü ortaya koydu. Ayrıca, 2018’de Burger King, kabuslara neden olduğunun rüya çalışmalarıyla klinik olarak kanıtladığını söylediği bir kabus burger – Nightmare King yarattı.

Kısacası, itiraf etmek gerekiyor ki, birden fazla pazarlama çalışması, rüya ve uyku korsanlığı yoluyla satın alma davranışlarını değiştirmenin ve motive etmenin yeni yollarını test ediyor. Rüya inkübasyonunun ticari, kar amaçlı kullanımı hızla gerçek oluyor.

Kabul edelim, büyük şirketlerin, biz yataklarımızda uyurken ürünlerini tanıtmak için rüyamıza girmeye çalışması biraz ürkütücü…

Uyku bilimcileri yayınladıkları açık mektupta bu tür müdahaleci rüya reklamları hakkında endişelerini dile getirirken pazarlamacılar, “Doğal olarak oluşan stresli ve korku dolu bir rüya mı yoksa bir şirketin kafanıza yerleştirdiği “eğlenceli” bir rüya mı daha iyi?” diye soruyor.

Bununla birlikte, markaların ciddi anlamda rüyalarımıza reklam vermesi, uyurken belleğin işlenmesinin doğal sürecine müdahale edebilir. Son yıllarda bilim insanları, rüyaların uyanık yaşamlarımızı da etkileyebildiğine dair bir takım bulgular elde etti. Bu da reklamlı rüyaların gerçek dünyadaki yaşantımızı da değiştirebileceği düşüncesini oluşturuyor.

Peki, pazarlamacılar nasıl rüya kontrolü yapıyor?

Öncelikle şunu belirtmek gerekiyor ki, rüya üzerine yapılan çalışmalar hala devam ediyor olsa da rüyalara reklam sokmanın kesin olarak kanıtlanmış bir yolu hala yok. Üstelik Molson Coors çalışmasının bir parçası olan Rüya Psikoloğu Deirdre Barrett, çalışmaya katılan 18 kişinin 12’sinin aktör olduğunu söylüyor. Yani, rüyaların hala markaların istilasından uzak olduğu söylenebilir.

Bununla birlikte, insanların rüyalarını şekillendirmek için uzun süreli maruz bırakma, koku ve ses gibi yöntemler araştırılıyor. TDI araştırmalarından bazılarında, insanlara sigarayı bıraktırmak için rüyalarında sigara ve çürük yumurta kokularını görmelerini sağlıyorlar. Başka bir örnekte ise bilim insanları uyuyan kişiye sorular sorarak lüsid rüya sırasında matematik soruları çözmelerini sağladı.

Molson Coors çalışmasında ise Harvard Üniversitesi Psikiyatri Bölümü’nde yarı zamanlı rüya psikolojisi profesörü olan Deirdre Barrett ile iş birliği yapan ekip, uykudan önce katılımcılara Coors görüntüleri içeren uyarıcı bir video izletti. Bir basın bülteni ile duyurulan sonuçlara göre, katılımcılar izledikleri videoya ilişkin rüyalar gördü.

Yayınlanan açık mektupta bilim insanları da haklı olarak özellikle alkol gibi bağımlılık yapıcı etkileri yüksek olan ürünlerin bir de rüyalarda yer almasının endişe verici olabileceğini belirtti. Sonuç olarak marka, çürük yumurta kokuları değil, temiz dağ ve nehir havası içinde insanların rüyalarına dahil edildi.

Barrett ise Coors basın bülteninin yayınlanmasının ardından paylaştığı bir blog postunda, çalışmanın sonuçlarının “gerçek bir araştırma” gibi aşırı bilimsel bir dil kullanılarak yayınlanmasının rahatsız edici olduğunu belirtti. İnsanların rüyalarını etkilemek için uzun süreli ve güçlü bir maruz kalma gerektiğini söyleyen Barrett, bu çalışmayla insanları hedefli rüya inkübasyonu konusunda eğlenceli bir şekilde bilgilendirebileceğini düşünmüş.

Kısacası, rüyalar henüz bir reklam mecrası haline gelmedi ancak günün birinde bunun olmayacağının garantisini vermek mümkün değil. Üstelik, bu ihtimalin peşinden giden markalar çalışmalar yapmaya da devam edecek. Nitekim, mektupta yer alan bilim insanlarından biri Adam Haas, bugüne kadar biri Microsoft, ikisi hava yolu şirketleri olmak üzere üç farklı markadan rüya çalışmaları için teklif aldığını söylüyor.

“Dünyanın mutluluk haritası”nı görmek için tıklayın!

featured Molson Coors
1 Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer'ları
Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları
2 2025'in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
2025’in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
3 Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
4 Boykot ediyorum, öyleyse varım!
Boykot ediyorum, öyleyse varım!
5 Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Güncel Haberler
Marketing Türkiye C Level Club araştırmaların değişen işlevini Trakya Baharı’nda konuştu…
Marketing Türkiye C Level Club araştırmaların değişen işlevini Trakya Baharı’nda konuştu…
Espressolab, "boykot çağrılarına dava açtı" iddialarına karşı açıklama yaptı
Espressolab, “boykot çağrılarına dava açtı” iddialarına karşı açıklama yaptı
Girişimcilikte yeni dönem: Yapay zeka yükseliyor, yatırımlar hızlanıyor
Girişimcilikte yeni dönem: Yapay zeka yükseliyor, yatırımlar hızlanıyor
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Boykotların anatomisi
Haberler
Boykotların anatomisi
Hüseyin Tapınç
1 Nisan 2025
İTÜ Çekirdek ve Marketing Türkiye'den güç birliği: Girişimcilere özel pazarlama koçluğu
Haberler
İTÜ Çekirdek ve Marketing Türkiye’den güç birliği: Girişimcilere özel pazarlama koçluğu
Sena Tufan
3 hafta önce
TikTok'un satışı için kritik süreç: Trump, dört grupla görüşüldüğünü açıkladı
Haberler
TikTok’un satışı için kritik süreç: Trump, dört grupla görüşüldüğünü açıkladı
İrem Alimoğlu
10 Mart 2025
İş dünyasındaki cinsiyet eşitsizliklerinin artık Türkçe karşılıkları olacak
Haberler
İş dünyasındaki cinsiyet eşitsizliklerinin artık Türkçe karşılıkları olacak
Sena Tufan
5 Mart 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.