17 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
"Kadınlar İş Dünyasında Parladıkça Araştırması"nın sonuçları açıklandı
Haberler

“Kadınlar İş Dünyasında Parladıkça Araştırması”nın sonuçları açıklandı

Nafizcan Önder
25 Haziran 2020
5 dk okuma

Lider küresel insan kaynakları ve yönetim danışmanlığı firması Mercer, firmaları ve liderleri cinsiyet eşitliliği konusunda gerçekçi olmak ve dünya genelinde eşit bir cinsiyet dengesi için farkındalık yaratmak amacıyla gerçekleştirdiği “Kadınlar İş Dünyasında Parladıkça Araştırması”nın sonuçlarını açıkladı. Professional Women’s Network İstanbul’un stratejik ortak ve PERYÖN – Türkiye İnsan Yönetimi Derneği’nin araştırma destekçisi olarak yer aldığı araştırma, kadın konusunda kurumsal alanda dünyada yapılan en geniş kapsamlı araştırma özelliği taşıyor. Mercer Türkiye’nin 2016 yılından sonra ikinci kez gerçekleştirdiği ve ‘Eşitlik Konusunda Gerçekçi Olalım’ sloganıyla duyurduğu araştırmanın sonuçlarına göre; firmalar cinsiyet eşitliği ve çeşitlilik konusunda hem fikir; ancak uygulamada alınması gereken daha çok yol olduğu görülüyor.

Mercer Türkiye, kadınların iş hayatında sürdürülebilir bir şekilde var olmaları, karar verici rollere lider olarak yükselmeleri için onlara destek olmak amacıyla yola çıkan Professional Women’s Network İstanbul (PWN İstanbul) ve Türkiye’de insan yönetimi alanında kurulmuş ilk sivil toplum kuruluşu olan PERYÖN – Türkiye İnsan Yönetimi Derneği’nin işbirliğinde gerçekleştirilen “Kadınlar İş Dünyasında Parladıkça Araştırması“nın sonuçları açıklandı. 32’si çokuluslu 68 firmanın katıldığı ve 130 bin çalışanı kapsayan araştırmanın sonuçlarına göre; Türkiye’de firmaların yüzde 94’ü çeşitlilik ve kapsayıcı iş ortamı uygulamalarının geliştirilmesine odaklandığını belirtiyor. Bu konuda dünya ortalaması yüzde 81 iken, Türkiye, farkındalık konusunda yüzde 94 ile daha ileri bir noktada olduğunun işaretini verse de firmaların yalnızca yüzde 34’ü belgelenmiş ve birden çok yıla yayılmış bir çeşitlilik ve kapsayıcı iş ortamı stratejisine sahip olduğunu söylüyor. Bu sonuçlar uygulama açısından şirketlerin daha alınacak epeyce yolu olduğuna dikkat çekiyor.

Araştırmanın sonuçlarına göre; yüzde 66’lık dünya ortalamasına benzer şekilde Türkiye’de firmaların yüzde 68’i üst yönetimlerin etkin bir şekilde çeşitlilik ve kapsayıcı iş ortamı politikalarıyla ilgili olduklarını belirtiyor. Ancak firmaların sadece yüzde 15’inin çeşitlilik ve kapsayıcı iş ortamı stratejisine odaklı personeli bulunuyor. Bu firmaların yüzde 24’ünde bu konudan sorumlu bir müdür istihdam ediliyor ve bu müdürlerin sadece yüzde 31’i bu konuda CEO’ya rapor veriyor.

Cinsiyet eşitliği için verilen mücadelede erkekler sınıfta kaldı

Araştırmanın sonuçları; erkeklerin çeşitlilik ve kapsayıcı iş ortamına desteklerinin yetersiz kaldığını gösteriyor. Türkiye’deki firmaların yüzde 41’i erkeklerin çeşitlilik ve kapsayıcı iş ortamı programlarına ve girişimlerine katıldığını ve rol üstlendiğini belirtiyor. Bu oran globalde ise yüzde 48. Cinsiyet eşitliğini sağlamak için erkeklerin desteğinin önemine dikkat çekilen araştırmada, hep birlikte söylemlerin ötesine geçerek aksiyon alınmasına ihtiyaç olduğu vurgulanıyor. Hala eşitlik ile ilgili düzenlenen etkinlik, konferans ve seminerlere katılanların çoğunun da kadın olduğu görülüyor.

Ücret eşitliği konusunda ilerleme var

Dünyada ücret eşitliği konusunda tartışmalar alevlenirken, bu konuda aksiyon alan firmaların sayısı da hızla artıyor. ‘Kadınlar İş Dünyasında Parladıkça Araştırması’na göre; Türkiye’de firmaların yüzde 81’i ücret eşitliğinin ücret stratejilerinin bir parçası olduğunu söylüyor. Bu oran globalde yüzde 74. Türkiye’de firmaların yüzde 91’i yapılan katkıya göre adil ücret vermenin ücret eşitliği konusunun temeli olduğunu düşünüyor. Globalde ise bu oran yüzde 85 olarak belirtiliyor.

Firmalar sağlık girişimlerine finansal girişimlerden daha fazla odaklanıyor

Araştırmanın sonuçlarına göre dünya geneline benzer şekilde, Türkiye’deki firmaların genellikle cinsiyete uygun olarak sağlanan sağlık girişimlerine finansal girişimlerden daha fazla odaklandığı görülüyor. Tüm alanlarda iyileştirilmesi gereken önemli noktalar göze çarpıyor. Türkiye’deki firmaların yüzde 30’u cinsiyete özgü sağlık ihtiyaçlarını izlerken, bu oran yüzde 25’lik global ortalamanın biraz üzerinde seyrediyor.

Türkiye’deki firmaların yüzde 37’si kadınların tüm bölgelerde uygun fiyatlı doğum kontrol yöntemlerine ve üremeyle ilgili tedavilere erişebildiğini belirtiyor. Bu oran globalde yüzde 24 olarak gözüküyor. Türkiye’deki firmaların yüzde 32’si yüzde 34’lük global ortalamaya benzer bir şekilde kısırlık tedavisi, aile içi şiddet desteği, meme kanseri teşhis ve tedavisi ile menopoz gibi kadınların ihtiyaçlarına özgü sağlık programları sunuyor.

Yan haklarda Türkiye’nin ve dünyanın karnesi zayıf

Yan haklar, kadınların iş performansında erkeklerden daha kritik bir yere sahip. Sağlık kadar finansal destekler de kadının iş yaşamında performansı ve yaşam kalitesi açısından önem taşıyor. ‘Kadınlar İş Dünyasında Parladıkça Araştırması’nın sonuçlarına göre; cinsiyet farkı özellikle finansal güvence söz konusu olduğunda öne çıkıyor. Bu durum tüm dünyada geçerli bir durum. Türkiye’deki firmaların sadece yüzde 11’i globaldeki yüzde 9’luk orana benzer şekilde cinsiyete göre finansal güvence durumunu izliyor.

İşe alımda önyargıyı ortadan kaldıran teknoloji eksik halka

Teknoloji; veri analizi, aday bulma ve seçme, öğrenme ve gelişme, yetenek yönetimi, çalışanlarla iletişim ve sağlık ve refah gibi çeşitlilik ve kapsayıcı iş ortamı çabalarının hemen hemen tüm alanlarında sistematik ve ölçeklendirilebilir değişime hız verebilir ve kurumları gerçekten dönüştürebilir önemli bir araç. Araştırmanın sonuçlarına göre; Türkiye’deki firmaların yüzde 63’ü ön yargıları hafifletmek için yetenek yönetimi uygulamalarını gözden geçirdiğini, ancak yüzde 42’sinin çeşitlilik ve kapsayıcı iş ortamı uygulamalarının zorluklarını sistematik olarak ele almak için teknolojiyi kullandığını belirtiyor. Bu firmaların çoğu teknolojiyi, aday bulma ve seçme, liderlik özelliğinin geliştirilmesi, performans yönetimi, öğrenme ve gelişim, kariyer yönetimi ve mentorluk ve ücret eşitliği analizi için kullandığını söylüyor.

Işıl Çayırlı Ketenci: “Yalnızca firmalarda değil toplum genelinde daha anlamlı ve sarsıcı değişiklikler yaratmak gerekiyor”

Yalnızca şirket içinde değil toplum genelinde daha da anlamlı ve sarsıcı değişiklikler yaratmak gerektiğine dikkat çeken Mercer Global Kariyer Bölümü Pazarlama Lideri Işıl Çayırlı Ketenci, “Artık Türkiye’de cinsiyet eşitliği konusunda gerçekçi olmanın zamanı geldi. Dünya genelinde bugünün kurumsal liderleri, çeşitlilik özelliğine sahip ekiplerin kurumlara değer kattığını ve daha eşit bir cinsiyet dengesine sahip şirketlerin sahip olmayanlardan önemli ölçüde daha iyi performans gösterdiğini kabul ediyor. Araştırmayı 2016 yılı sonuçlarıyla kıyasladığımızda, kadınları üst kademelerde daha fazla oranda görme, onlara liderlik yollarında eşit fırsat sunma ve kadınların iyi performans göstermeleri için ihtiyaçları olan yan haklara daha fazla eğilme gibi konularda önemli bir gelişim sağlandığını görüyoruz. Cinsiyet eşitliği konusunda farkındalık artmasına rağmen uygulamalarda gelişmesi gereken çok nokta var. Bu noktada şirketlerin, artık uygulamaya yönelik adımlar atmasına ihtiyaç olduğunu görüyoruz. İş dünyasındaki değişim ile toplumsal değişimin kesişmesi, karşılaşılan zorlukların üstesinden gelmek konusunda kritik önem taşıyor. Ayrıca liderlerin yeteri kadar hesap verme sorumluluğu almadığını düşünüyorum. İş dünyasının liderleri, kadınların işgücünde eşit şekilde temsil edilmesini, ekonomiye eşit katılımlarını ve eşit ücret almalarını istiyorlarsa buna mutlaka liderlik etmeleri gerekiyor. Yalnızca çeşitlilik ve kapsayıcı iş ortamının ticari değerine inanmakla kalmayıp aynı zamanda sorumluluk alarak bu değerlerin zorunluluktan değil kültürün güçlü bir bileşeni olarak kurum genelinde yaygınlaşmasını sağlayacak liderlere ihtiyacımız var” dedi.

Aylin Satun Olsun: “Eşitlik mücadelesinde, eşit fırsatlar için gerçekçi bir yaklaşımla, bireysel ve kurumsal mücadeleye devam…”

Mercer ile yapılan ‘Kadınlar İş Dünyasında Parladıkça Araştırması’nın Türkiye’de ikinci kez gerçekleştirilmesi ve karşılaştırılabilir sonuçlarla değerlendirilmesinden duyduğu memnuniyeti dile getiren araştırmanın stratejik ortağı PWN İstanbul Başkanı Aylin Satun Olsun, “PWN İstanbul, toplumsal cinsiyet alanında kadınlı erkekli çalışan küresel bir network. Gerek küresel gerekse Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak için önümüzde uzun bir mücadele süreci var. İlk araştırmadan bu yana geçen dört yıl içinde, ufak da olsa, STK’ların ve özel sektörün işbirliği ve çabalarının sonuç verdiğini görmek bizi mutlu etti. Bu sene araştırma sonuçlarını sunarken, ‘eşitlik için gerçekçi olmak lazım’ dedik. Eşitlik mücadelesinde, eşit fırsatlar için gerçekçi bir yaklaşımla, bireysel ve kurumsal mücadeleye devam diyoruz…” dedi.

Berna Öztınaz: “Cinsiyet eşitliği, çeşitlilik ve kapsayıcılık konuları herkesin meselesi”

‘Kadınlar İş Dünyasında Parladıkça Araştırması’nın araştırma ortağı PERYÖN – Türkiye İnsan Yönetimi Derneği’nin Yönetim Kurulu Başkanı Berna Öztınaz, araştırma sonuçları incelendiğinde nispeten olumlu resimlerle karşılaştıklarını ve bunun da mutluluk verici olduğunu belirtiyor. Ancak bazı istatistikler olumlu çıksa da cinsiyet eşitliği, çeşitlilik ve kapsayıcılık konusunda yapılacak çok şey olduğunu ifade eden Öztınaz, “Özellikle şu an, içinde bulunduğumuz pandemi gibi dönemlerde bazı konular diğerlerinin arkasında kalabiliyor. Örnek vermek gerekirse, PERYÖN olarak 12 senedir insan yönetimi konusunda en iyi uygulamaları seçerek ödüllendirdiğimiz ve bu uygulamaları sektöre anlattığımız PERYÖN Ödülleri’ni düzenliyoruz. Ödül kategorilerinden biri çeşitlilik olmak üzere toplam 7 kategorimiz var. Bu sene 6 kategoriye rekor sayıda başvuru olmasına rağmen çeşitlilik kategorisine ilk defa başvuru sayısı sıfır oldu. Bu konuda son derece iyi ve örnek uygulamaları olan bir şirkete neden aday olmadıklarını sorduğumuzda ise ‘Şimdi bunlara ayıracak vaktimiz yok’ yanıtını aldık. Özellikle işin kurumsal yönüne de odaklanabilme şansı olan STK’lar olarak baktığımızda, Türkiye’nin gerçeklerini bilerek ve globali göz önünde tutarak, tüm çabaları kolektif hale getirmemiz; cinsiyet eşitliği, çeşitlilik ve kapsayıcılık konularının herkesin meselesi olduğunu hiç unutmamamız gerekiyor” dedi.

Raporun tamamına BURADAN ulaşabilirsiniz.

cinsiyet eşitliği Mercer Türkiye PERYÖN PWN istanbul
1 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
2 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
3 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
4 Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
5 YouTube Rating Report: En sevilen "lezzet avcıları"
YouTube Rating Report: En sevilen “lezzet avcıları”
Güncel Haberler
Cannes Lions'ta Türkiye'ye ilk ödül geldi!
Cannes Lions’ta Türkiye’ye ilk ödül geldi!
Cannes Lions 2025'in ilk Grand Prix'leri sahiplerini buldu...
Cannes Lions 2025’in ilk Grand Prix’leri sahiplerini buldu…
WhatsApp, "Güncellemeler" sekmesini sosyal medya alanına dönüştürüyor
WhatsApp, “Güncellemeler” sekmesini sosyal medya alanına dönüştürüyor
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Çinli teknoloji devleri Nvidia'nın H20 çiplerini stokluyor
Haberler
Çinli teknoloji devleri Nvidia’nın H20 çiplerini stokluyor
İrem Alimoğlu
25 Nisan 2025
Bosch Ev Aletleri, üst üste dördüncü kez Effie'ye layık görüldü
Haberler
Bosch Ev Aletleri, üst üste dördüncü kez Effie’ye layık görüldü
Advertorial
16 Mayıs 2025
LEGO üst düzey yöneticisi ve Danimarka Kraliyet ailesinin yakın dostu kayak kazasında öldü
Haberler
LEGO üst düzey yöneticisi ve Danimarka Kraliyet ailesinin yakın dostu kayak kazasında öldü
Sena Tufan
16 Nisan 2025
Türkiye’deki şirketler afetlere ne kadar hazır?
Haberler
Türkiye’deki şirketler afetlere ne kadar hazır?
Ferruh Altun
3 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.