10 Mayıs Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"
Haberler

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?”

Marketing Türkiye
10 Mayıs 2020
6 dk okuma
Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"
Mehmet Aktulga – Yöntem Research Managing Director

21. yüzyılda yaşayan çoğu insanın daha önce hiç tanığı olmadığı bir konu geldi bütün dünyanın gündemine oturdu ve ilgi alanından bağımsız olarak hemen hemen herkesin en öncelikli gündem maddesi oldu.

Henüz 2020’nin başında, Ocak ayındaydık. Türkiye’de herhangi bir COVID-19 vakası görülmediği gibi hayat da sanki virüs buralara hiç gelmeyecekmiş gibi devam ediyordu. Buna rağmen bir paydaşımız için yaptığımız kamuoyu araştırmasının sonuçlarında COVID-19 konusunun o dönemde yaşanan Elazığ Depremi’nden sonra ikinci sırada yer alması dikkatimizi çekmişti.

Aziz Nesin’in toplumun sorun kendisine hiç gelmeyecekmiş gibi yaşamasını hicvettiği pek çok güzel öyküsü vardır. Ancak bu kez durum farklı idi. Toplum bu kez bir konu henüz çok yakınına gelmemiş olmasına rağmen bu durumdan kaygı duymaya başlamıştı bile.

Dünya Sağlık Örgütü’nün salgını pandemi olarak ilan ettiği ve Türkiye’de ilk vakanın resmi olarak duyurulduğu günlerde karantina ve evden çalışma dönemi de başlamış oldu. Biz de Yöntem Araştırma olarak bu yeni hayata öncelikle herkesin alışmasını ve durumun biraz stabilleşmesini bekledikten sonra Mart sonu itibarıyla adını usta yazar Gabriel Garcia Marquez’in ünlü romanı “Kolera Günlerinde Aşk”tan esinlendiğimiz ve Türkiye’de ve dünyada COVID-19 salgını yolunda canını ve emeğini insanlığa feda eden tüm sağlık çalışanlarının anısına ve emeğine adadığımız “Korona Günlerinde Hayat” adlı araştırmamızı hayata geçirdik.

Bu çalışmanın hemen arkasından ise Türkiye’de faaliyet gösteren ulusal ve uluslararası şirketlerdeki şirket sahibi, üst-orta düzey yönetici, uzman ve asistan çalışanların katılım desteği ile gerçekleştirdiğimiz “Korona Günlerinde İş Dünyası” adlı araştırmamızı tamamladık. Böylelikle COVID-19 pandemisinin hem toplum hem de iş dünyasındaki etkilerini bütünsel bir açıdan anlama ve yorumlama olanağı bulduk. Ancak burada örneklemin Türkiye geneli tüm iş dünyasını temsil etmediğini, bu çalışmadaki hedef kitlenin ağırlıklı olarak İstanbul merkezli ulusal ve uluslararası işletmelerden oluştuğunu hatırlatmakta yarar var.

“Korona Günlerinde Hayat” çalışmamızda pandeminin günlük hayattaki etkilerinin yanı sıra toplumun bu alandaki bilinç ve bilgi düzeyini de mercek altına aldık. Her ne kadar COVID-19 hakkında bildiklerimiz her gün değişse de Türkiye’de ilk vakanın görüldüğü günden yaklaşık 10 gün sonra toplumda her 10 kişiden 9’u sosyal mesafenin öneminin bilincindeydi:

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"Toplumun karantina sürecine geçişteki temel reaksiyonlarının gıda stoğu yapmak, nakitten kredi/banka kartına yönelmek, maske satın almak ve temizlik malzemesi ve kolonya stoğu yapmak olduğunu gördük.

Bu noktada özellikle 25-34 yaş grubunda kağıt para yerine kredi/banka kartına yönelme eğiliminin daha yüksek olması, Batı ülkelerinde çok öne çıkan tuvalet kağıdı stoğunun Türkiye’de çok rağbet görmemekle birlikte daha çok C1 sosyo-ekonomik kitlede öne çıkması dikkat çekici bulgular.

1970’lerde akaryakıt sıkıntısının olduğu günlerden kalma bir alışkanlıkla özel aracına yakıt alanların ise özellikle üst (AB) sosyo-ekonomik kitlede öne çıktığını görüyoruz:

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"

Karantina dönemiyle birlikte artan harcamalarda temizlik malzemeleri, elektrik/su/doğalgaz ve gıda öne çıkarken düşen harcamaların başında ise seyahat, kültür/sanat ve ulaşımın geldiğini görüyoruz:

 

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"Kamuoyu araştırmasının bir başka çarpıcı bulgusu ise değerlendirmeye aldığımız bazı sivil ve kamu kurumlarının performans değerlendirmesi oldu. Buna göre resmi kurumlara bakıldığında Sağlık Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı ve belediyelerin “korona karnesi” iyiyken, kamuoyunun Cumhurbaşkanlığı ve İçişleri Bakanlığı’ndan beklentilerinin devam etmesi ise dikkat çekicidir. Toplum, sivil kurumların değerlendirmesinde özel hastanelere yüksek not verirken kendisini ise “sınıfta bırakmıştır”:

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"

Araştırmanın belki de en “sansayonel” bulgularından biri ise virüsün kaynağı konusunda oldu. Buna göre toplumda yalnızca her 4 kişiden 1’i konunun bilimsel açıklamasına yönelerek virüsün mevcut grip virüslerinin evrimleşmiş bir hali olduğunu düşünürken, her 3 kişiden 1’i ise konuyu komplo teorileri ile açıklamaya çalışmakta ve virüsün laboratuvarda üretilmiş biyolojik bir silah olduğunu düşünmektedi:

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"COVID-19 pandemisi ile ilgili olarak toplumda her 10 kişiden 6’sı karamsar bir ruh hali içindeyken kalan 4 kişiden 2’si çekimser, 2’si iyimserdir:

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"

 

Konunun bir de iş dünyası tarafına baktığımızda ise her 4 işletmeden 3’ünün COVID-19 pandemisi ile birlikte ekonomik sürdürülebilirlikten çok çalışan ve toplum sağlığına öncelik veren aksiyonlar aldığını görüyoruz:

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"

Görüşülen her 3 beyaz yaka çalışandan 2’si işyerinin tamamen evden çalışma sistemine geçtiğini belirtirken, %16 bazı ekiplerin evden çalıştığını, %11 ise dönüşümlü olarak evden çalışıldığını belirtmiştir. Bu şekilde bakıldığında görüşülen işletmelerin hemen hemen hepsinin tam ya da kısmi olarak evden çalışma sistemine geçtiği görülmektedir. Kurumlarda ofisten çalışmaya devam eden kişilerin oranının erkekler ve şirket sahibi/üst düzey yöneticilerde daha yüksek olması dikkat çekmektedir:

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"COVID-19’un işyerlerinde gündeme gelmesi ağırlıklı olarak Şubat ayında ve Mart’ın ilk haftasında söz konusu olmakla birlikte, evden çalışma kararının çıkmasının her 2 işletmeden 1’inde Mart’ın 3. haftasını bulduğu görülmektedir.

Kurumların COVID-19 pandemisi kapsamında en yaygın aldıkları aksiyonun “sosyal sorumluluk kampanyaları başlatmak” olduğu görülmektedir. Hemen ardından gelen “üretim ve hizmet süreçlerinin” durması konusu da göz önüne alındığında kurumların bu süreçte “sessiz kalmadan” ve “toplumsal fayda” yaratarak sürdürülebilirliklerini güçlendirmeyi hedefledikleri söylenebilir:

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"

Bununla birlikte yaklaşık her 10 kurumdan 6‘sının COVID-19 pandemisi kapsamında alınan kararlar sonucunda iş hacminde düşüş yaşadığı görülmektedir:

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"

Pandemi kapsamında alınan aksiyonlar değerlendirildiğinde kurumların “doğru karar aldığını” düşünenlerin yanında “önlemlerin geç alındığını” ve “haklarının ihlal edildiğini” dile getiren çalışanlar olduğu da görülmektedir.

Kurumların bu dönemde “çalışan sağlığı ve güvenliği”ni ön plana koyarak “çalışanını mağdur etmeyecek koşullarda” aksiyon alması beklenmektedir:

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"Görüşülen beyaz yaka çalışanların neredeyse tamamı “Türkiye’nin ve dünyanın ekonomik bir sıkıntı yaşaması” konusunda kaygı yaşamaktadır. “Kişisel ekonomik sıkıntı” ve “iş kaybı” konularında ise daha az kaygı yaşanıyor olması kişisel olan ekonomik sorunların daha “çözülebilir” görüldüğü fakat küresel çapta bir ekonomik sıkıntı için çözümün zorlayıcı değerlendirildiği söylenebilir.

Yaşanabilecek ekonomik sıkıntıların ardından ise en fazla “hastalık yaşanması” konusundan kaygı duyulmaktadır:

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"

Her 10 çalışandan 8’inin “önce sağlık” dediği, bunun için özgürlüğünden ve gelirinden belirli ölçüde vazgeçebileceği görülmektedir. Bu noktada kadınların erkeklere göre daha fazla “önce sağlık” demesi dikkat çekmektedir.

Buna karşılık her 10 kişiden 6’sı “önce özgürlüğüm” derken 4’ü ise “önce gelirim” tutumu içindedir. Özetle beyaz yaka çalışanın en temel önceliğinin sağlık olduğu, buna karşılık özgürlüklerin ikinci sırayı aldığı, kişisel gelirin ise bu ikisinden sonra geldiği görülmektedir:

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"

Kurumların iş ihtiyaçları konusunda öne çıkan en önemli ihtiyaç “uzaktan çalışma teknolojisi”dir. Bu durum, pandemi öncesi iş hayatında çok sık gündeme gelmeyen “evden çalışma” konusunda şirketlerin hazırlıksız kaldığını göstermektedir.

“Üretimin/hizmetin devamlılığı” beklentisi ise kurumların ekonomik sürdürülebilirlik ihtiyacını gösterirken devletten ekonomik destek ve tedbir beklentisinin olduğu da görülmektedir:

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"Bu iki araştırmamızın da sonuçları COVID-19 pandemisinin gerek toplumda, gerekse de iş dünyasında önemli değişimlere neden olduğunu net olarak ortaya koymaktadır. Öte yandan yaşanan bu sürecin araştırmanın da önemini çok daha net ortaya koyduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Geleceğin dünyasında gerek kamu kurumlarının, gerekse de özel işletmelerin bugünden içgörüler çıkarmaya ve gelecek için öngörüler üretmeye ihtiyacı olacağı tartışmasızdır.

Ancak belki de en önemlisi zorunlu yaşanan bu değişimlerden başta doğa, ardından da insanlık adına kendimize “gelecek dersleri” çıkarmamız olacaktır.

Mehmet Aktulga yazdı: “Korona Günlerinde Hayat Nasıl Değişti?"

covid Korona Yöntem Araştırma
1 Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer'ları
Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları
2 2025'in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
2025’in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
3 Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
4 Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
5 Markaların sosyal sorumlulukta "samimiyet" sınavı: Sosyal fayda mı, gösteriş mi?
Markaların sosyal sorumlulukta “samimiyet” sınavı: Sosyal fayda mı, gösteriş mi?
Güncel Haberler
Anneler Günü'nü kutlayan markalar!
Anneler Günü’nü kutlayan markalar!
Sosyal medya performansı en yüksek markalar belli oldu!
Sosyal medya performansı en yüksek markalar belli oldu!
Marketing Türkiye C Level Club araştırmaların değişen işlevini Trakya Baharı’nda konuştu…
Marketing Türkiye C Level Club araştırmaların değişen işlevini Trakya Baharı’nda konuştu…
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Marketing Türkiye 35 yaşında / II
Haberler
Marketing Türkiye 35 yaşında / II
Nafizcan Önder
4 hafta önce
Spor salonu zinciri MACFit el değiştiriyor
Haberler
Spor salonu zinciri MACFit el değiştiriyor
İrem Alimoğlu
13 Mart 2025
Pazarlama sektörünün en iyileri Brandverse Awards'da ödüllendirilecek...
Haberler
Pazarlama sektörünün en iyileri Brandverse Awards’da ödüllendirilecek…
Marketing Türkiye
4 Mart 2025
TÜİK açıkladı: Türkiye'de 10 kişiden biri yaşlı
Haberler
TÜİK açıkladı: Türkiye’de 10 kişiden biri yaşlı
İrem Alimoğlu
13 Mart 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.