
Markalı perakendede indirimler çare olmadı: Satışlarda kan kaybı sürüyor
Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) Temmuz ayı anketi, markalı perakendedeki daralmanın sürdüğünü ortaya koydu. 518 markayı temsil eden BMD’nin üyeleri arasında yapılan çalışmaya göre, indirim kampanyalarına rağmen hem ciro hem de adet satışları Haziran’ın gerisinde kaldı.

Anket sonuçlarını değerlendiren BMD Başkanı Sinan Öncel, Temmuz ayında yabancı turist yoğunluğuna rağmen iç açıcı bir tablo oluşmadığını belirtti. Öncel, üyelerin yüzde 65’inin haziran cirosunu yakalayamadığını, yüzde 57’sinin ise satış adetlerinde düşüş bildirdiğini açıkladı. Yıllık bazda da benzer bir tablo olduğunu söyleyen Öncel, “Temmuz’dan Temmuz’a baktığımızda her dört üyemizden üçünün cirosu TÜFE’nin altında kaldı. Özellikle giyim ve ayakkabıda kampanyalara rağmen adet satışlarının gerilemesi, markaların nakit akışı için başvurduğu indirim reçetesinin artık çare olmadığını gösteriyor” dedi.
Satışlardaki gerilemenin iki temel nedeni olduğunu vurgulayan Öncel, yerli tüketicinin alım gücü düşüşü nedeniyle gıda dışındaki harcamalarını kıstığını, yabancıların ise Türkiye’de alışverişe eskisi kadar ilgi göstermediğini söyledi. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre, yabancıların toplam kartlı harcamalardaki payının 2022’nin ilk yarısında yüzde 9,5 iken, 2025’in aynı döneminde yüzde 4,1’e gerilediğini hatırlattı.
Kira baskısı sektörü zorluyor

BMD Başkanı
Öncel, daralan satışlara rağmen markaların kira ve işçilik gibi sabit giderlerinin artmaya devam ettiğine dikkat çekti. Kârlılığı ikinci plana atan indirimlere rağmen satışların düşmesinin sektörün sağlıklı yapısını bozduğunu vurgulayan Öncel, “Üyelerimizin yüzde 64’ü şu anda kira davalarıyla uğraşıyor. On yılını dolduran kontratlarda mülk sahipleri sebepsiz fesih hakkını kullanarak yüzde 600’e varan kira artışları talep edebiliyor. Bu da maliyetleri yükselterek ürün fiyatlarına yansıyor ve enflasyonla mücadeleyi zorlaştırıyor” dedi.
BMD Başkanı, sektörün ayakta kalabilmesi için özellikle kira ve hammadde başta olmak üzere maliyetleri düşürecek destekleyici politikalara ihtiyaç duyulduğunu bir kez daha hatırlattı.
Perakendenin geleceğini yeniden tasarlayan güç: “Deneyim Pazarlaması”