19 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Yeni dünyanın enerji canavarları: Yapay zeka ve veri merkezleri!
Haberler

Yeni dünyanın enerji canavarları: Yapay zeka ve veri merkezleri!

Nafizcan Önder
31 Mayıs 2025
2 dk okuma

Yapay zekanın kalbi veri merkezlerinde atıyor. Ancak bu kalp her yıl daha hızlı atarken, küresel enerji şebekesinin yükü de giderek ağırlaşıyor. Uluslararası projeksiyonlara göre, 2024-2030 döneminde dünya çapında artan elektrik talebi içinde veri merkezleri, 500 TWh’yi aşkın ek tüketimle dikkat çekecek. Bu artış; ulaşım, elektronik ve hatta geleneksel sanayi sektörlerini geride bırakacak kadar yüksek.

Üstelik bu yalnızca başlangıç. Söz konusu büyümenin arkasındaki motor ise klasik sunuculardan çok, yapay zekâ odaklı hızlandırılmış (AI/GPU) sunucular. 2024 sonrası dönemde bu sunucuların tüketimindeki sıçrama, veri merkezlerinin “soğutma altyapısı” ile birlikte toplam yükün üçte birini oluşturacak gibi görünüyor. Başka bir deyişle; performans artışı sadece işlemcileri değil, klimaları da büyütüyor.

Elektrik talebindeki artışın sektörlere göre dağılımı (2024-2030)

Yeni dünyanın enerji canavarları: Yapay zeka ve veri merkezleri!
Kaynak: International Energy Agency, Energy and AI, Nisan 2025.

Bu senaryolar gerçekleşirse, veri merkezlerinin toplam elektrik tüketimi 2030’a kadar 945 TWh düzeyine ulaşarak, küresel elektrik talebinin yaklaşık yüzde 3’ünü tek başına sahiplenecek.

ABD ve Çin başı çekiyor

Yeni dünyanın enerji canavarları: Yapay zeka ve veri merkezleri!

Elektrik tüketiminin coğrafi dağılımı da dikkat çekici: 2030’a gelindiğinde ABD ve Çin’in toplam tüketimin yüzde 75’ini gerçekleştireceği öngörülüyor.

Bu tablo, enerji planlamacıları ve teknoloji şirketleri için ciddi bir uyarı niteliğinde. Zira veri merkezleri yalnızca bilgi değil, giderek artan miktarda enerji de tüketiyor. Ve bu eğilimin nereye varacağı, şimdilik belirsizliğini koruyor.

Yapay zeka sürdürülebilirlik için bariyer mi?

Veri merkezlerinin artan enerji talebi, yalnızca teknolojik değil, çevresel bir tartışmayı da beraberinde getiriyor. Küresel markaların sürdürülebilirlik vaatleriyle yapay zeka yatırımları arasındaki denge giderek daha çok sorgulanıyor. Zira karbon nötr hedefler koyan şirketler, aynı anda yapay zeka destekli operasyonlarla enerji tüketimlerini katlıyor. Bu çelişki, önümüzdeki yıllarda “yeşil teknoloji” kavramının gerçek anlamda ne ifade ettiğini yeniden tanımlamayı zorunlu kılabilir.

Kaynak: Susam Bülten

featured
1 Yazlıklara talep yok, kapanın değil satanın elinde kalıyor
Yazlıklara talep yok, kapanın değil satanın elinde kalıyor
2 CMO atamalarında yeni dönem: Takip edilmesi gereken liderlik trendleri
CMO atamalarında yeni dönem: Takip edilmesi gereken liderlik trendleri
3 Yapay zeka kullanan ürünler tedirgin ediyor
Yapay zeka kullanan ürünler tedirgin ediyor
4 Markalar bu talebe kulak vermeli: Z kuşağı gerçek sahiplik istiyor...
Markalar bu talebe kulak vermeli: Z kuşağı gerçek sahiplik istiyor…
5 sahibinden.com: 25 yılda Türkiye’nin ikinci el ekonomisini yeniden yazmak...
sahibinden.com: 25 yılda Türkiye’nin ikinci el ekonomisini yeniden yazmak…
Güncel Haberler
WFEB Başkanı Dr. Sanjay Pradhan: “Güçlü etik uygulamaları olan şirketler, diğerlerinden yüzde 40 daha iyi performans gösteriyor”
WFEB Başkanı Dr. Sanjay Pradhan: “Güçlü etik uygulamaları olan şirketler, diğerlerinden yüzde 40 daha iyi performans gösteriyor”
C Level Club üyeleri sessiz lüksün sofrasında buluştu
C Level Club üyeleri sessiz lüksün sofrasında buluştu
Perakendenin geleceğini şekillendirecek 6 mega trend...
Perakendenin geleceğini şekillendirecek 6 mega trend…
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

İkinci el otomobil pazarının Z raporu...
Haberler
İkinci el otomobil pazarının Z raporu…
İrem Alimoğlu
3 hafta önce
Trump'ın TikTok stratejisi: ABD Başkanı satış süresini üçüncü kez uzatıyor
Haberler
Trump’ın TikTok stratejisi: ABD Başkanı satış süresini üçüncü kez uzatıyor
İrem Alimoğlu
18 Haziran 2025
Türkiye, çikolatayla global pazarda vites yükseltti: İlk yarıda yüzde 61 artış
Haberler
Türkiye, çikolatayla global pazarda vites yükseltti: İlk yarıda yüzde 61 artış
İrem Alimoğlu
2 hafta önce
57 yıllık meyve suyu markası Aroma, iflasın eşiğinde!
Haberler
57 yıllık meyve suyu markası Aroma, iflasın eşiğinde!
Marketing Türkiye
4 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.