3 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Google, Türkiye'de doğru bilgiye erişimi nasıl etkiliyor?
Haberler

Google, Türkiye’de doğru bilgiye erişimi nasıl etkiliyor?

Marketing Türkiye
9 Ağustos 2023
3 dk okuma

Kuşkusuz dezenformasyon dendiğinde akıllara ilk gelen adresler arasında yer alıyor arama motorları ve platformlar… Bu gerçekten hareketle dezenformasyonla mücadele hedefiyle kurulan Teyit, Google’ın Türkiye’de doğru bilgiye erişime etkisini inceleyen bir rapor hazırladı. Rapor çarpıcı tespitleriyle dikkat çekiyor…

“İfade Özgürlüğü ve Doğru Bilgiye Erişim Bağlamında Google’ın Dezenformasyon ve Medya Politikaları” başlıklı raporda Google’ın arama sonuçları, haber dağıtımı ve reklam politikalarının dezenformasyonun yayılmasına nasıl katkı sağlayabileceği derinlemesine incelendi.

Google’ın arama sonuçlarının yerleşik inançları güçlendirebildiği, alternatif bakış açılarına erişimi sınırlayabildiği ve bunların “yankı fanusu” etkisi yarattığı pek çok uzman tarafından uzun süredir tartışma konusu. Google reklamları, dezenformasyonu dolaylı olarak desteklediği, zararlı içeriği finanse ettiği ve yasadışı faaliyetlerden para kazanılmasına yol açtığı için de eleştiriliyor. 

Raporda Google’ın Türkiye’de doğru bilgiye erişme hakkı konusunda yol açtığı sorunlar ve doğru bilgiye erişme hakkı konusunda dünyada atıp Türkiye’de atmadığı adımlar da yer alıyor. 

Kapsamlı raporun öne çıkan başlıkları şöyle:

Google, Türkiye'de doğru bilgiye erişimi nasıl etkiliyor?
  • Bilgi panellerindeki dezenformasyon: Bilgi paneli otomatik olarak oluşturuluyor ve panellerde görüntülenen bilgiler web üzerindeki çeşitli kaynaklardan derleniyor. Google, panellerde yer alan bilgilerin doğruluğunu teyit etmiyor ve herhangi bir kontrol mekanizması kullanmıyor. 
  • Google, iktidara yakın olarak bilinen haber sitelerini öne çıkarıyor: Google Haberler’in algoritması, iktidara yakın olarak bilinen medyaya görünürlüğün yüzde 73,8’ini sağlarken, bağımsız medyaya yalnızca yüzde 26,2’sini veriyor. Dahası, Google arama sonuçları, iktidara yakın olarak bilinen kuruluşların demokratik sivil toplumu baltalamasına yol açabilecek nefret söylemi ve dezenformasyon kampanyalarını da yaygınlaştırma riskini taşıyor.
  • Google dezenformasyonu finanse ediyor: Google’ın güvenilir olmayan ve zarar verici iddialar barındıran içeriklere reklam verilmesini yasaklayan politikasında sağlık, iklim krizi, seçimler ve demokratik süreçlere öncelik veriliyor. Ancak araştırmalar, Google’ın politikasını ihlal eden sayfalara düzenli olarak reklam yerleştirdiğini de gösteriyor. ProPublica araştırmasına göre Teyit tarafından yanlış bilgi yaydığı tespit edilen ilk 50 web sitesinin 45’inde (yüzde 90) Google reklamlarının yer alıyor.
  • Claim Review aracı arama sonuçlarında her zaman teyitçileri üst sıralarda göstermiyor: Claim Review doğruluk kontrolü yapanların makalelerini arama motorları ve Google Arama, Google Haberler, Bing, Facebook ve YouTube gibi sosyal medya platformları için tanımlamak üzere kullanabilecekleri bir etiketleme sistemi. Ancak medya kuruluşlarının SEO hilelerini dikkate almayan Google, yanlış bilgi yayan haber sitelerini de üst sıralarda göstermeye devam edebiliyor.
  • Google Haberler Türkiye’de teyit makalelerini göstermiyor: Google Haberler, bazı ülkelerde ayrı bir teyit bölümü oluşturarak kullanıcıların teyitlenmiş bilgilere daha kolay ulaşmasını sağlamayı amaçlıyor. Ancak bu özellik Türkiye’deki kullanıcılara ve teyit platformlarına açık değil.
  • Google Türkiye’de SEO hilelerine karşı sessiz: Arama motorları, kullanıcıların kullandığı anahtar kelimeleri analiz ederek en alakalı sonuçlara ulaşmamızı sağlıyor. Ancak Türkiye’deki bazı medya kuruluşları, daha fazla görünmek amacıyla “anahtar kelime doldurma” gibi hileli SEO yöntemler kullanıyor. Google, bu tür yöntemleri genellikle yasaklamasına rağmen, Türkiye’deki bazı büyük haber sitelerinin bu kural tanımazlıklarını görmezden geliyor. Bu durum, medya ekosistemini zedeliyor ve doğru bilgiye ulaşma hakkını engelliyor.
  • Google siyasi reklamlara ilişkin şeffaflık raporlarını Türkiye’de uygulamıyor: Çevrimiçi reklamlar, seçmen kararlarını etkileyebiliyor ve özellikle seçim dönemlerinde önemli hale geliyor. Google reklamları, arama motoru dışında YouTube ve AdSense / AdWords gibi platformlarda da görülebiliyor, siyasi reklamların etkisini artırıyor. Google’ın Şeffaflık Raporu, diğer ülkelerde siyasi reklamların ayrıntılı analizini sağlamakta, ancak bu raporlar Türkiye’de uygulanmıyor. Bu durum, Türkiye’de seçim dönemlerinde hangi siyasetçinin veya partinin ne tür propaganda faaliyetleri yürüttüğünü belirlemeyi zorlaştırıyor. Sponsorlu içerikler çoğu zaman yanlış bilgi içerebiliyor, fakat Google, Avrupa Birliği ve ABD’de bu durumun önüne geçebiliyor.
  • Google News Showcase Türkiye’de yok: Google News Showcase, okuyuculara önemli gelişmeler hakkında daha fazla bilgi sunan ve yayıncılarla kitleleri arasında daha derin ilişkiler geliştirmeyi amaçlayan bir özellik. 2020 yılından bu yana 23 ülkede 2.000’den fazla yayıncıyla anlaşma sağlayan Google, bu özelliği geniş bir coğrafyada uyguluyor.  Türkçe dünyada internette en çok kullanılan yedinci dil olmasına rağmen, Türkiye bu uygulamanın bir parçası değil.

Raporun tamamına teyit.org’dan ulaşabilirsiniz…

Teyit: Bir karşı çıkış!

featured
1 UV kalkanı artık günlük rutin: L’Oréal Paris’ten dört mevsim güneş koruması
UV kalkanı artık günlük rutin: L’Oréal Paris’ten dört mevsim güneş koruması
2 Genç kuşak çalışanların gözünden en iyi iş yerleri!
Genç kuşak çalışanların gözünden en iyi iş yerleri!
3 Bir dönem bitiyor: Anna Wintour, 37 yıl sonra Vogue Genel Yayın Yönetmenliği görevinden ayrılıyor
Bir dönem bitiyor: Anna Wintour, 37 yıl sonra Vogue Genel Yayın Yönetmenliği görevinden ayrılıyor
4 Türk popunun Minik Serçesi’nden 5 yıl sonra gelen albüm: “Paşa Gönül Şarkıları”
Türk popunun Minik Serçesi’nden 5 yıl sonra gelen albüm: “Paşa Gönül Şarkıları”
5 İş dünyasında haftanın atamaları (20-26 Haziran)
İş dünyasında haftanın atamaları (20-26 Haziran)
Güncel Haberler
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (20 Haziran-3 Temmuz)
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (20 Haziran-3 Temmuz)
“Ex’ininkini getir, yenisini götür”
“Ex’ininkini getir, yenisini götür”
Patronlar Dünyası artık yazılı basında da var!
Patronlar Dünyası artık yazılı basında da var!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Yıla damga vuran 4 mega müşteri trendi...
Haberler
Yıla damga vuran 4 mega müşteri trendi…
Sena Tufan
1 Haziran 2025
Ege’den hasat bezelye Michelin tavsiyeli restoran menüsünde
Haberler
Ege’den hasat bezelye Michelin tavsiyeli restoran menüsünde
Sena Tufan
3 hafta önce
Brezilyalı kozmetik markası Boticário, çocuk isteyen kadınların mücadelesine ortak oluyor
Haberler
Brezilyalı kozmetik markası Boticário, çocuk isteyen kadınların mücadelesine ortak oluyor
Sena Tufan
11 Mayıs 2025
MNG Kargo gitti, DHL eCommerce geldi
Haberler
MNG Kargo gitti, DHL eCommerce geldi
İrem Alimoğlu
23 Mayıs 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.